Media09.04.2011

Expositie: ‘125 jaar Coca-Cola’


expositie-125-jaar-coca-cola.jpg
expositie-125-jaar-coca-cola.jpg

Het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn toont van 17 april t/m 4 september 2011 de tentoonstelling ‘125 Jaar Coca-Cola’. De boeiende historie van het beroemdste frisdrankmerk ter wereld wordt verteld aan de hand van een compleet Coca-Cola museum. De reclamehistorie, het mysterie rond het geheime recept, de impact wereldwijd; alles komt aan bod. Teksten, foto’s, advertenties, commercials, honderden originele Coca-Cola objecten als koelkasten, flesjes, blikjes, affiches, dienbladen, glazen vertellen de historie van het bekendste merk wereldwijd. In een filmzaal worden historische films vertoond, displays geven een beeld van het bottelen van de bekende flesjes, blikken en emaile borden tonen de mooiste reclame-uitingen.

Het verhaal van Coca-Cola begint op 8 mei 1886. Apotheker dr. John Pemberton creëerde in zijn werkplaats de eerste partij van wat later de meest verfrissende drank ter wereld zou worden: Coca-Cola; een nieuwe drank, een wonderfrisdrank die tegelijk verkwikkend en verfrissend is. Pemberton ging met een vaatje Coca-Cola-siroop naar Jacob’s apotheek in Atlanta. Daar werd het vermengd met koolzuurhoudend spuitwater en voor vijf cent per glas verkocht. De geheime formule wordt tot op de dag van vandaag bewaard in een bankkluis in Atlanta.

Pas in 1899, toen Coca-Cola al dertien jaar in sodafountains werd gedronken, kregen twee juristen het recht Coca-Cola te gaan bottelen. Het Coca-Cola flesje was geboren. Jaren later, tijdens de Olympische Spelen van 1928, kwam Coca-Cola voor het eerst naar Nederland. Het eerste verkooppunt was een kraampje op het terrein van het Olympisch Stadion in Amsterdam.

Verder lezen over Coca-Cola

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Zou jij een blikje Coca-Cola kopen wat je niet kunt opdrinken en dan ook nog eens voor een bedrag van meer dan 100 dollar. Rare vraag, raar idee, of toch niet want wat is er precies aan de hand in het Mexicaanse Chiapas?...

Coffee corner08.02.2024

The Undrinkable Can een blikje Cola wat je niet kunt opdrinken

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Coca-Cola heeft vanaf nu een Byte. Geen bite, maar een Byte. Het colamerk komt namelijk met een frisdrank die in eerste instantie in het metaverse beschikbaar is, waarna het over een paar weken de oversteek maakt naar de...

Metaverse05.04.2022

Coca Cola maakt op bijzondere wijze entree in metaverse

Cola met een Byte?
Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Er begint een bijzondere boycot op gang te komen: voetballers op het EK voetbal die niets te maken willen hebben met grote frisdrank- of biermerken. Het begon allemaal met Christiano Ronaldo. Voor de eerste wedstrijd van...

Marketing17.06.2021

Bottlegate op EK: voetballers boycotten Coca-Cola en Heineken

Wat is er aan de hand?
​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Op deze dag in 1892 gebeurde er iets groots voor Coca Cola. Het begon weliswaar in 1885 met de uitvinding van cola, maar het werd pas echt een bedrijf in 1892. It Atlanta, Georgia werd The Coca-Cola Company een feit. In...

Nieuws29.01.2021

​Coca-Cola: hoe zit het nou met dat geheime ingrediënt?

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Coca-Cola heeft een eerste fles geïntroduceerd die deels van plastic uit oceanen en zeeën is gemaakt. Het gaat om een prototype van een plastic fles, waarvan het materiaal grotendeels vervaardigd is uit ingezameld en g...

Nieuws08.10.2019

Coca-Cola introduceert fles gemaakt van oceaanplastic

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coca Cola lanceert haar zomercampagne met een bijzondere boodschap: "Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle". Met de campagne hoopt Coca-Cola consumenten bewust te maken van de noodzaak om te recyclen en...

Marketing06.06.2019

Niet recyclen? Dan hoef je ook geen Coca-Cola te drinken!

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

De mediawaarde van van een merk is het resultaat van alle aandacht die een merk krijgt, zowel betaald als onbetaald: paid, owned en earned media bij elkaar. Van de top 20 foodmerken in Nederland genereert Coca-Cola de ho...

Marketing13.07.2017

Coco-Cola realiseert de hoogste mediawaarde

van de top 20 foodmerken
Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat

Op Facebook kwam dit filmpje voorbij en daar heb ik toch wel even met open mond naar zitten kijken. Misschien is het voor jou oud nieuws, ik zie het voor het eerst. In twee verschillende pannetjes worden blikjes Coca-Col...

Coffee corner07.03.2017

Coca-Cola en Coca-Cola Zero koken: je schrikt van het resultaat