DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.
Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 16% van de werknemers nu minder loyaal zijn naar hun werkgever dan de periode voor de coronacrisis. Het feit dat men minder fysiek contact heeft met elkaar blijkt hiervan de oorzaak te zijn. Men voelt zich door het langdurig thuiswerken minder verbonden met hun collega’s.
Dit blijkt uit onderzoek van Zoku, uitgevoerd door Panelwizard onder 1.107 Nederlanders die werkzaam zijn in loondienst.
Veranderende bedrijfscultuur heeft impact op werknemer
Thuiswerken lijkt een blijver te worden. Om toch de verbinding tussen collega’s te behouden, kiezen steeds meer bedrijven voor een hybride vorm van werken; grotendeels op afstand vanuit eigen locatie en in mindere mate op een door de werkgever gefaciliteerde locatie. Organisaties lopen daarbij wel het gevaar om in te leveren op betrokkenheid en collegialiteit, zo blijkt uit het onderzoek. Zo geeft maar liefst 59 procent van de werknemers aan dat sinds de coronacrisis de verhoudingen binnen het team en de bedrijfsdynamiek aanzienlijk zijn veranderd.
Meer handreikingen en contact nodig
Niet alleen de bedrijfsdynamiek is veranderd, 43% geeft aan dat de cultuur van het bedrijf is veranderd. Dat heeft een blijvende impact en is met een hybride vorm van werken niet plots weer zoals het voor de pandemie was. De oplossingen lijken relatief voor de hand liggend:
Elkaar meer zien zou enorm helpen. 78% van de ondervraagden geeft aan dat het fysiek ontmoeten van collega’s van positieve invloed is op het werkgeluk.
Daarnaast zijn trainingen, handvatten en begeleiding vanuit werkgevers om beter hybride (en op afstand) samen te kunnen werken een mogelijkheid. Meer dan de helft van de werkenden heeft hier behoefte aan.
“Wat we al een tijd observeren is een toename van het locatie onafhankelijk en hybride werken. Voor de pandemie was dat vooral weggelegd voor digital nomads, startups, scaleups en zelfstandigen of gedurende meerdaagse seminars. Tijdens de lockdowns kwam iedereen thuis te zitten en ook nu gaan we niet meer allemaal volledig terug naar kantoor. Er is een shift naar ‘corporate nomads’, mensen die niet vanuit een vaste locatie op gezette tijden samenwerken maar elkaar wel periodiek ontmoeten om verbinding, samenwerking, kennisdeling en werkplezier te bevorderen. Dit zal zich in de toekomst alleen maar doorontwikkelen. Het is nu aan bedrijven om zich actief te focussen op het faciliteren van verbinding en een bedrijfscultuur die hybride en fysiek combineert, iets wat dit onderzoek bevestigd” – aldus Hans Meyer, managing director en co-founder Zoku.
ReConnect
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Zoku, het eerste home-office hybride concept in Amsterdam dat sinds 2016 het belang van innovatief woon-werk leven laat zien. Op basis van onderzoek en ervaringen ontwikkelden zij het ‘ReConnect’ programma, om werknemers handvatten te geven om binnen de organisatie samen op afstand te kunnen werken. Op een interactieve manier leren werknemers binnen een organisatie hoe ze na lange tijd weer samen – en op afstand – kunnen werken. Daarbij wordt het gevoel van saamhorigheid en collegialiteit vergroot binnen een verantwoorde omgeving.
Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Onderzoek
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktSocial Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024