Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
In een verder ook heel interessant artikel in de Volkskrant werd een geheimpje verklapt door Sony Music. Dat heet Campsite Dream, een anoniem collectief van producers die niets anders doen dan naar de Spotify-trends en data kijken en op basis daarvan bepalen wat ze gaan (her)maken.
Het werkt zo: als bijvoorbeeld blijkt dat een jaren ’90-plaat als No Diggity veel gedraaid wordt door de luisteraars van een bepaalde DJ, dan wordt er een remix van die plaat in zijn stijl gemaakt. In dat specifieke geval is de deephouse-remix van dat nummer al meer dan 25 miljoen keer beluisterd. Kassa!
Zo wordt data inmiddels gebruikt om hits te scoren. De menselijke factor kun je toch niet uitsluiten, zo zegt Sony-man Martens. Er zijn nog steeds allerlei nummers die verder ook niet voldoen aan de ‘regels’ van de hedendaagse popmuziek (fantastische eerste dertig seconden, snel naar het refrein, klassieke structuur, niet beginnen met een beat) die het toch goed doen.
Maar muziek die nog net niet van de lopende band komt, het is er dus al. Data bepaalt wat we leuk vinden, en dan wordt er geproduceerd. Als we straks ook nog algoritmes gaan vinden die op basis van dat soort data muziek (of in elk geval remixes) kunnen genereren, dan is de mens helemaal niet meer nodig.
Veranderingen
Los daarvan heeft de playlist-generatie sowieso een heel andere kijk op muziek gekregen. Er wordt enorm snel geswipet als het nummer niet bevalt en dus worden de nummers ook steeds korter en – opvallend – rustiger. Met een lager tempo en een prettig in het gehoor liggende sound kom je tegenwoordig een stuk verder.
Die precaire balans tussen het niet irriteren, maar ook niet vervelen van je luisteraar, daar zit de kunst. Ook daar wordt data gebruikt, maar het gaat dan toch vooral om artiesten die niet op het wereldtoneel spelen. Want die? Die kunnen doen waar ze zin in hebben, want iedereen luistert toch wel, al is het maar één keer.
[Afbeeldingen © astrosystem – Adobe Stock]
Verder lezen over Big Data
Technology28.10.2024
Air France-KLM legt fundament voor AI met sterk metadatamanagement
Technology12.09.2024
Last van datacenters? Dan bouwen we ze gewoon in zee
Technology04.07.2024
Provincie Noord-Brabant migreert SAP S/4HANA naar de cloud
Informatie nog sneller beschikbaarNieuws27.06.2024
Zo denken Nederlandse datacenters energie te kunnen besparen
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Verder lezen over Muziek Nederlands
Online07.10.2024
Commercieel uitzenden van muziek moet betaald worden
Entertainment04.09.2024
Spotify Daylist nu ook beschikbaar in Nederland
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Lifestyle03.07.2024
Dit zijn 4 tips om je gehoor te verbeteren
Entertainment11.06.2024
Je krijgt Spotify Wrapped nu het hele jaar door met My Spotify
Entertainment06.06.2024
Documentaire ‘Tomorrow is a Mystery’ over de diepere betekenis van festivals
Automotive15.05.2024
Deze Nissan is een karaokelounge op wielen
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Verder lezen over Spotify
Entertainment09.12.2024
Nieuwe AI Kersthit: ‘Christmas With You There’
Entertainment07.12.2024
Wrapped: dit zijn 10 jaarlijstjes zoals Spotify Wrapped
Entertainment05.12.2024
5 redenen waarom Spotify Wrapped een teleurstelling is
Online04.12.2024
Spotify Wrapped 2024 is live: zo kom je er
Online27.11.2024
Spotify laat je nu veel langer terugkijken wat je luisterde
Media21.11.2024
Wanneer komt Spotify Wrapped 2024 uit?
Video15.11.2024
Je kunt binnenkort makkelijker geld verdienen op Spotify
Gadgets13.11.2024