DC Business27.09.2021

Genomineerde webshops voor de CrossBorder E-Commerce Top 30 bekend


In deze lijst staan de snelst groeiende Nederlandse bedrijven in dee-commerce branche in het buitenland. De Top 30 wordt samengesteld door de initiatiefnemers Dexport en Twinkle. Op 16 november 2021 wordt de winnaar bekend gemaakt tijdens het CrossBorder e-Commerce Event in Utrecht.

Om succesvolle crossborder e-commercebedrijven in kaart te brengen, riepen de Duitse marketingspecialist Dexport en het online vakblad Twinkle, dat schrijft over digital commerce, de CrossBorder Top 30 in het leven. Deze lijst geeft inzicht in de snelst groeiende Nederlandse e-commerce bedrijven in het buitenland.

Wie zal dit jaar winnen? Stoov springt in het oog met een knuffelige campagne voor elektrische warmtekussens, die ook nog eens duurzaam zijn (want dan hoeft men niet de hele kamer te verwarmen). En On That Ass tilt de stoere en bontgekleurde boxershort naar een hoger marketingplan (iedere maand een nieuwe boxershort als een ‘cadeautje’ in de brievenbus). Of valt Picnic wederom in de prijzen? In ieder geval ziet Bill Gates er een kansrijk investeringsproject in.

Voor opname in de CrossBorder Top 30 gelden strikte voorwaarden. De procentuele internationale omzetgroei van vorig jaar is maatgevend. In het jaar ervoor (2019) moeten bedrijven tenminste 100.000 euro omzet geboekt hebben over de grens. Voorts mag een bedrijf niet louter op het buitenland gericht zijn.

Steeds succesvoller over de grens

Opvallend is dat het steeds moeilijker wordt om een plek te bemachtigen in de Top 30. De laatste plekken worden ingenomen door bedrijven die meer dan honderd procent groeiden in het buitenland. In de editie vorig jaar werden organisaties nog genomineerd met meer dan 56 procent. Ook realiseren de CrossBorder-bedrijven steeds meer omzet in het buitenland. Geen van de bedrijven in de huidige lijst heeft minder dan een miljoen euro in het buitenland gerealiseerd en bij meerdere bedrijven gaat het om tientallen miljoenen euro’s. Op de lijst van vorig jaar stonden nog bedrijven met enkele tonnen omzet in het buitenland.

Top drie vorige editie strijdt weer mee

De drie lijstaanvoerders van afgelopen jaar – Refurbished.nl, On that Ass en Picnic – zijn weer genomineerd. Ook sommige traditionele retailers – zoals de genomineerde winkelketen van juwelier Lucardi – wisten over de grens enorm te groeien online. Wie Refurbished.nl, de marktplaats voor gebruikte Apple-producten, van de troon stoot, wordt bekend op het CrossBorder Event op 16 november 2021..

De genomineerden, in alfabetische volgorde:

  • Betersport – fitnessapparatuur
  • BloomTheRoom – op maat gemaakte raamdecoratie
  • Cookinglife – keukengerei
  • De Isolatieshop – isolatiemateriaal voor muur, dak en vloer
  • Goossens – meubels voor woon- en slaapkamer
  • HBL Online – professioneel gereedschap
  • Inktweb.nl – cartridges, toners en (foto)papier
  • Jamani Group – Bedden en accessoires
  • Kish – horloges
  • Laudermarke – LED-lampen
  • Ledlichtdiscounter.nl – LED-lampen
  • Lucardi Juwelier – horloges en sieraden
  • Merkala – medische artikelen
  • On that ass – boxershorts
  • Picnic – online supermarkt
  • Refurbished.nl – gebruikte Apple-producten
  • SB Supply Europe – gadgets en accessoires
  • Score – merkkleding
  • Smulderstextiel.nl – beddengoed
  • Solar Power Supply – zonneladers, mobiele zonnepanelen, etc.
  • Stoov – warmtekussens
  • Swiss Sense – bedden
  • Tegeldepot – wandtegels
  • TOM – automotive, speelgoed, fietsen
  • VanMoof – elektrische fietsen
  • Ventilatieland – ventilatie en hulpstukken
  • VONROC – elektrisch gereedschap
  • WISEQ – koptelefoons en accessoires
  • Woho – kinderkamers en kinderwagens
  • Yumeko – bedden- en badgoed
Sylvia Torn

DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?