SES Amsterdam - The changing face of Search

Vorig artikel Volgend artikel
SES Amsterdam - The changing face of Search

Mijn eerste blogsessie op Search Engine Strategies in Amsterdam is deze van Kevin M. Ryan, chief marketing officer van WebVisible, tevens stichter van Motivity Marketing als voorzitter van de Search Engine Strategies Advisory Board.

Deze sessie titelt “The changing face of Search” en handelt over de online trends en verschuivingen.

Eerst enkele cijfers:

  • China telt het hoogste aantal personen actief op het internet, gevolgd door de USA, Japan, Duitsland en het VK
  • De USA en het VK telt echter dagelijks de hoogste zoek activiteit.
  • Google domineert de markt, al blijft Yahoo 'big in Japan'.
  • De Yellow Pages zijn nog steeds de vaakst gebruikte local search.


De online trends zijn enorm duidelijk:

  • De online advertentieuitgaven stijgen elk jaar, net zoals de belangrijkheid van de local search.
  • Wereldwijd blijft het aantal internet gebruikers en de online activiteit stijgen.
  • Facebook komt voor in de top 10 search.
  • MSN blijft groot in de USA, maar kent in China ook een enorme groei.


Door het monopolie van Google gebruiken ze steeds meer marketingtechnieken om hun dominantie te vergroten zonder de kwaliteit van hun zoekresultaten uit het oog te verliezen. Eén van de komende trends is dat Google bij elke zoekopdracht steeds minder advertenties laat verschijnen, onder het mom van de relevantie van advertenties te verhogen. Dit impliceert eveneens dat wanneer je steeds wilt verschijnen, je meer moet gaat moeten bieden.

Indien dit de relevantie daadwerkelijk verhoogt zal Google zijn marktpositie nog meer verstevigen en zijn eigen inkomsten verhogen. Lijkt dit een win-win situatie?

De grootste verandering is echter de blended search. Een verbloeming van de universal search. Waar vroeger enkel tekstresultaten verschenen bij een zoekopdracht verschijnen nu video's, afbeeldingen, nieuwsresultaten, etc. in de zoekmachines. Vandaar de term 'blended'.

Echter dit staat zeker nog niet op punt. Wanneer je bijvoorbeeld afbeeldingen zoekt over de vliegtuigcrash in Schiphol laatstleden krijg je advertenties te zien die je willen overtuigen om een vliegtuigticket naar Turkije te kopen.

Een andere verschuiving in het online gebeuren is de dip in de populariteit van social networking sites. Midden 2008 kende deze zijn piek, social networking sites waren een pak populairder dan de zoekmachines. Deze trend bleef niet duren: rond oktober kenden de social networking sites een sterke daling, tot net onder het niveau van zoekmachines.

Kevin M. Ryan vermoedt dat de populariteit van social networking sites, nu deze al wat meer matuur zijn (het nieuwe is er af, althans in de USA), rond de lijn van de populariteit van zoekmachines zal blijven surfen.

Deze interessante sessie bracht eigenlijk een aantal zaken aan het licht die zowel adverteerdes als aanbieders als opportuniteit kunnen zien door snel op de bal te spelen.

Jellert Dekeyser

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies