Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Man, wat kijken we allemaal graag online video. Volgens het Global Internet Phenomena Report van Sandvine is het inmiddels zo ver dat bijna 60 procent van alle data die door consumenten wereldwijd binnen wordt gehaald bedoeld is om video te kijken. Als je denkt dat de grootste aanbieder van al die video YouTube is dan zitten we in hetzelfde schuitje, maar het klopt niet: Netflix is met 15 procent van alle downstream data het grootste.
Wereldwijd wordt dat gevolgd door ‘http media streams’, wat niet zozeer een dienst is als de methode waarmee de video wordt bekeken. Dat is een vergaarbak waar alle andere videodiensten in gegooid worden, dus eigenlijk telt dat niet. In diezelfde categorie zit ‘Raw MPEG-TS’, want dat wordt door providers gebruikt om tv-kanalen en andere content naar hun gebruikers te sturen.
In Europa wint YouTube
Dan is YouTube dus de echte tweede met 11,5 procent van de globale data. Sowieso is YouTube de dominante applicatie als het om mobiel streamen gaat en daarnaast wordt er natuurlijk ook heel veel YouTube-materiaal als embedded video gebruikt in andere websites. Als je puur naar aantallen video’s gaat kijken wint YouTube het, maar Netflix-video wordt vaker in hogere resolutie bekeken en verbruikt daarmee meer data.
In Europa wordt er ook meer data verstookt met het kijken naar YouTube. Opvallend is dat Amazon Prime ook langzaam maar zeker op begint te komen. In Nederland zal het aandeel zeker nog klein zijn, maar internationaal (ook binnen Europa) wordt de dienst steeds beter bekeken.
Gimme that data baby
Als je dan naar de rest van de bandbreedte kijkt die gebruikt wordt vallen ook een aantal dingen op: gaming is huge qua bandbreedte, want hoewel de globale top tien alleen maar de downloads van Playstation Network meldt, is gaming over alle platformen goed voor rond de acht procent van alle data. Ter vergelijking: alle social media bij elkaar komen net over de vijf procent.
Je ziet hoe groot het verschil is met bijvoorbeeld audiodiensten als Spotify, Apple Music en de rest. Die halen bij elkaar net één procent van de downloads, om maar aan te geven in hoeverre video het web aan het overnemen is. Het rapport is interessant, maar vertelt helaas maar een klein gedeelte van het verhaal. Het aantal verstuurde bits die een dienst opsoupeert zegt niet per se iets over het gebruik of de populariteit ervan, maar het is wel leuk om het verbruik in perspectief te zetten en laten we eerlijk zijn – in het geval van Netflix klopt het ook wel een beetje.
[Afbeeldingen © Sandvine / Netflix]
Verder lezen over Data
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla
DC Business03.05.2023
Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies
Mobile12.04.2023
We bellen en sms’en weer veel minder
Voorraad 06-nummers nog steeds schaarsVerder lezen over Internet
Online25.04.2024
Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijVerder lezen over Netflix
Entertainment03.05.2024
Unfrosted is cereal-sly vreselijk: en toch keken we hem uit
Gaming01.05.2024
Dumb Ways to Survive is de nieuwe Netflix-game gebaseerd op een meme
Entertainment29.04.2024
Netflix: deze films, series en documentaires verschijnen in mei 2024
Entertainment19.04.2024
Netflix-kijktip: Baby Reindeer schuurt, maar maakt wat los
Entertainment18.04.2024
The Witcher op Netflix stopt ermee na seizoen 5
Toss a coin to... straks niemand meerGaming11.04.2024
Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore
Entertainment05.04.2024
Netflix-kijktip: Ripley is de beste Netflix-serie van 2024
Gaming03.04.2024
Netflix Games Review: Spiritfarer laat je niet meer los
Maar je móet.Verder lezen over YouTube
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video08.04.2024
10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen
Social Media06.04.2024
Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren
Gaming18.03.2024
YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis
Video18.03.2024
Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Social Media30.01.2024
TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken
Online19.01.2024