Apple stapt in de klassieke muziekstreaming

Apple stapt in de klassieke muziekstreaming

Uitbreiding van het klassieke aanbod voor Apple Music

Vorig artikel Volgend artikel

Met de aangekondigde overname van Primephonic wil Apple de liefhebbers van klassieke muziek met een Apple Music abonnement een uitgebreider repertoire bieden. En, als dat even kan natuurlijk, uiteindelijk nog meer liefhebbers van klassiek overhalen om voor Apple Music te kiezen. De fabrikant ontwikkelt daarvoor de komende maanden een aparte Apple Music app.

Primephonic offline, nieuwe app komt in 2022

Over enkele dagen, op 7 september, zal de bestaande streaming service van Primephonic definitief offline gaan en het platform accepteert sinds de bekendmaking van de overname ook al geen nieuwe abonnees meer. Sterker nog, de app is zowel in de App Store als ook in Google Play al niet meer te vinden.

De komst van de nieuwe streaming app voor klassieke muziek binnen Apple Music zal daarna dus nog de nodige maanden op zich laten wachten. Volgens Apple, maar dat zal niemand verbazen, biedt de nieuwe app straks veel meer mogelijkheden en kwaliteit. De basis voor die nieuwe app blijft overigens de gebruikersinterface van Primephonic, en dan aangevuld met nieuwe en betere functies.

Primephonic-Playlists
De uitgebreide playlistst van Primephonic worden geintegreerd in de nieuwe klassieke streaming app van Apple Music.

Integratie en verbetering bestaande functies

Een groot deel van de 'Primephonic' functies zal in de nieuwe Apple Music app voor klassieke muziek geïntegreerd worden. Denk daarbij aan de zoekmogelijkheden op componist en per repertoire en gedetailleerde informatie.

“Met de toevoeging van Primephonic krijgen Apple Music-abonnees een aanzienlijk verbeterde klassieke muziekervaring, te beginnen met Primephonic-afspeellijsten en exclusieve audiocontent”, aldus Apple in het persbericht.

Het moge duidelijk zijn dat Primephonic zelf ook blij is met de overname door Apple, amper drie jaar na de start. "Het beste van Primephonic naar Apple Music-abonnees brengen is een geweldige ontwikkeling voor de klassieke muziekindustrie", aldus CEO en medeoprichter Thomas Steffens.
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...