De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Gmail zal er binnenkort heel anders uit gaan zien. Waar het e-mailprogramma nu al zo’n beetje 10 jaar hetzelfde uiterlijk heeft, belooft het het statische uiterlijk te veranderen. Websites zijn allang niet meer statisch qua inhoud en dat wil Google graag ook in haar e-mailprogramma doorvertalen. Vanaf 2 juli wordt daarom dynamische mail geïntroduceerd, wat ook wel AMP heet.
AMP betekent Accelerated Mobile Pages en is sinds 2015 door Google in gebruik. Websites hebben zichzelf de afgelopen jaren ‘AMP’-ready gemaakt, wat betekent dat ze sneller laden dan de normale variant. Dat sneller laden komt omdat bepaalde onderdelen van de website helemaal niet worden weergegeven, of pas later komen. Dat sneller laden is niet alleen een voordeel voor ongeduldige mensen, ook voor zuinige mensen: het zorgt namelijk voor een verlaagd dataverbruik.
AMP
Gmail kan ook baat hebben bij AMP en wel in de vorm van de dynamische berichten. Dat gebeurt wanneer iemand een nieuwsbrief stuurt. Je hoeft nu niet meer uit Gmail te worden weggesluist, want je kunt juist vanuit je mail vast actie ondernemen. Dat geldt ook voor rsvp’s voor evenementen en vragenlijsten.
Je kunt straks in Gmail alvast het schoenaanbod van je favo webwinkel bekijken, zonder dat je daarvoor naar die webshop hoeft te surfen. Dat werkt trouwens niet automatisch: bedrijven moeten die interactiviteit wel in hun mail inbouwen, dat heeft bijvoorbeeld Pinterest al gedaan. Je kunt dingen nu vanuit je Gmail op je bord zetten.
Beta
Tenminste, helemaal nu is dat nog niet, want de nieuwe optie zal op 2 juli live gaan. Het is al een tijdje in beta in bijvoorbeeld de browser-versie van Gmail, maar vanaf juli hebben dus ook G Suite-gebruikers het voordeel van dynamische berichten. Je kunt dat zelf in- en uitschakelen door in de Instellingen ‘dynamische e-mail’ uit of aan te zetten.
Handig om te weten, AMP in Gmail kan er ook voor zorgen dat je juist wat meer data gebruikt, want het wordt soms dus ook gebruikt om een ‘webpagina’, in dit geval je e-mail, juist voller te maken door die opties toe te voegen. Het is dus niet in alle gevallen beter voor je databundel, maar dat hangt dus af van zowel jouw internet gedrag als het fanatisme van bedrijven die AMP inzetten.
Verder lezen over Email Marketing
Online13.10.2023
Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?
Marketing08.09.2023
10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Marketing21.03.2023
Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over
Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeterenMarketing10.03.2023
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022
Marketing09.03.2023
Spotler Group neemt Sooqr B.V. over
Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeterenMarketing15.12.2022
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei
E-mail31.03.2022
Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland
Verder lezen over Gmail
Online03.04.2024
Altijd online voor je werk? Steeds meer landen tegen altijd online
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Online28.11.2023
Pas op: Google gaat je inactieve Google-account verwijderen
Online06.09.2023
Er komen nog geen extra EU-eisen voor Gmail, Edge en Bing
Maar Google, Microsoft en Apple gaan niet vrijuitE-mail24.08.2023
Google wil niet dat je e-mail zomaar doorstuurt
Online28.04.2023
10 tips en tricks voor Gmail
E-mail05.04.2023
5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie
Online31.07.2022
5 tips om Gmail nog handiger te gebruiken
Verder lezen over Google
Advertising26.04.2024
YouTube wil straks ook reclame laten zien als je pauzeert
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024