Extra verhaallijn Vlucht HS13 via Facebook Messenger

Extra verhaallijn Vlucht HS13 via Facebook Messenger

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren werd de eerste aflevering van de nieuwe thrillerserie Vlucht HS13 uitgezonden. Een nieuwe, super spannende serie met Katja Schuurman in de hoofdrol. Nog voordat de eerste aflevering werd uitgezonden was er al nieuws: de Facebook-pagina van de serie haalde 45 duizend likes. Niet helemaal toevallig want de makers van deze serie snappen wat Nederland tegenwoordig wil als het gaat om een televisieprogramma: het liefst interactief en graag ook cross-channel want tv kijken doen we tegenwoordig nu eenmaal met een smartphone in de hand. En daarom komt KRO-NCRV met een leuk experiment.

Vlucht HS13

Maar eerst even de serie zelf. Die draait om Simon (Daniël Boissevain) en zijn vrouw Liv (Katja Schuurman). Het vliegtuig van Simon stort neer op weg naar Barcelona en alle inzittenden komen om. Als blijkt dat Simon nooit aan boord van het vliegtuig heeft gezeten begint de zoektocht, want waar is Simon dan? Er is één iemand die meer weet en dat is Kevin, zijn neef. En Kevin is nogal actief met Facebook.


Als kijker kun je chatten met Kevin. Hij heeft van zijn neef Simon een missie gekregen en als kijker kun je hem helpen door met hem te chatten. Zo kom je meer te weten dan in de serie-afleveringen, en krijg je sneakpreviews te zien van scenes uit de komende aflevering. Je krijgt vragen en daar moet jij antwoord op geven. Op basis van jouw antwoorden handelt Kevin en gaat het verhaal verder.

chat-vlucht-hs13
Chatten met Kevin van Vlucht HS13

Met 'chatbot' Kevin kun je dus een extra verhaallijn ontrafelen. Vanaf het moment dat Facebook de API van Messenger in april 2016 heeft vrijgegeven, heeft de KRO-NCRV gekeken naar de mogelijkheden om dit toe te passen in een verhaal en in Vlucht HS13 wordt dit voor de eerste keer toegepast.

Het is al vaker geprobeerd door programma's om kijkers ook op een andere manier dan alleen de beeldbuis aan zich te binden. De meest logische stap was die in de richting van een app, maar een van de weinige programma's die ik ken dat daar succes mee heeft is Wie is de Mol. Al werkte ook die app het afgelopen seizoen niet helemaal vlekkeloos. Ook The Voice heeft een app om mee te stemmen, in de Slimste Mens-app kun je een t-shirt winnen en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden van programma's die een leuke app hebben. Maar wanneer je jongeren, die hun dagelijkse dosis bewegend beeld voornamelijk van YouTube halen, naar een nieuwe serie wilt laten kijken, dan moet je ze op een andere manier weten te bereiken en daarvoor is Facebook natuurlijk een perfect medium. Daar zijn waar je publiek is dus.

We zoeken bij onze digitale concepten aansluiting bij bestaande platformen die al in het mediagebruik van het publiek zitten, waardoor de drempel om mee te doen zo laag mogelijk is. Daar zijn waar ons publiek is. Dat geldt straks ook voor de guided dialogue die we nog gaan lanceren, Iris de Game. Spannend om te zien of het wél lukt om middelbare scholieren te bereiken als we een verhaal primair via Whatsapp gaan vertellen.
- Elsa Gorter - hoofd Digitaal & Innovatie

Het is natuurlijk een experiment van de KRO-NCRV en of het een succes is valt nu nog niet te zeggen, maar als je Twitterend Nederland moet geloven was het begin heel erg goed. De eerste twee afleveringen zijn gisteren achter elkaar uitgezonden en de fanpage op Facebook groeit. Ik ben inmiddels ook met Kevin aan het chatten maar ben vooral benieuwd hoe lang dat leuk blijft. To be continued dus...

Van een van onze lezers kreeg ik de tip dat Vlucht HS13 ook prima in het rijtje 5 spraakmakers van het nieuwe televisieseizoen had mogen staan en dat klopt. Bij deze.

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van Travelvalley. Auteur van Bucketlist Reizen en Bucketlist Stedentrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. Mail:...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies