Moderne ondernemingen zijn als een jungle

Vorig artikel Volgend artikel
Moderne ondernemingen zijn als een jungle

De Belg Jef Staes is een onafhankelijk teacher en architect op het gebied van lerende en innovatieve organisaties. Tijdens zijn presentatie op het Creativity World Forum laat hij het publiek kennis maken met zijn Red Monkey® in ‘Mijn organisatie is een Oerwoud’.

Met talrijke metaforen onderhoudt hij het publiek met een confronterend verhaal over de indrukwekkende veranderingen waar organisaties vandaag mee worden geconfronteerd.

Zoals eender welke groepsactiviteit ontsnapt ook een organisatie niet aan een aantal sociale wetmatigheden. Staes spreekt over de kruising tussen een aap en een rode vis, die uiteindelijk een Red Monkey oplevert, hét symbool voor nieuwe ideeën en een andere manier van denken.

Maar deze diersoort wordt bedreigd, door Red Monkey-jagers, zegt Staes, die deze jachtheren als de gevaarlijkste soort portretteert. Never underestimate the power of stupid people in large organisations’, is dan ook zijn devies.

Organisaties kunnen enkel overleven als ze van 2D naar 3D-management overschakelen. Dat betekent dat werknemers toegang moeten krijgen tot informatie en internet en zich moeten kunnen ontwikkelen via sociale netwerken.  Staes verwacht dat tegen 2010 70% van de kennis op het internet zal circuleren. Maar dé basis voor innovatie blijft passie. Daarom zijn vooral jongeren vandaag zo enthousiast op het net actief. In tegensteling tot de babyboomers kunnen zij wel al op jonge leeftijd aan de wereld tonen wat ze in hun mars hebben.

Met de komst van deze nieuwe generatie in het zakenleven hebben ondernemingen het best moeilijk. Traditionele manieren van denken verdwijnen. In tegenstelling tot 10 jaar geleden kan je de toekomst niet meer voorspellen door cijfers uit het verleden op een spreadsheet in te vullen. Toch bieden de conflicten die voortkomen uit de generatiekloof tussen de oude en de nieuwe generaties tal van mogelijkheden. Die conflicten zijn namelijk het logische gevolg van passie en innovatie. ‘Rem dus altijd als je een ‘Red Monkey’ op je pad kruist’, besluit Staes. Toon respect voor ‘Red Monkey’-breeders en bestrijd de ‘Red Monkey’- jagers.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies