Media09.01.2009

PowNed bij Pauw & Witteman


powned-bij-pauw-witteman.jpg
powned-bij-pauw-witteman.jpg

Presentator Rutger Castricum en de oprichter van GeenStijl –Dominique Weesie– waren op vrijdag 9 januari 2009 te gast in TV-programma Pauw & Witteman.

Uitleg en motivatie van hun TV-plannen ligt enerzijds in het feit dat Hilversum teveel ‘links is gericht’. GeenStijl lijkt het hiermee extremer aan te willen pakken en geeft aan dat er een duidelijke roep is naar een ander soort TV waarbij de kijker beter wordt betrokken.

-590.jpg
-590.jpg

Oprichter Dominique Weesie legt uit dat in PowNed ‘reaguurders’ worden betrokken. Ludieke burgerjournalistiek komt uit de doelgroep en gaat wellichte grotendeels het programmabeleid van PowNed bepalen. Op de vraag van Witteman waarom webblog GeenStijl naar TV gaat geeft Weesie aan dat ‘TV een grotere impact heeft dan het internet’. Dit ondanks alle voordelen en de schoonheid van het web. Televisie maken is voor GeenStijl dan ook een logische maar vooral ook nieuwe stap. In Pauw & Witteman wordt PowNed vergeleken met omroep BNN. Weesie geeft aan dat GeenStijl goed weet waar ze goed en slecht in zijn. PowNed zal het programmabeleid gaan inrichten op basis van de sterkten en de kracht van GeenStijl. De oprichter tempert hoge verwachtingen en geeft nuchter aan dat PowNed goed moet gaan kijken wat wel of niet aanslaat.

GeenStijl had op 9 januari ruim 14.200 leden. Als PowNed wordt toegelaten gaat het om twee uur televisie en negen uur radio per april 2009.

De publieke omroep is bang dat GeenStijl het omroepbestel wil ‘opblazen’ en dat de komst eventueel ten koste gaat van andere kleine omroepen. Weesie geeft aan in Pauw & Witteman dat de media van GeenStijl welzeker een moraal kent en dat niet alles zomaar wordt uitgezonden. Subtiel biedt Weesie aan het einde van PauW & Witteman Herman ‘Jiskefet’ Koch een uur TV aan op PowNed. Feit is: GeenStijl toont left en brengt wellicht het sociaal mediale bloggen wel naar een nieuwe crossmediale generatie van sociale media.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

Verder lezen over Geenstijl

GeenStijl start #Defember voor de privacy

Gisteren startte GeenStijl een actie voor de privacy onder de naam #Defember in reactie op de huidige kabinetsplannen om de bevoegdheden van de Nederlandse geheime diensten te vergroten. GeenStijl roept iedereen op om in...

Cybercrime04.12.2013

GeenStijl start #Defember voor de privacy

Dominique Weesie uitgeroepen tot Blogger van het Decennium

Geenstijl-oprichter Dominique Weesie is uitgeroepen tot Blogger van het Decennium. De prijs werd uitgereikt door de Stichting Dutch Bloggies in de Haagse popzaal Paard van Troje.Weesie wordt door de jury van de Dutch Blo...

Media27.01.2011

Dominique Weesie uitgeroepen tot Blogger van het Decennium

De Geenstijl Zeitgeist van 2008

Vorig jaar zag de Geenstijl Zeitgeist er al wat anders uit dan de meeste lijstjes, en ook dit jaar is dat weer het geval."We gaan u niet vervelen met uitgesplitste meuk zoals de collega's van Google. Ook geen percentages...

Online17.12.2008

De Geenstijl Zeitgeist van 2008

Maximaal 3 miljoen voor oprichters GeenStijl?

Afgelopen week werd bekend dat De Telegraaf het populaire weblog GeenStijl heeft overgenomen. Er wordt uiteraard in verschillende media druk gespeculeerd over de overnamesom.Volgens 925 hebben ‘doorgaans goed geinforme...

Online22.08.2008

Maximaal 3 miljoen voor oprichters GeenStijl?

925people.nl: GeenStijl voor de upperclass?

Gisteren is het nieuwe initiatief van Jort Kelder, Ronald van de Laar en Michiel Frackers gelanceerd: 925people.nl. De website richt zich op “hoogopgeleide, hardwerkende mannen. Pakkendragers, professionals; kortom, ca...

Online04.06.2008

925people.nl: GeenStijl voor de upperclass?

MerelRoze aan kop bij Dutch Bloggies

Meest Populaire Weblogwww.dutchbloggies.nlMerelrozewww.dutchbloggies.nl

Media25.02.2008

MerelRoze aan kop bij Dutch Bloggies

Op vakantie met ‘ramp reizen’ ?

Op de website van GeenStijl viel mijn oog op een opvallende banner voor "Ramp Reizen". In eerste instantie dacht ik aan een grap van de bloggers zelf, of misschien een inzending voor hun fauteau-contest. Maar na een klik...

Advertising25.01.2008

Op vakantie met ‘ramp reizen’ ?

Publiceren gestolen privébeelden wordt strafbaar!

Minister van Justitie Hirsch Ballin heeft, na Kamervragen van de SP, laten weten dat het verspreiden van gestolen privébeelden van particulieren strafbaar wordt, bedrijven waren al beschermd. Hij zal de wetswijziging in...

Online17.12.2007

Publiceren gestolen privébeelden wordt strafbaar!