
[Igor Beuker] Pfizer, o.a. bekend van Viagra, maar nog van veel meer, verlengt haar contract met MSN Video (USA). Na een onafhankelijke studie van Millward Brown, komt Pfizer tot de conclusie dat viral video's en video advertising net zoveel effectiviteit en impact hebben als tv reclames. En vaak het merk zelf een innovatiever imago geven. En veel lagere media of uitzendkosten. Van viral internet commercials is het bereik meetbaar en de contactfrequentie. Realtime en zelfs wereldwijd. En als de adverteerder het wil, ook de impact en effectiviteit. Virgin Mobile zet in de UK zeer succesvol coole internet commercials in. Zelfs in Nederland lijken enkele marketeers wakker te worden na het succes van de Yo Oma Douwe Egberts viral internet commercial: 1 miljoen downloads in 4 weken. En mensen die als 'dollen' de DE commercial naar vrienden doorsturen per e-mail. Merkambassadeurs: da's pas marketing. Da's andere koffie!
Ik ben benieuwd hoeveel koppen koffie de rest van de Nederlandse marketeers nodig heeft, om echt wakker en scherp te worden? Anders het mediabureau de marketeer toch wel een negatief advies geven? Maar tv en radio, worden nog steeds gemeten door 'geavanceerde' meetkastjes of turvende huisvrouwen met een schriftje op schoot. Zij bepalen in ons land nog steeds de budgetten en media-mix. Iedereen weet 't. Iedereen hekelt deze methoden. Iedereen spreekt het uit. Maar wie doorbreekt daadwerkelijk deze 'viscious' cirkel? Wanneer o wanneer zou er een mediaheld opstaan?

De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl