Entertainment04.03.2021

‘Frummel’ van Staatsloterij wint de Ster Gouden Loeki


‘Frummel’ van Staatsloterij en TBWA\NEBOKO wint de Ster Gouden Loeki. De winnaars ontvingen de prijs in een speciale uitzending van Omroep MAX op NPO 1.

Het is het derde jaar op rij dat Staatsloterij en TBWA\NEBOKO met het gouden beeldje naar huis gaan. Eerder wonnen hun commercials over het hondje Frekkel (2018) en het egeltje Freddie (2019) de reclameprijs. Dit jaar ging katje Frummel er met de winst vandoor.

Zilveren en Bronzen Loeki’s

Evenals vorig jaar konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar – naast de felbegeerde Gouden Loeki – ook een Zilveren en Bronzen Loeki in de wacht slepen.

De tweede prijs werd verzilverd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport/Eén tegen Eenzaamheid en Open Now Amsterdam met hun commercial ‘Buurttuin’. De tv-spot laat zien dat een klein gebaar een groot verschil kan maken.

De Bronzen Loeki ging naar PLUS en Wunderman Thompson met hun kerstcommercial ‘Goed eten is samen eten’, waarin de hoofdrolspeler, buschauffeur Mo, uiteindelijk aan tafel belandt bij weduwnaar Jacques om daar samen van een diner te genieten.

Ster Gouden Loeki op NPO 1

De uitreiking van de Ster Gouden Loeki was voor het eerst in zes jaar weer op televisie te zien in een feestelijke uitzending van Omroep MAX onder leiding van Carrie ten Napel. De prijzen werden uitgereikt in een sfeervolle studio, met aandacht voor de verhalen achter de reclames.

Ook was er ruimte voor een aantal bijzondere gasten. Zo werd de Ster Gouden Loeki op spectaculaire wijze uitgereikt door Hans Klok, had Sven Kramer een speciale boodschap voor genomineerde Guus én kwam Loeki de Leeuw, waarvan afgelopen maandag bekend werd dat hij gaat terugkeren op tv, ook langs.

Asjemenou?! Bekendste Nederlandse TV-leeuw keer terug

Asjemenou?! Loeki de Leeuw is terug van weggeweest. De bekendste Nederlandse TV-leeuw keert terug op televisie. Dat werd bekend gemaakt door de baas van de STER-reclames in het radioprogramma Jan-Willem Start Op op NPO Radio.

Loeki de Leeuw is voor veel mensen een iconisch figuur. De pop was van 1972 tot 2004 op tv te zien om de reclame van de Ster op te vrolijken in korte filmpjes, die vaak aan het begin en einde van de reclameblokken te zien waren.

Historie Ster Gouden Loeki

In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. Sindsdien is er elk jaar een winnaar uitgeroepen. De oud-winnaars van de prijs zijn te bekijken via deze link.

Floyd Aanen

Floyd is journalist en al jarenlang als razende reporter werkzaam in de (landelijke) media. Daarnaast een passievolle podcastmaker en hij staat graag voor of achter de camera.

Verder lezen over Reclame

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Vandaag, maandag 13 mei 2024, introduceert de Nederlandse tv-streamingdienst NLZIET een nieuw en goedkoper Basis-abonnement. Dit nieuwe abonnement kost €7,95 per maand en bevat reclame in de VOD-content van de RTL- en Talpa-zenders.

Entertainment13.05.2024

Ook NLZIET komt met een goedkoper abonnement met reclame

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

Apple biedt zijn excuses aan, zegt dat het de plank heeft misgeslagen, maar het laat zijn controversiële reclame wel staan. 

Gadgets10.05.2024

Apple: ‘Sorry voor onze smakeloze reclamespot voor de iPad’

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

YouTube bestaat uit zoveel reclame, dat het soms niet meer leuk is om iets te kijken. Daar komt nu meer reclame bij: in de door jou gekozen pauze.

Advertising26.04.2024

YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers