Events12.03.2010

Verslag DDMA ilounge event A.I.D.A. 2.0


Hoe optimaliseer je de online salesfunnel? Afgelopen woensdag gaven 5 professionals hun Gouden Tip tijdens een uitverkochte DDMA iLounge in café Vakzuid. De iLounge is een kennisevenement dat vier keer per jaar door de DDMA (branchevereniging voor dialoogmarketing) wordt georganiseerd. De moderator was mede-cowboy en search goeroe Bas van den Beld. We kregen de volgende tips:

Tip 1: “Gebruik social media voor SEO.” Een positieve waardering op Twitter, Facebook of Linkedin zal in toenemende mate de Google rankings beïnvloeden. Stimuleer online feedback, kijk wat mensen vandaag over je producten en diensten zeggen en neem actief deel in de discussie.  (tipgever: Jorg Ruis, Bookit)

Tip 2: “Segmentation=Persuasion.” Segmenteer bezoekers en verbeter je conversie. Iedereen weet dat er zoveel verschillende mensen zijn en toch gaan de meeste websites uit van maar één type gebruiker. Dat gaat ten koste van de conversie. Hoe stem je de inhoud beter af op de verschillende gebruikertypes die je website bezoeken? Analyseer het verkeer op je website, start met A/B testing en ontdek de interesse en het gedrag van je bezoekers. Maak voor elk gebruikerstype een scenario en gebruik daarbij de segmentering van bijvoorbeeld Kersey of Myers-Briggs (Ton Wesseling, Online Dialogue)

Tip 3: “Gebruik Realtime Individual Services.” Social content wordt steeds omvangrijker. Gebruik software die je community management automatiseert en biedt individuele content.(Achmed Awad, Media Injection)

Tip 4: “KISS (keep it simpel stupid)!” KISS is een voor de hand liggend feit waar we dagelijks aan voorbij lopen. Voorbeeld: Wat is het meest gebruikte zoekwoord op de Kika website? (Juist: “Zoeken…”.) Overschat je bezoekers niet, richt je website in voor lezers (oudere doelgroep) en navigeerders (jongere doelgroep). Ik moet direct denken aan het boek “Don’t make me think!” van Steve Krug. Schijnt ook een goede tip te zijn. (Tipgever: Charlotte van Dael, Optimalisatielab)

Tip 5: “Target je bezoekers.” Stem je content af op het gedrag van de bezoeker. Een mooie tip die die we meekregen was de gratis behavioural targeting service BTBuckets. Hier kun je op basis van bijvoorbeeld herkomst of geografische IP locatie bepaalde content aan de gebruiker tonen. (Tipgever: René Nijhuis, NetSociety)

Op de wesbite van de DDMA vind je een uitgebreid verslag van de iLounge. Ook staan de presentaties van de sprekers online en is een discussie gestart op Linkedin met als onderwerp “Hoe optimaliseer je de online salesfunnel”.

...