DC Business09.07.2021

​WADM helpt Excelsior Rotterdam met corporate identity


WADM (voorheen: Waal aan de Maas) heeft de Rotterdamse eerste-divisie-voetbalclub Excelsior geholpen met haar corporate identity. De bijpassende nieuwe huisstijl, inclusief een restyle van het oude logo, is op 28 juni aan het publiek gepresenteerd door Daan Bovenberg, Algemeen Directeur van de club uit Kralingen.

Het blootleggen van de identiteit en in het bijzonder de bijpassende kernwaarden was voor Bovenberg een fundamentele stap in de route die de club toekomstbestendig moet maken en weer terug moet brengen naar het hoogste niveau van het Nederlandse voetbal – ambitieus met respect voor het verleden.

Excelsior kijkt vooruit

Bovenberg: “Een paar jaar geleden zijn wij gedegradeerd en dit jaar speelden we, veelal zonder publiek, slechts in de middenmoot van de Keuken Kampioen Divisie. Dat matcht niet bij de ambities van Excelsior. Daarom hebben wij als club, in nauw overleg met supporters en sponsoren, een routekaart geschetst dat van Excelsior een stabiele eredivisionist moet maken. Wij willen dat gestructureerd en gefundeerd doen, vanuit onze kernwaarden. Daardoor kwamen we bij WADM terecht, met hun BrainSells-aanpak. Een aanpak die precies heeft blootgelegd waar Excelsior voor staat en wat ons anders maakt dan andere clubs in de regio.”

Neuro-marketing-methoden

Erwin Oskam, Strategisch Directeur van WADM, valt Bovenberg bij: “Dat is plat gezegd wel wat wij doen: organisaties positioneren. Met neuro-marketing-methoden een organisatie ontleden en de ware aard naar de oppervlakte brengen. En die ware aard vertalen naar een corporate identity, een boodschap en uiteindelijk een huisstijl waarmee Excelsior zich op haar geheel eigen wijze kan onderscheiden van de concurrentie. En die concurrentie moet je in dit geval heel wat breder zien dan Sparta, Feyenoord en andere sportclubs. Denk ook aan Netflix, de kroeg en de sportschool. Dat onderscheiden doen we overigens niet door zo maar iets te verzinnen; het moet wel echt waar zijn.”

Oskam vervolgt: “Met sprookjes vertellen ga je namelijk de oorlog niet winnen – zeggen we altijd ‘op Zuid’. De identiteit moet kloppen en je moet jouw unieke eigenschapen durven in te zetten om je ook echt te onderscheiden. Daan en zijn team durfden dat. Accepteerden zelfs dat wij ons aan hun logo waagden. Eigenlijk iets dat wij niet standaard doen; als iets goed is, blijf je ervan af. Maar hier klopte het gewoon niet. En het was bovendien een allegaartje van merken en logo’s geworden daar op Kralingen. Past ook wel bij Excelsior, maar het helpt niet als je een sterk merk wil bouwen. Daarom zijn we begonnen met de merkenstructuur. Past wel bij de gestructureerde manier van werken van Daan.”

Bovenberg: “Om die logo-verandering hadden we vooraf inderdaad niet gevraagd. Maar al snel bleek dat als we een volgende stap wilden zetten met de gehele club en onze bijbehorende entiteiten ook het wijzigen van ons logo essentieel was. Het past bij onze toekomstvisie, maar doet geen afbreuk aan het verleden. Net als het verhaal van Excelsior, dat we nu goed en helder op papier hebben gezet. Met als nuttig distillaat weer een heldere missie en visie, inclusief kernwaarden. Die pakken we er nu echt telkens bij als we een belangrijk besluit moeten nemen. Ja, het gaat zelfs zo ver dat een speler bij die kernwaarden moet passen. Wat dat betreft verschilt een voetbalclub weer niet heel veel van een doorsnee bedrijf.”

Oskam reageert daarop: “Wat natuurlijk wel anders is zijn de actoren en factoren die een rol spelen. Je hebt te maken met supporters en sponsoren, personeel en spelers. De club is van iedereen, er zit veel emotie omheen. Dat maakte deze klus anders dan we normaal gewend zijn. Onze sweetspot is B2B, maar onze eigen BrainSells-aanpak is na bijna 100 trajecten zo uitgekristalliseerd dat we er ook een merk als Excelsior Rotterdam mee kunnen helpen. Let wel: ‘Excelsior Rotterdam’ vanaf nu en niet langer ‘S.B.V. Excelsior’ – ook dat kon gevoelig liggen, maar zoals Daan al zei doen we nooit iets zonder reden. En Daan ook niet, vandaar dat hij voor WADM koos. Zijn we trots op. Met recht: hashtag samensterk.”

Mission accomplished

Oskam vervolgt: “Zo’n traject is ook echt teamsport, bureau kan niet zonder klant en klant kan niet zonder bureau. Ik ben ervan overtuigd dat geen enkele organisatie dit zelf kan, hoeveel knappe koppen je ook in de directie of op de communicatieafdeling hebt zitten. Al met al een geslaagd traject en ik denk dat we met onze aanpak prima invulling hebben gegeven aan de concrete opdracht van Daan: help Excelsior met de positionering en een authentiek verhaal dat waar is, onderscheidend is, inspireert, relevant is en trots oproept. Lever een helder document op waaruit Excelsior haar ambities, beleid, boodschappen, uitingen en producties voor de komende jaren kan extraheren. Mission accomplished, lijkt mij.”

WADM-Excelsior-Street-Displays
WADM-Excelsior-Street-Displays
Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Design

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

De zomer is hier, en dat betekent dat het tijd is om je tuin om te toveren tot een ontspannende oase waar je kunt genieten van de zon en de frisse lucht. Een loungehoek in de tuin is de perfecte plek om te relaxen, te lezen of gezellig samen te zijn met familie en vrienden. Maar hoe vind je jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek? In dit artikel beschrijven we diverse stijlen zoals boho-chic, modern, rustiek en mediterraan. We geven je stap-voor-stap ideeën om deze stijlen te realiseren, inclusief DIY-ideeën en tips voor het kiezen van meubels, planten en decoratie.

Lifestyle25.07.2024

Vind jouw persoonlijke stijl voor een ontspannen loungehoek in de tuin

Eerste hulp bij het inrichten van een horecakeuken: 3 tips! 

De horeca is sinds het einde van de pandemie weer enorm gegroeid. Het aantal restaurants in Nederland is flink toegenomen. Geen wonder dat ook de vraag naar horeca apparatuur flink is gestegen.

Lifestyle19.06.2024

Eerste hulp bij het inrichten van een horecakeuken: 3 tips! 

Netflix past zijn homescherm aan: dit wordt er anders

Niet schrikken als je homescherm van Netflix er anders uitziet: het lijkt namelijk afscheid te willen nemen van zijn rechthoekige tegels.

Entertainment07.06.2024

Netflix past zijn homescherm aan: dit wordt er anders

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Apple heeft vandaag, zoals verwacht, zijn nieuwe iPads gepresenteerd. De iPad Pro (met M4-chip) is een krachtig nieuw model verkrijgbaar in zilver en spacezwart, en die komt in 2 formaten: een lekker ruim 13‑inch model of het wat meer handzame 11‑inch model.

Gadgets07.05.2024

Apple toont een geheel vernieuwde iPad-lineup

Nieuwe Pro's & Air's
Stap voor stap: hoe kies je de beste tuinmeubelen?

Om de uitstraling van je huis en in het bijzonder die van je tuin te verbeteren, zal je moeten investeren in functionele en stijlvolle tuinmeubels.

Lifestyle06.05.2024

Stap voor stap: hoe kies je de beste tuinmeubelen?

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

Motorola kondigde vandaag 3 nieuwe toestellen aan uit het premium assortiment: de motorola edge 50 ultra, motorola edge 50 pro en motorola edge 50 fusion.

Mobile16.04.2024

Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola

aangedreven door moto AI

Verder lezen over Merken

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Verder lezen over Voetbal

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

Alle klanten van Ziggo kunnen het EK voetbal vanaf de eerste wedstrijd op 14 juni in Ultra-HD (UHD) zien. Gedurende het toernooi geeft de provider namelijk NPO 1 UHD door op kanaal 999. UHD geeft een intensere kijkervaring dan HD. Bij dezelfde resolutie (minimaal 1080p) geeft het beeld een rijker contrast en groter kleurenpalet.

Entertainment06.06.2024

Het EK Voetbal zie je in UHD-beeldkwaliteit bij Ziggo

de aftrap van een lange sportzomer
De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

In Nederland is nu voor het eerst een voetbalwedstrijd te zien in virtual reality. Het gaat dus niet om een virtuele voetbalwedstrijd: het is een echte wedstrijd tussen twee topteams, namelijk AZ en PSV die ook in VR wor...

Technology03.04.2024

De eerste voetbalwedstrijd die je in VR kunt kijken: PSV – AZ

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Het gonst van de geruchten over de uitzendrechten van de Formule 1: er wordt gezegd dat die eer straks aan Ziggo is, maar dat is nog niet definitief. Wel is er een kleine verhuizing: de Formule 1-uitzendingen zijn straks...

Entertainment02.04.2024

Formule 1 gaat verhuizen: maar niet definitief

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Vandaag is er een nieuwe (video)podcast beschikbaar gekomen waarin voormalig bondscoach Louis van Gaal voor het eerst in lange tijd een interview geeft. Van Gaal gaat voor de Podcast-serie Lichtpuntjes (van SIRE) in ges...

Video19.02.2024

Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Real Madrid Club de Fútbol, ook bekend als de Koninklijke of Los Blancos, heeft vandaag tijdens een gezamenlijke ondertekeningsceremonie in Ciudad Real Madrid, het trainingscomplex van de Madrilenen, een wereldwijde tec...

Marketing02.02.2024

Real Madrid en HP kondigen nieuwe samenwerking aan

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Viaplay kondigde deze week met trots een nieuwe driedelige documentaire ‘Cody Gakpo Psalm 20:4’ aan over de opkomst van de Nederlandse voetballer Cody Gakpo. Kijkers kunnen Cody's reis volgen van de PSV-jaren in de E...

Entertainment23.11.2023

Cody Gakpo in driedelige docuserie op Viaplay

Na Verstappen en Haaland