Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
De PICNIC gangers konden deze nazomer al genieten van de recalcitrantie van Andrew Keen, deze woensdag sprak hij ook op Marketing 3 in het Media Plaza in Utrecht. Keen’s presentatie werd voorafgegaan door een betoog van Charles Leadbeater, zelf groot web 2.0 enthousiast. In april 2008 komt zijn nieuwe boek uit onder de Titel We Think, How mass participation and collaboration can feed new kinds of creativity.
In plain English licht Leadbeater toe, hoe hij gelooft dat Open Source tot de beste software heeft geleid, en dat netwerk sites op dit moment mensen bij elkaar brengen die samen de mooiste en beste producten en diensten verzinnen.
Keen protesteert later fel: Hoezo komen mensen nu meer dan ooit bijeen en verzinnen samen oplossingen? Ook op Internet concentreren (groepen) mensen zich op hun eigen eilandje: westerlingen bij westerlingen, aziaten bij aziaten, in Europa kijkt de gemiddelde online thinker niet eens verder dan zijn eigen land.
Navelstaarderij is een trend die zich ook online voortzet en de utopische gedachte dat we met zijn allen oplossingen voor de wereldproblematiek kunnen gaan bedenken is naïef. ‘The Internet is an echo chamber, we go there to express our own opinion’. Er is geen sprake van een ‘we’, Internet is all about ‘I’.
Interessant is ook Keen’s visie op advertising in zijn algemeen. ‘We zijn gewend niet langer te willen betalen voor cultuur, maar het zal op enigerlei wijze toch nog steeds gefinancierd moeten worden. Daarom zien we de afgelopen jaren dat CD’s en MP3’s in prijs gedaald zijn, terwijl concertkaartjes twee keer zo duur zijn geworden.
Waar dus nog wel voor betaald wordt is het bieden van een experience, als marketeer moet je daar dus op gaan focussen. Daarnaast is advertising, hoe graag we het ook trachten te vermijden, een noodzakelijk businessmodel.’ Eén van de grootste ontwikkelingen die Keen dan ook heeft met alle online ontwikkelingen op dit moment, is dat het in het merendeel van de gevallen enig businessmodel ontbeert.
Na afloop van zijn presentatie geeft Keen in een lege zaal nog een interview voor de camera van Frankwatching. Hij is verontrust over sites als Wikipedia, waar iedereen maar bij mag dragen aan ‘kennis’, en het feit dat amateurs op dit moment het internet vervuilen met allerhande onprofessionele rotzooi. Wat hij absoluut niet begrijpt is dat al deze makers hun bijdragen voor niks beschikbaar stellen. Als het aan hem ligt gaat er een grote bezem door het hele internet heen, en wordt alle User Generated Crap er per direct af gegooid.
Als hij klaar is met mopperen voor de camera vraag ik hem wat hij zelf eigenlijk doet, naast het schrijven van boeken en het geven van lezingen all over the World. Keen blijkt ook nog online ondernemer te zijn en te investeren in talloze nieuwe projecten. Maar dan wel van goede kwaliteit en professionals.
Op Twitter is inmiddels de discussie ontstaan dat het best allemaal wel eens een act zou kunnen zijn, het is immers goed geld verdienen aan tegendraads zijn, de anti-held, de discussie-ontlokker. Ik vraag hem in hoeverre dit het geval is, waarop hij lacht en zich hardop afvraagt waarom hij dat zou doen. Omdat er tijdens dit soort congressen teveel jubelverhalen over het sociale web worden afgestoken en niemand die gedachte durft te provoceren? Omdat een weerwoord discussie ontlokt, aan het denken zet en omdat niemand deze rol op zich neemt en hij, door het wel te doen, een veelgevraagd spreker is? Met een glimlach overhandigt hij zijn businesscard: ‘read my new book, mail me, and tell me what you thought of it’. Dat gaan we doen. Slimme vent, die Keen.
Verder lezen over Software
Online04.12.2024
Mailbird nu ook beschikbaar voor Mac: populaire e-mailclient breidt uit
Online26.11.2024
Zoom is nu een AI-bedrijf zodat je een dag minder hoeft te werken
Online12.11.2024
Outlook heeft een kalenderprobleem: dit is wat het inhoudt
Marketing11.11.2024
HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf
Online04.11.2024
Microsoft Outlook loopt vast door deze heel gewone activiteit
Er is een workaroundMobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Artificial Intelligence21.10.2024
Adobe verrast met tool om platte tekeningen 3D te maken
Cybercrime15.10.2024
Pas op: er is een groot beveiligingslek in WordPress-plugin Jetpack
Verder lezen over Twitter
Social Media05.12.2024
Pakjesavond! De leukste inhakers rondom Sinterklaas
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Verder lezen over Wikipedia
Online29.05.2024
Deze websites zijn genomineerd voor lelijkste website van het jaar
Online15.12.2023
Dit is wat we het meest opzochten op Wikipedia in 2023
Online21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Online14.04.2022
Wikipedia wil geen Bitcoin meer als donatie
Online16.12.2021
NFT’s: Eerste Wikipedia-pagina brengt 663.000 euro op
Een matige vangstTechnology17.08.2021
Vandalisme op Wikipedia: een aanval met hakenkruizen
Nieuws30.04.2021
Satanisch begin van de lente
Online05.02.2021