DutchCowboys
  • Terug
    • Automotive
    • SkyShowtime
    • AI
    • Technologie
    • Tech in Asia
    • Business
    • Adverteren
    • Alle channels
      • Advertising
      • Automotive
      • Coffee corner
      • Cybercrime
      • Business
      • E-mail
      • Entertainment
      • Events
      • Gadgets
      • Gaming
      • Lifestyle
      • Marketing
      • Media
      • Metaverse
      • Mobile
      • Nieuws
      • Online
      • Search
      • Social Media
      • Startups
      • Tech in Asia
      • Technologie
      • Vacatures
      • Video
    Home » Blog » Nieuwe stijl en logo voor het Algemeen Dagblad
    03.06.2011
    Online

    Nieuwe stijl en logo voor het Algemeen Dagblad

    By: Jeroen de Hooge

    BlogOnline
    nieuwe-stijl-en-logo-voor-het-algemeen-d.jpg
    nieuwe-stijl-en-logo-voor-het-algemeen-d.jpg

    Vanaf vandaag is het Algemeen Dagblad in een nieuwe vormgeving gestoken, maar waarom dit nieuwe jasje? ‘Omdat we de krant elke dag beter willen maken,’ antwoordt Christiaan Reusink, algemeen hoofdredacteur. ‘Elke dag werken we eraan de lezer een mooie mix te bieden van nieuws, verhalen, reportages en columns. Daarom hebben we het AD een nieuw jasje gegeven. We creëren nu meer eenheid in het beeld en maken een krant die populair is, maar niet plat of ordinair. Het AD moet vooral een optimistische krant zijn. Een krant voor mensen die positief in het leven staan, met een goede mix tussen zogenaamd zacht en hard nieuws. Met een verbeterde vormgeving verwachten we nog meer enthousiaste lezers. De krant krijgt een iets stijlvollere uitstraling.’

    De restyling is begeleid door Mario García, een ervaren art director die beroemd is vanwege het (re)design van The Wall Street Journal, The Miami Herald, Die Zeit en de vele prijzen die hij won voor internationale en lokale dagbladen. In België heeft hij de restyling verzorgd van De Morgen, waarmee deze krant de European Newspaper Award won. Het Algemeen Dagblad is de 568e krant met een vormgeving van zijn hand.

    Het AD is de grootste krant van De Persgroep, en is een van de weinige Nederlandse kranten die, in een krimpende markt, steeds meer lezers aan zich weet te binden. Om eerlijk te zijn heb ik, als Volkskrant-op-zaterdag-lezer, nog nooit een AD van voor tot achteren gelezen, maar nu wilde ik deze toch populaire krant eens goed doorspitten. Dus op naar het terras met de ‘oude krant’ en de ‘nieuwe krant’, en een cappuccino alstublieft.

    Allereerst valt het nieuwe logo op, het heeft een prominentere grootte en plaats. De kapitalen (hoofdletters) A en D zijn op een mooie manier gecombineerd. De witte letters worden gedragen door een vierkant vlak, waarin het rood verloopt naar een tint van rood. Het doet een beetje denken aan een icon op een website. Misschien is deze verwijzing ook de bedoeling, maar door het verloop ontstaat een weeïg roze kleur, die ik persoonlijk niet geweldig vind.

    AD%20nieuwe%20voorpagina

    In de ‘oude krant’ werden nog een heleboel kleuren door elkaar gebruikt, waarbij rood en oranje de boventoon voerden. In de ‘nieuwe krant’ is goed nagedacht over de toepassing van kleuren. De krant kent drie leesritmes: nieuws, sport en show. Die ritmes krijgen nu elk een eigen kleur, zodat er meer eenheid ontstaat. Een goede keuze, die werkt. In het nieuws is rood voortaan de basiskleur. In Sportwereld, dat een uitneembare bijlage blijft, is dat oranje. Helaas is het oranje niet echt te onderscheiden van het rood. Er is ook een nieuw katern: Show & Cultuur, waar de frisse kleur paars de overhand voert.

    En dan is er ook het nodige veranderd op het gebied van typografie. Aan de koppen is een nieuw lettertype toegevoegd, dat veel smaller is maar een regelmatiger letterbeeld geeft. Ook de introductieteksten zijn in een ander font gezet, dat door zijn korte staarten en stokken ietwat vierkant en strak oogt. De headers bovenaan de pagina zijn mooi vormgegeven, met veel wit en dunne horizontale lijntjes. De leesletter van de kleine tekst blijft ongewijzigd. ‘Want,’ zo zegt Christiaan Reusink, ‘Wat goed is, hoef je niet te veranderen.’

    Dat klopt natuurlijk, en ik hoop dan ook dat de website en de iPhone app binnenkort ook in het nieuw jasje gestoken zullen worden. Want daar valt nog wel het een en ander aan te verbeteren. Inmiddels is mijn tweede cappuccino op, en is de nieuwe krant ook alweer bijna een oude krant. Zo gaat dat met nieuws.

    Onder de naam AD komen acht titels uit: AD Algemeen Dagblad, AD Rotterdams Dagblad, AD Haagsche Courant, AD Utrechts Nieuwsblad, AD De Dordtenaar, AD Rivierenland, AD Amersfoortse Courant en AD Groene Hart. Dagelijks verschijnt de krant in de ochtend met negentien edities en in de middag in de regio Rotterdam en Den Haag nog eens met negen edities.

    Online
    09.05.2025

    AI-versie van vermoorde man doet z'n verhaal in de rechtbank

    AI als advocaat blijkt niet zo’n succes te zijn, maar nu heeft een AI-versie van een slachtoffer zijn verhaal gedaan...

    Online
    08.05.2025

    LEGO Botanicals: het leukste setje bloemen voor moederdag

    Friendly reminder! Zondag 11 mei is het Moederdag. Je hebt nog tijd om na te denken over het perfecte cadeau. Maar niet...

    Online
    08.05.2025

    Spotify geeft je eindelijk de optie om playlists echt aan te passen

    Spotify heeft er lang voor gezorgd dat je wel playlists kon maken en aanpassen, maar tegelijkertijd ook weer niet...

    Jeroen de Hooge
    Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising,...

    Share this post

    DutchCowboys

    Partners

    Redbanana Springbok Agency

    Leadinfo

    E-mail

    Hosted by

    partner-logo
    • Nieuws melden
    • Cookies
    • Colofon
    • Adverteren
    • Over ons
    • Sitemap
    © 2025 www.dutchcowboys.nl