Events14.03.2011

TV en nieuwe media: wat is de gouden formule tot succes?


tv-en-nieuwe-media-wat-is-de-gouden-form.jpg
tv-en-nieuwe-media-wat-is-de-gouden-form.jpg

Voor TV-makers, van omroep tot acteur, is het tegenwoordig niet makkelijk. Bij het bedenken of maken van een nieuw programma heb je rekening te houden met een nieuwe factor: nieuwe media. Facebook, Twitter, YouTube en partijen als Hulu of Boxee hebben de manier waarop TV wordt geconsumeerd volledig verandert. De honger van fans van je TV-programma is niet langer gestild na de meest recente aflevering – online gaat men op zoek naar meer! Tijdens de vierde dag van SXSW bekeek een panel van mensen van o.a NBC en AdAge de integratie van nieuwe media in “het nieuwe TV maken“.

Wie zich tegenwoordig bezig houdt met TV maken heeft te maken met een fiks veranderd distrubutiemodel. Met alleen een eigen website red je het niet meer, ook sociale netwerken als Facebook en Twitter, (mobiele) games, transmediale verhaallijnen en applicaties (van Hulu en Boxee tot Miso en GetGlue) zijn belangrijke plekken om je content te spreiden onder een brede doelgroep.

De Amerikaanse omroepen hebben het afgelopen jaar veel onderzoek gedaan naar de invloed “the second screen”, de manier waarop mensen met een laptop, smartphone of iPad op schoot tv kijken. Daaruit bleek al snel dat het nodig was om te investeren in een digitale ervaring rond programma’s. USA Network  haakte hier snel op in met een aantal campagnes rond de serie “Psych”: speciale Facebook campagnes en (mobiele) games zorgden voor nog enthousiastere fans die zich groepeerde en hun sympathie deelde.

De uitkomsten leidde ook tot de oprichting van een geheel nieuw platform waar kijkers zich kunnen verzamelen rond TV-shows: Oxygen. Oxygen is een zogenaamde mashup, een samenvoeging van diverse content- en communicatiestromen binnen één website. Het is eigenlijk een one-stop-shop voor fans, waar zij realtime kunnen chatten met likeminds middels Facebook en Twitter-integratie, maar ook speciale videocontent kunnen vinden.

Na afloop van de sessie, die veel voorbeelden bevatte en door de aanwezigheid van één van de acteurs van de serie Psych een aparte twist kreeg, waren de panelleden wisten de panelleden toch wel een “gouden regel” te formuleren: “You need to use each platform for it’s unique characteristics“.

Gelukkig realiseerde zij zich ook wel dat dit wellicht een té open deur was en dus kwam er nog een aanvulling: “The biggest transformation is the fact that making TV has to be open and transparent on all levels. From actor and director to network executive, they all participate in growing engagement

En toen werden er vanuit het publiek een boel vragen gesteld over ene Charlie Sheen…

-1124.jpg
-1124.jpg

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Verder lezen over TV

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Voor mannen die op zoek zijn naar een eigen plek om te ontspannen, te gamen, te socializen of gewoon even weg te zijn van de alledaagse drukte, is de mancave de ultieme ontsnapping. Of je nu een liefhebber bent van sport...

Lifestyle31.05.2023

​Dit mag niet ontbreken in een mancave

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

LG en Samsung hebben meer concurrenten, maar de concurrentiestrijd tussen de twee Koreaanse merken is er een waar voor beide merken het meeste van afhangt. Zowel Samsung als LG willen niet onder doen voor elkaar, en ze d...

Gadgets16.05.2023

Gaat LG OLED schermen leveren aan Samsung?

Het is bijna ondenkbaar dat de ‘L-company’ en ’S-Company’ gaan samenwerken
WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

De afgelopen weken zijn supportersrellen, vuurwerk ‘veldbestormers’ en het gooien van aanstekers, bier en batterijen naar spelers weer volop in het nieuws. Het een terugkerend fenomeen in het voetbal en we slagen er...

Entertainment18.04.2023

WTF?!? ‘Supportersgeweld’ bij Snooker

Activisten springen op het veld… uhm… de tafel in Sheffield
Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Deze week is een nieuw rapport van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) voor 2022 gepubliceerd. Daarin wordt gekeken naar het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van conten...

Entertainment22.03.2023

Mediatrends 2022: Lineaire content consumptie verliest meer terrein

Glasvezel heeft koper ingehaald

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederla...

Online11.01.2023

Glasvezel heeft koper ingehaald

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Philips kennen we als het bekende Nederlandse techmerk uit Eindhoven, maar inmiddels is het een heel ander bedrijf: meerdere bedrijven zelfs. De Hue-verlichting wordt bijvoorbeeld gemaakt door een ander bedrijf dan Phili...

Gadgets14.12.2022

​Maakt Philips TV weer een afstandsbediening op zonne-energie?

Een kijkje in de toekomst
Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

On demand (streaming) videodiensten zijn onder Europeanen inmiddels een stuk populairder dan het ‘ouderwetse’ lineaire tv kijken. Dat is een van de conclusies van een onafhankelijk ondezoek, uitgevoerd door COG Resea...

Entertainment09.06.2022

Vier op de vijf Europeanen kiest liever voor connected tv

Reclames op CTV-diensten worden ook beter bekeken, en gewaardeerd