De Augmented Reality Hype Cycle, we zijn er nog lang niet

Vorig artikel Volgend artikel
De Augmented Reality Hype Cycle, we zijn er nog lang niet

Augmented Reality (AR) is dit jaar uit de kast. In de media krijgt het steeds meer aandacht. Ik ben de afgelopen maand al vier reclame bureaus tegengekomen die er mee bezig zijn. En op twitter wordt het elk uur zeker vijf maal genoemd.

De Augmented Reality Hype Cycle is gemaakt om met SPRXmobile een beeld te krijgen van de verschillende technieken en trends.

De Augmented Reality Hype Cycle is geïnspireerd op het Robert Rice artikel "Is it too early for Augmented Reality?” en bouwt op de AR Levels die hij beschrijft in “Augmented Vision and the Decade of Ubiquity “. Gebaseerd op de Garner Hype Cycle, een handige methode om nieuwe ontwikkelingen in kaart te brengen.

Belangrijkste observaties:

  • Barcode scanners en plaatjes/logo herkenning op mobiel gekoppeld aan slimme webservices voor lijsten, prijs vergelijkingen en reviews staan op doorbereken
  • Augmented Reality gebaseerd op geprinte zwart wit plaatjes die je voor de webcam houdt, wekt hoge verwachtingen die het niet zal nakomen. Het is een gimmick die geen toegevoegde waarde heeft op de lange termijn.
  • Augmented Reality op mobiel zonder plaatjes (zoals de ING Wegwijzer) hebben veel potentie door de eenvoud van gebruik.

Er is nog een lange weg te gaan met Augmented Reality. Nu is de hype groot, de hoge verwachtingen zal het op de korte termijn niet waarmaken.

Op het SPRXblog meer uitleg en veel links naar voorbeelden. 

M. Lens-FitzGerald

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies