Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Circa een derde van de Nederlanders spreekt het aan om via een second screen aanvullende informatie te krijgen over een televisieprogramma. Vooral hoogopgeleiden vinden een second screen aansprekend, wel 44%. Senioren lijken voorlopig geen nog toegevoegde waarde in second screens te zien. Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse onder ruim 500 Nederlanders.
Biedt Second Screen: toevoeging of afleiding?
De laatste jaren is de manier waarop er televisie wordt gekeken enorm veranderd. Steeds minder huishoudens raadplegen de traditionele televisiegids, programma’s worden steeds vaker “on demand” gekeken en steeds meer wordt een second screen toegevoegd aan een programma. Het doel van programmamakers en zenders is om de kijker hiermee te blijven boeien en de beleving rond het programma te vergroten. De vraag is natuurlijk of de kijker wel zit te wachten op het aanbod.
Second screen draagt bij aan binding met het programma
Uit het onderzoek blijkt dat het wel degelijk mogelijk is om via een second screen mensen meer te betrekken bij het programma. Ongeveer vier op de tien second screen gebruikers geven aan dat de betrokkenheid bij het betreffende programma verhoogd wordt door gebruik te maken van het second screen. Bij ruim vijf op de tien second screen gebruikers blijft de betrokkenheid bij een programma op hetzelfde niveau. Voor slechts een beperkt deel van de second screen gebruikers, 6% neemt de betrokkenheid af en is een second screen een afleiding.
Gebruik van second screens vooral hoog onder hoogopgeleide mannen
Eén op de tien Nederlanders heeft al wel eens gebruik gemaakt van een second screen. Vooral hoogopgeleide mannen (jonger dan 55 jaar) hebben al eens een second screen gebruikt tijdens het kijken van een tv-programma. Van de Nederlanders geeft 8% aan zeker of waarschijnlijk dit najaar een second screen te gaan gebruiken als een televisieprogramma dat men kijkt dit aanbiedt. Men name hoogopgeleiden en mannen jonger dan 55 jaar geven aan dit van plan te zijn.
Kansen voor televisiemakers
Het onderzoek toont aan dat second screens aansprekend zijn voor een grote groep Nederlanders en de betrokkenheid bij het programma kan versterken. Hierbij is het uiteraard van belang dat de content op het tweede scherm relevant is voor de doelgroep. Vooral voor programma’s die zich richten op hoogopgeleiden liggen er kansen, aangezien de interesse voor een second screen onder deze doelgroep het hoogst is.
Verder lezen over Onderzoek
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom
Verder lezen over Televisie
Entertainment28.03.2024
4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet
Gadgets15.03.2024
Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord
Social Media13.03.2024
X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv
Video13.03.2024
YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties
Gadgets12.03.2024
Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Entertainment02.03.2024