dev-log: Objecten en instanties

Vorig artikel Volgend artikel

Dit is obj_player. Obj_player is uniek. Er is maar een obj_player, en dat is hij. Hij is namelijk anders dan andere objecten. Andere objecten hebben namelijk meerdere instanties van zichzelf. Een tafel bijvoorbeeld. Een tafel is een object, maar er zijn meer tafels. Er zijn dus meerdere instanties van het object tafel. Bij obj_player is dit niet zo. Er is maar een instantie van obj_player. En dat is niet zo gek. Obj_player is namelijk heel bijzonder. Ik zal je vertellen waarom!

dev-log: Objecten en instanties

Obj_player ziet er bescheiden uit op zijn pasfoto hierboven. De foto is wel wat uitvergroot, obj_player is namelijk heel klein. 32 bij 32 pixels om precies te zijn. Driedimensionaal is hij niet, maar dat is ook niet nodig. Voor obj_player zijn twee dimensies meer dan genoeg. Hij heeft geen behoeft aan uitgebreide animaties die hem vertellen hoe zijn benen zich ten opzichte van zijn lichaam verplaatsen, hij laat het bij een simpele animatie die uit een aantal verschillende afbeeldingen bestaat. Dit maakt hem echter niet bijzonder. Dit is nog heel gewoon. honderden andere objecten in zijn wereld werken ook zo.

Wat obj_player echt bijzonder maakt is hoe hij denkt. Hij denkt namelijk niet, maar heeft meer vrijheid dan welk ander object dan ook. Obj_player maakt geen beslissingen. Hij volgt enkel regels op. Met een simpele druk op een knop begint hij te lopen. Met een andere knop valt hij aan. Weer een andere knop laat hij om met andere objecten te communiceren. Als jij hem daartoe opdracht geeft, kan hij zelfs een gehele skill-tree op het scherm toveren terwijl de rest van het spel gepauzeerd wordt. Hopelijk begrijp je nu waarom obj_player zo uniek is. Wat een chaos zou het wel niet zijn om twee obj_players te hebben! Maar goed dat hij geen andere instanties nodig heeft. Zijn beste vriend ben jij, de speler van het spel waar hij in zit.

In de dev-log artikelen vertel ik elke week hoe het vordert met de game waar ik aan het werken ben, of licht ik een technische of design kant van het maken van games toe.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies