E-mail28.03.2018

​Hoe doe je dat? Fondsenwerving via e-mail


Over fondsenwerving zijn vele studies en handboeken verschenen. Een bekende is Ask without fear van Marc A. Pitman. Zijn bestseller heet in het Nederlands Durf te vragen. En dat is precies wat uit alle studies over fondsenwerving naar voren komt als een belangrijk geefmotief van mensen. Wij geven geld aan goede doelen omdat we gevraagd worden om dat te doen. En hoe persoonlijker wij worden aangesproken hoe effectiever. E-mail -als online communicatiemiddel- is bij uitstek het middel voor zo’n persoonlijke boodschap. Vraag is alleen: hoe doe je dat? Of scherper: hoe zet je e-mail op een goede manier in voor het werven van fondsen?

De 4 best practices op een rij

Wil je e-mail succesvol inzetten voor fondsenwerving, denk dan aan het volgende:

  • Communiceer wervingsacties via e-mail en bedank donateurs
  • Overweeg eens een laagdrempelige SMS-actie via e-mail
  • Communiceer over collecteweken en motiveer ontvangers om mee te doen
  • Communiceer altijd het resultaat van wervingsacties

Communiceer wervingsacties via e-mail en bedank donateurs

Natuurlijk werven goede doelen via hun website, maar heb je een e-mail database met legitiem verkregen –opt-in– adressen, dan is aandacht vragen voor je wervingsactie via een mailing dé manier om lezers direct te benaderen. En niet zomaar lezers: lezers die zich betrokken voelen bij je organisatie en die waarschijnlijk sneller bereid zijn tot een donatie dan een willekeurige websitebezoeker.

Een mooi voorbeeld is de Actie Pepernoot van Nationaal Fonds Kinderhulp:

spotler1
spotler1

De kracht van professionele e-mail communicatie is dat je elke donateur persoonlijk kunt bedanken. Als je de voornamen of achternamen van je donateurs kent, dan kun je altijd een mail terugsturen met Beste heer Westerhuis, Bedankt voor uw donatie.De bedankmail van Cordaid:

spotler2
spotler2

En het kan nog slimmer: veel e-mail ontvangers lezen hun mailings op hun smartphone. Als je lezers probeert te verleiden met een call-to-action als Help jij mee dan zullen lezers niet direct vanaf hun mobiel geld overmaken. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2017 komt naar voren dat wij enerzijds wel onze mails op een smartphone lezen, maar aankopen (geld overmaken) toch liever afhandelen via een desktop. Toch kun je hier als fondsenwerver wel rekening mee houden.

Denk eens na over een sms-actie via e-mail

Wat je namelijk heel goed kunt doen, is een sms-actie via e-mail opzetten. Vaak werkt het als volgt: je verleidt je e-mail ontvangers om een klein bedrag per sms over te maken. Als je donateurs een sms sturen naar 4333+ een bepaald herkenningswoord en ze ontvangen een bedank-sms retour, dan brengt de provider het gedoneerde bedrag in rekening of haalt het van het beltegoed af. Meer informatie over deze vorm van mobiel doneren, lees je op Goededoelen.nl.

En werkt zo’n actie via e-mail? Zeker! Wakker Dier heeft met onderstaande mail plus een reminder ruim 500 lezers verleid om op de call-to-action te klikken. Een mooi resultaat uit slechts twee e-mailberichten.

spotler3
spotler3

Zorg er wel voor dat de call-to-action direct doorstuurt naar de sms-berichten-app en dat het nummer 4333 geprefilled is. Immers: hoe eenvoudiger je de actie maakt hoe minder moeite ’t kost om aan de actie deel te nemen. Bij Wakker Dier hebben ze dat uiteraard op orde.

En helemaal modern is de mogelijkheid van MB’s doneren. Enkele providers in Nederland -in ieder geval KPN en Vodafone- geven hun klanten de mogelijkheid om niet-gebruikte MB’s te doneren aan een aantal door deze providers geselecteerde organisaties. Wie weet, kun je daar als fondsenwerver tussenkomen. En communiceer er dan over via e-mail.

Communiceer over collecteweken

Een andere en belangrijke best practice in fondsenwerving via e-mail, is de e-mail communicatie tijdens de collecteweken. Betrokken e-mail ontvangers kunnen van je collecteweek een succes maken. Misschien willen zij zich wel inzetten als vrijwilliger en melden zij zich als collectant. Zo motiveert de Hersenstichting in een mooie mailing haar collectanten van vorig jaar om ook dit jaar weer mee te doen.

In de mailing wordt gerefereerd aan het succes van vorig jaar -recordopbrengst van € 1.3 miljoen- en de enorme bereidwilligheid van al 18.000 enthousiaste collectanten. Deze informatie had ook prima gepast in een mail aan betrokkenen die nog niet eerder gecollecteerd hebben. In het beroemde De zes geheimen van het overtuigen van Robert Cialdini heet refereren aan een getal als 18.000 enthousiastelingen overtuigen met sociale bewijskracht. Het is een zeer krachtig middel om mensen over de streep te trekken.

spotler4
spotler4

Verder straalt de titel ‘De collecte gaat maandag van start’ veel urgentie uit. Zet je e-mail als communicatiemiddel in, dan kun je prima vijf dagen voor de start van je collecteweek je database motiveren om mee te doen. E-mail ontvangt iedereen immers persoonlijk en direct na versturen.

De Hersenstichting heeft de voordelen van e-mail communicatie volledig benut. Voor haar collecteweek heeft ze een bijzonder wervende mailing opgesteld en de copy is uitstekend uitgewerkt.

Communiceer altijd het resultaat van wervingsacties

Stichting Vluchteling is opgetogen over het resultaat van hun acties. En natuurlijk communiceer je dit resultaat per e-mail aan al je betrokkenen. De reden hiervoor is vrij eenvoudig: via een mailing kun je niet alleen het resultaat communiceren, maar -bijvoorbeeld- ook een mooie bedankvideo. De CTA Bekijk de video linkt naar een YouTube-filmpje. Natuurlijk zet je zo’n link ook op je website, maar alleen via e-mail kun je betrokkenen direct aanspreken. Wel zo krachtig!

spotler5
spotler5

Kies een goede E-mail Service Provider

Wil je e-mail ook als krachtig communicatiemiddel inzetten? Werk dan samen met een E-mail Service Provider (ESP). Lees het white paper 7 praktische tips voor de keuze van e-mail marketing software als je hulp nodig hebt bij deze keuze van een ESP.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial