E-mail24.01.2018

​Wat kun je doen met je reactivatiecampagne?


Onder marketeers is het wel bekend: e-mail clients als Outlook en Gmail vinden het belangrijk dat de mailings die je verstuurt, gelezen worden. En gelukkig: de meeste marketeers vinden dat ook. Besteed om die reden aandacht aan de contacten die je mailings links laten liggen. Maak ze weer actief. Je doet dit met een reactivatiecampagne. Van zo’n campagne heb je vier best practices.

Wat is een reactivatiecampagne?

Maar eerst: wat houdt een reactivatiecampagne in? Een reactivatiecampagne is een campagne die uit een reactivatiemail bestaat en vaak enkele opvolgmails. Stel: je stuurt de slapers in je bestand een mail met de onderwerpregel Wil je onze mailings missen? en de call-to-action Nee, natuurlijk niet, dan kun je de slapers die de moeite nemen om op de call-to-action te klikken een mooie bedankmail sturen.

Uit onderzoek van Whatcounts komt naar voren dat 12% van je slapers je reactivatiemail opent. En nog mooier: als je binnen 90 dagen na je reactivatiemail nog een mailing verstuurt, dan zal 75% van je oud-slapers ook deze mailing openen. Een reactivatiecampagne is dus een effectieve campagne.

Vraag is natuurlijk: wanneer kun je inactieve contacten definiëren als slapers en wanneer is het verstandig om ze te reactiveren. Dit is vooral afhankelijk van je mailfrequentie. Mail je wekelijks en een contact laat drie maanden niets van zich horen, dan kun je prima spreken van een slaper. Bij een maandelijkse mailfrequentie is zes maanden inactiviteit een signaal om te reactiveren.

Feit is wel dat je niet iedereen terugwint. Voor de kwaliteit van je bestand is het belangrijk dat je deze contacten uiteindelijk inactief maakt. En dat is niet alleen goed voor je bestandskwaliteit. Het is ook goed voor je mailingstatistieken. Je zult merken dat je open- en klikratio verbeteren. De ratio’s zijn immers veel meer gebaseerd op het actieve deel van je bestand. Precies waar je als marketeer graag zicht op krijgt.

Best practice 1: aanpassen mailvoorkeuren

Slapers in je bestand zijn waarschijnlijk niet alleen te lui om je mooie mailings te lezen, ze zijn waarschijnlijk ook te lui om zich uit te schrijven. Mochten ze die moeite wel nemen, dan geven ze daarvoor twee belangrijke redenen: de mailfrequentie is te hoog en de onderwerpen zijn niet interessant genoeg (bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2017).

Om te voorkomen dat je slapers zich uitschrijven, is het verstandig om in je reactivatiecampagne rekening te houden met deze twee belangrijke uitschrijfredenen. Je kunt je slapers altijd vragen of ze hun mailvoorkeuren willen aanpassen.

Zo haakt Vacanceselect in op de uitschrijfreden ‘De frequentie is te hoog’. Vacanceselect neemt zelfs het heft in eigen handen en roept via de call-to-action Blijf mij mails sturen inactieve contacten op om in actie te komen. Dit is heel slim, omdat je na een druk op de CTA een mooie positieve bevestigingsmail kunt sturen.

spotler1
spotler1

Best practice 2: vraag om feedback

Een andere slimme manier om slapers te activeren, is met een feedbackmailing. Via zo’n mail -kijk maar eens naar het voorbeeld van A.Vogel- vraag je letterlijk ‘Zijn de onderwerpen in onze nieuwsbrief nog relevant genoeg voor je?’ Met een klik op de call-to-action Ja, ga naar de relevante specials kun je als slaper je feedback en voorkeuren doorgeven. Maar mocht zelfs dat niet genoeg zijn, dan helpt A.Vogel je ook nog met een call-to-action Nee, ik wil me afmelden. Ook bij A.Vogel vinden ze een kwalitatieve database belangrijk.

spotler2
spotler2

Best practice 3: bied een incentive aan

Dit is in marketing natuurlijk een no-brainer. Wie is er niet gevoelig voor een mooie incentive? Maar ook hiervoor geldt: bied niet alleen een kortingscoupon aan, maar geef slapers een extra reden om de incentive te verzilveren. Verleid ze om in actie te komen.

Zo laat Noshirt duidelijk weten dat ze sinds het laatste mailbezoek -van de slaper- niet stil hebben gezeten en dat ze het assortiment hebben uitgebreid.

spotler3
spotler3

Best practice 4: gebruik testimonials of social proof

Wat je in de mailing van Noshirt al voorbij ziet komen, is aanhaken op social proof en testimonials. Vaak helpt ’t als je anderen namens jou laat spreken. Beetje onder het mom van: als klanten het bedrijf Noshirt waarderen met een 9.2, dan moet ik -als slaper- misschien ook maar weer eens in actie komen.

In reactivatiemails werkt het ongetwijfeld als je laat zien hoe gewaardeerd of populair je bent.

Meer inspiratie?

Wil je meer informatie over reactivatiecampagnes? Download ons white paper Hoe maak je een goede reactivatiecampagne?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial