DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen


Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) kranten: er is enorm veel keuze. Dit zijn vijf tips om te kiezen voor het juiste kanaal om jouw boodschap over te brengen.

Wat denk je zelf?

Je hebt een goed idee gehad voor een product, maar nu moet je ook nog een goed idee bedenken om dat product aan de man te brengen. Dat kost veel moeite, maar eerlijk is eerlijk: vaak weet je wel al ongeveer wat goed voelt bij jouw product. Een product dat zeer geschikt is voor tieners, dat hoef je niet in het lokale sufferdje te zetten, maar een product voor mensen die wat ouder zijn misschien juist weer wel. Waarschijnlijk heb je zelf al wel een idee van wat je goed of niet goed vindt voelen. Volg dat gevoel, maar sta ook open voor ideeën van anderen.

Mediabureau

Je hoeft het uiteraard niet allemaal zelf te bedenken. Je kunt hiervoor ook een mediabureauinschakelen. Deze mensen zijn experts op het gebied van het overbrengen van jouw boodschap. Ze helpen je bedenken welke kanaalstrategie het beste is: is je product ideaal voor TikTok, of kun je dit beter groot adverteren in een lokale krant? Je kunt zelf bedenken in hoeverre je je mediaplan aan een mediabureau overlaat of je toch zelf flink blijft sturen en meebeslissen, maar één ding is zeker: twee weten meer dan één, zeker als ze hier ook nog jaren ervaring in hebben.

Lokale media

Denk je erover om eerst wat rustiger aan te doen en je product in lokale media te presenteren? Denk dan zeker niet alleen aan een flyer neerleggen bij de lokale kroeg en misschien een advertentie in een regionale krant. Lokale media kunnen net zo goed social media zijn, omdat je hierop vrij goed regionaal kunt adverteren. Check dus zeker wat hierbij de mogelijkheden zijn, want de kans is groot dat je ook via die weg een deel van je doelgroep kunt bereiken.

Internet

Sowieso is het internet een heel waardevolle plek als je wil weten hoe je het beste je product in de kijker zet. Je kunt op social media en websites bijvoorbeeld advies inwinnen, kijken hoe de concurrentie het doet en zelf alvast onderzoek doen naar wat je verschillende opties kosten. Mocht je alsnog wel een mediabureau inschakelen, geen probleem, je weet dan in ieder geval naar wat voor een prijskaartje je ongeveer aankijkt en ook alvast wat je mogelijkheden zijn.

Outside the box

Misschien wil je een wat ouder publiek trekken of een bepaalde niche. Maak je iets voor de paardensport, dan adverteer je dat bijvoorbeeld heel goed in een magazine over paarden. Wil je jonge mensen uit je regio bereiken, dan is het misschien slim om eens helemaal outside the box te denken en te gaan voor reclame in de bioscoop. Of misschien wil je een ludieke actie doen en deze extra aandacht geven door een lokale influencer in te schakelen. Ook hierbij kan een mediabureau helpen meedenken over wat er goed bij jouw product en bedrijf past, al ben je altijd welkom om zelf met een origineel plan te komen.

[Fotocredits – relif © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk
​Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google

Na Australië en Frankrijk willen nu ook in Nederland mediabedrijven met Google om tafel. Dat komt omdat ze volgens de Europese copyrightwetgeving waarschijnlijk geld kunnen vragen aan Google voor het weergeven van hun c...

Search09.06.2022

​Ook Nederlandse mediabedrijven willen geld zien van Google