Rupert Murdoch en de val van MySpace

Vorig artikel Volgend artikel
Rupert Murdoch en de val van MySpace

Toen de Australische mediatycoon Rupert Murdoch, de eigenaar van het mediaconglomeraat NewsCorp., in 2005 de sociale netwerksite MySpace kocht werd dat goed onthaald. Murdoch betaalde 580 miljoen dollar voor een site die elke dag opnieuw 70.000 nieuwe gebruikers registreerde. De Australiër leek zowaar een internetvisionair, want maanden na de acquisitie tekende Google een exclusieve reclameovereenkomst met MySpace die de site 900 miljoen dollar op drie jaar zou opbrengen. Google versloeg zo Yahoo en Microsoft die ook alles in het werk hadden gesteld om het contract binnen te rijven.

En Myspace zat in de lift: in de 15 maanden na de overname stegen de inkomsten van de site van 1 tot 50 miljoen dollar per maand. De helft kwam op rekening van de Google-Adwords, de rest werd binnengehaald door een eigen verkoopsteam. Kantoren werden geopend in Japan, Zuid-Korea en China; gebruikers konden gratis gebruik maken van een dure muziekdienst. Enkel de sky leek de limit...

Maar in 2008 keerde het tij. Facebook begon aan een inhaalbeweging. De site was eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Murdoch vertelde aan iedereen die het horen wilde hoe MySpace dat jaar 1 miljard dollar aan omzet zou genereren, maar dat doel werd compleet gemist. Steeds meer gebruikers deserteerden naar Facebook; volgens onderzoeksbureau Hitwise tuimelde MySpace's marktaandeel in luttele maanden van 66% tot 30%. Omdat MySpace zijn doelstellingen in 2009 niet kon halen, verloor het ook 100 miljoen dollar uit de Google-deal. De ooit uitstekende relatie tussen de charismatische MySpace-oprichter Chris DeWolfe en Rupert Murdoch vertoonde toen al dermate diepe barsten dat DeWolfe in april van dit jaar opstapte, gevolgd door het gros van zijn managementteam. Murdoch verving DeWolfe door zijn protégé Ross Levinson, die jarenlang Foxsports.com had geleid en DeWolfe al snel een gebrek aan focus ging verwijten. Murdoch en Levins leken maar een bekommernis te hebben: steeds meer advertenties per pagina plaatsen; elke klik moest geld opbrengen.

Toch was het Rupert Murdoch himself die MySpace de eerste uppercuts had toegebracht. In 2007 vertelde hij financiële analysten dat de site snel 1 miljard dollar per jaar aan advertentie-inkomsten zou genereren. Probleem was dat het managementteam van Myspace van niets wist en daarvan pas op de hoogte werd gebracht toen Murdoch hen dat zelf kwam vertellen. Murdoch dacht dat er geen einde zou komen aan de stijle toename van het aantal gebruikers. Maar die begonnen massaal weg te lopen nu advertenties blijkbaar belangrijker waren geworden dan de user experience. Alle nieuwigheden die het MySpace-managementteam wilde introduceren werden door Murdochs luitenanten weggelachen omdat ze niet op nog meer advertenties gebaseerd waren. De News Corp-mensen verweten DeWolfe en co-stichter Tom Anderson dat ze elke week opnieuw met nieuwe dingen kwamen aandraven. Toen besliste Levinson dat investeringen voortaan enkel nog kon worden gedaan indien voor elke dollar aan investeringen een dollar aan advertentie-inkomsten stond.

De enige persoon die de verzuurde situatie had kunnen redden was de charismatische Chris DeWolfe. Maar zijn goede relatie met Rupert Murdoch zelf was voor vele News Corp-executives een doorn in het oog. Wanneer Murdoch in 2007 de overname van The Wall Street Journal onderhandelde begon hij steeds minder tijd aan MySpace te besteden. Hij raakte geobsedeerd met Dow Jones en liet het internet voor wat het was. Print, niet internet, werd opnieuw koning in Murdochs rijk. Weken nadat Murdoch Jonathan Miller, de voormalig CEO van AOL, aan het hoofd van alle internetactiviteiten van News Corp. benoemde, hield DeWolfe het voor bekeken. Ook Tom Anderson zette zijn activiteiten voor MySpace op een laag pitje, hoewel hij het bedrijf niet verliet.

Murdoch benoemde uiteindleijk Amazon- en Facebookveteraan Owen Van Natta aan het hoofd van MySpace, in een poging de op sterven na dode site opnieuw tot leven te wekken. Maar indien MySpace opnieuw wil groeien en bloeien, zal het wel rekening moeten houden met een jonge generatie internetgebruikers, eerder dan met wat een 78-jarige denkt. (via Express gebaseerd op Financial Times)

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies