Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Dit is zo’n onderzoek in de categorie “no shit, Sherlock” maar het is wel fijn dat de data bewijst wat we eigenlijk allemaal wel weten: je muzikale smaak (en trouwens wel meer) wordt bepaald en zo goed als ‘vastgelegd’ in je tienerjaren. De New York Times is door een hele berg Spotify-data gegaan en heeft berekend dat de belangrijkste tijd om je smaak te vormen in muziek rond de 14 jaar ligt.
Voor mannen is dat precies de leeftijd waarop je favoriete song is uitgekomen, zo blijkt, terwijl het voor vrouwen een jaartje eerder ligt. Ook blijkt dat de invloeden uit hun jeugd belangrijker leken voor vrouwen dan voor mannen en dat het kritieke moment om je uiteindelijk smaak te bepalen aan het einde van de puberteit zit.
De Times onderzocht ook een aantal specifieke nummers zoals ‘Creep’ van Radiohead, die in 1993 werd uitgebracht. Als je dan kijkt hoe populair dat nummer is bij 38-jarige mannen (die inderdaad 14 waren toen Creep uitkwam) zit die vrij hoog in de lijst. Kijk je bij mannen die tien jaar later of eerder geboren zijn haalt het de top 300 niet eens.
Guilty pleasures
Nogmaals, wat de NYT onderzocht heeft klopt wel met de algemeen geaccepteerde wetenschap dat mensen hun muzikale smaak vrij vroeg in hun leven bepalen en daar zelden (er zijn altijd uitzonderingen, dont @ me) van afwijken. Het is wel opvallend hoe vroeg in de puberteit die smaakbepaling zit, hoewel die vaak wel nog bijgesteld (of beter gezegd aangevuld) wordt.
Het verklaart meteen waarom je als Death Metal-adept toch stiekem wel een aantal popnummers kunt blijven waarderen of bepaalde smartlappen niet níet kunt meezingen terwijl je eigenlijk hardcore into EDM bent. Check die guilty pleasures maar en kijk hoe oud je was toen ze uitkwamen. De top 100 van 1990 heeft in elk geval duidelijk gemaakt waarom ik altijd blij word als The Power of U Can’t Touch This op de radio komt. Waar big data niet allemaal goed voor is…
[Afbeeldingen © Polina Nefidova – Adobe Stock]
Verder lezen over Big Data
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Technology11.05.2023
KNMI moderniseert datastrategie met AWS
Voor betere detectie en classificatie van seismische activiteitOnline21.10.2022
Wikidata bereikt grens van 100 miljoen data items
Marketing20.09.2022
8 tweets om de Big Data Expo van 2023 vast in je agenda te zetten
Technology14.09.2022
Big Data Expo: veelzijdig evenement dat iedereen aangaat
Events09.09.2022
Volgende week: van Big Data naar Big Mac op de Big Data Expo
Marketing05.09.2022
Drie keynote-sprekers die je moet zien op de Big Data Expo
Marketing23.08.2022
3 redenen om een bezoek te brengen aan de Big Data Expo
Verder lezen over Muziek
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Online23.01.2024
Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple
Entertainment25.12.2023
Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?
Entertainment25.12.2023
Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify
Entertainment07.12.2023
Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom
Online03.12.2023
AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie
Entertainment29.11.2023
Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten
Entertainment29.11.2023
Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?
Verder lezen over Spotify
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendTechnology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Entertainment01.03.2024
Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen
Online24.01.2024