Netflix is booming, maar kijkers houden van non-Original content

Netflix is booming, maar kijkers houden van non-Original content

7,4 miljoen nieuwe abonnees

Vorig artikel Volgend artikel

Netflix presenteerde vandaag de cijfers en dat was een fijn bericht voor fans van de service. In het eerste kwartaal van dit jaar heeft de videodienst er een meer dan respectabele 7,4 miljoen kijkers bijgekregen, het grootste aantal ooit. Met 3,7 miljard omzet is dat een heel lekkere start van het jaar. Dat wil echter niet zeggen dat Netflix zwemt in het geld, want al die Originals kosten ook een hoop, zoals we al wisten.

Het zorgt er wel voor dat er steeds meer mensen lid worden. Series als Altered Carbon, Jessica Jones en de nieuwe talkshow van David Letterman slaan goed aan. Opvallend is wel dat in Amerika er uiteindelijk meer wordt gekeken naar gelicenseerde content dan naar de Originals. Series als Breaking Bad, How I met Your Mother, Grey's Anatomy en Friends worden dusdanig goed bekeken dat het meer kijkers oplevert dan Stranger Things, Black Mirror of House of Cards. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de situatie internationaal toch anders ligt, maar dat valt moeilijk te bewijzen zonder cijfers.

Serieus te nemen

Netflix is van plan om alleen dit jaar al 80 films te gaan lanceren, al begint het wel een beetje te schuren met het establishment. Zo liet het filmfestival van Cannes fijntjes weten via een slinkse regelverandering dat de films van Netflix niet meer welkom waren op het festival. Prima, zei Netflix, dan niet. Of dat op lange termijn gevolgen gaat hebben voor het talent dat Netflix kan aantrekken voor nieuwe series en films is moeilijk in te schatten, maar voor nu hebben ze er niet echt last van.

De dienst is inmiddels gewoon door aan het gaan met deals sluiten voor nieuwe films en series met hitmakers als Ryan Murphy (Glee, American Horror Story), Shonda Rhimes (Grey's, Scandal), Shaun Levy (Night at the Museum, Date Night) en Jenji Kohan (Orange is the New Black, GLOW). Er komt dus genoeg aan in de toekomst. Dat kost ook wat, want er gaat alleen dit jaar al 8 miljard doorheen om nieuwe content te maken, maar zo lang Netflix blijft groeien (en de verwachting voor de komende drie maanden is nog eens zes miljoen abonnees wereldwijd) vindt niemand dat erg.

[Afbeeldingen © Netflix]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies