Events25.09.2008

Waar Nederlandse musea naartoe moeten


waar-nederlandse-musea-naartoe-moeten.jpg
waar-nederlandse-musea-naartoe-moeten.jpg

De hele donderdagmiddag kon je tijdens PICNIC een bezoek brengen aan “Open Museum” waar de stand van zaken rondom musea online besproken. De middag had meerdere sprekers, maar ik wilde er eentje even uitpikken, te weten die van Sebastian Chan.

Sebastian Chan is een van de pioneers in de Australische muziek business. Ook een van de leading voices als het gaat om musea. Hij is Manager of the Web Services Unit in het Powerhouse Museum.

Chan liet de mogelijkheden zien voor collaborative creation voor musea. Powerhouse is een van de voorlopers als het gaat om online activiteit in de museumbranche. Ze hebben daarbij een vooruitstrevende ‘open’ blik waarbij gekeken wordt naar dat wat de bezoeker wil en kan. Zo zijn ze social, hebben ze een Flickr groep en werken ze daarmee erg veel samen met de bezoekers van die groep en uiteraard hebben ze ook een blog.

-530.jpg
-530.jpg

Waarom wil Powerhouse open zijn? Volgens Chan om nieuwe waarden te creëren van oude waarden. Het Powerhouse geeft bijvoorbeeld hoge kwaliteit foto’s gratis weg. Daarmee werden vervolgens nieuwe dingen online gemaakt, een echt staaltje co-creation. Chan haalt de long tail aan: dat wat nooit eerder aan publiek getoond is kan worden getoond.

Museums zouden online bezoekers veel meer moeten connecten met andere bronnen. Daarbij moet het zo makkelijk mogelijk gemaakt worden om zowel interne als externe bronnen te vinden. Powerhouse probeert daarbij ook de gebruiker te helpen met onderdelen als ‘bedoelde u…’ als er geen zoekresultaat is terug te vinden (waarbij ze gebruik maken van Google). Dit soort dingen zijn volgens Chan de ‘free stuff’ een museum kan doen. Opvallend daarbij is dat van alle objecten die op de site terug te vinden zijn 95% in de laatste 10 weken minimaal 1 keer bezocht.

-531.jpg
-531.jpg

De flickr collectie van Powerhouse is interessant. Ze hebben een flickr community opgezet waar de foto’s niet alleen vrijelijk gebruikt konden worden, maar ook foto’s konden worden toegevoegd door de leden. Daardoor krijg je het leuke effect dat foto’s die in het museum hangen worden ‘gereproduceerd’ door gebruikers: foto’s van toen en nu.

De community wordt ook gebruikt om meer uit te vinden over de onderwerpen die op de foto’s te zien zijn. Er wordt door gebruikers informatie gegeven die het museum zelf nog niet had. Het museum doet daar ook actief aan mee door vragen te stellen “help us find this location”. Ze gebruiken ook de tags van Flickr om zo meer constitentie in de tags te krijgen.

Daarbij spreekt hij van ‘Bridging the semantic gap’. Hij haalt een voorbeeld aan van een foto waarop vier mensen stonden die geïdentificeerd waren. Op de achtergrond stond nog iemand. Door in te zoomen kon je die zien. Uiteindelijk werd deze geïdentificeerd door gebruikers.

Powerhouse maakt verder ook gebruik van de bekende 2.0-tools: ze hebben RSS, je kan inschrijven op search en verwijzen naar externe bronnen. Die bronnen krijgen bovendien ’toegang’ tot de content van powerhouse.

De content wordt dus ook extern aangeboden. Tot slot laat hij ook zien dat ze door gebruik te maken van flickr en Google Map mashups een breder beeld creeren dan alleen het museum. Ze willen meer dingen gaan samenbrengen dan alleen dat wat in het museum staat. Dus ook monumenten, demografische data en meer.

Locatie is ook belangrijk. Noem het “The Museum without walls.” Bezoekers kunnen zoeken op locatie. hierbij is wel een probleem met accuraatheid. Bovendien wil soms niet iedereen (bijvoorbeeld een kunstenaar) dat bekend is waar het gemaakt is of waar de collecties zich nu bevinden.

De openheid is er natuurlijk niet zomaar, je moet er wel een aantal voorwaarden aan hangen:

– deep rich content is nodig
– Flexible IP en rechten
– Gebruik maken van veel doorways

Chan besluit zijn presentatie met een aantal vragen die open blijven staan voor de museumwereld:

– verwachten we teveel?
– waar zijn de nieuwe rechtenmodellen?
– kunnen we reputatie en vertrouwen opbouwen?
– hoe ondersteunen we de sociale needs van communities?
– hoe transformeren we businness modellen in  de sector naar werkend in dit model?

Vragen die nog meer vragen oproepen. Wat Chan liet zien was zeer interessant en een goed voorbeeld voor Nederlandse en Europese musea. De belangrijkste vraag is of ze dat gaan doen.

Verder lezen over Flickr

Miljoenen historische afbeeldingen beschikbaar op Flickr

Begin dit jaar begon communicatie technologie student Kalev Leetaru met het verzamelen van meer dan 14 miljoen foto’s van het publieke domein. Leetaru zette de verzamelde foto’s over naar het Internet Archief accoun...

Online31.08.2014

Miljoenen historische afbeeldingen beschikbaar op Flickr

Fotodienst Flickr vernieuwt en biedt iedereen 1 terabyte gratis opslag

Flickr heeft zojuist aangekondigd dat er enkele veranderingen worden doorgevoerd in de fotodienst. Foto's worden nu op de verschillende schermen groter weergegeven, video's kunnen maximaal 3 minuten lang zijn en alle geb...

Online20.05.2013

Fotodienst Flickr vernieuwt en biedt iedereen 1 terabyte gratis opslag

Flickr voegt hashtags toe aan iOS app

Afgelopen weekend heeft Flickr met een update van de iOS app hastag support beschikbaar gemaakt. Gebruikers kunnen nu een hashtag toevoegen aan de titel of omschrijving van de foto, of kunnen een zoekopdracht plaatsen om...

Mobile18.03.2013

Flickr voegt hashtags toe aan iOS app

Yahoo toont nu ook foto’s Flickr bij zoeken naar afbeeldingen

Sinds drie dagen geleden is het zoeken via de zoekmachine Yahoo uitgebreid. Het is nu mogelijk geworden om via de zoekmachine foto's te vinden van Flickr. Het gaat hier alleen om foto's die beschikbaar zijn voor hergebru...

Search13.01.2013

Yahoo toont nu ook foto’s Flickr bij zoeken naar afbeeldingen

Flickr geeft 3 maanden gratis Pro-toegang aan nieuwe en bestaande gebruikers

Flickr, de populaire fotodeelservice van Yahoo, geeft een vroeg kerstkadootje aan alle gebruikers. Ze krijgen namelijk de mogelijkheid om drie maanden lang de Pro-versie van de website gratis te gebruiken. Normaal kosten...

Social Media24.12.2012

Flickr geeft 3 maanden gratis Pro-toegang aan nieuwe en bestaande gebruikers

Investering in Flickr heeft volgens Marissa Mayer de prioriteit

Yahoo's CEO, Marissa Mayer, heeft de foto-sharing site Flickr de hoogste prioriteit gegeven voor  investeringen in een poging de achterstand te verkleinen op rivalen Facebook, Twitter, Google en Instagram.Flickr ont...

Online14.12.2012

Investering in Flickr heeft volgens Marissa Mayer de prioriteit

Instagram voor Android ondersteunt Nexus 7 en Flickr

De populaire fotodeeldienst Instagram is inmiddels alweer een tijdje beschikbaar voor Android-toestellen. In korte tijd is deze applicatie uitgegroeid tot één van de populairste applicaties voor het Androidplatform. Me...

Social Media17.07.2012

Instagram voor Android ondersteunt Nexus 7 en Flickr

Online content overzichtelijk bij elkaar met MeeChannel

Iedereen maakt gebruikt van verschillende diensten op het internet om foto's te delen of om videos te uploaden. Daarnaast kijk je weer naar je favoriete TV-programma op uitzendinggemist.nl. Kortom er is een wild groei aa...

Online08.05.2012

Online content overzichtelijk bij elkaar met MeeChannel