Eén op de vier Europeanen winkelt elke week online

Eén op de vier Europeanen winkelt elke week online

Vorig artikel Volgend artikel

Naar verwachting zal de Europese markt voor e-commerce tussen 2015 en 2018 met 45% gegroeid zijn. Uit de eerste Masterindex over nieuwe online betalingstrends blijkt dat Europeanen fanatieke online shoppers zijn. Eén op de vier personen kocht minstens één keer per week online producten of diensten in 2016.

Over het algemeen wordt er in het Verenigd Koninkrijk het meest gebruikt gemaakt van e-commerce als shopkanaal. Het hangt natuurlijk sterk af van wat voor type producten online gekocht worden. Bijvoorbeeld kleding en schoenen zijn over het algemeen het meest populair (48% gemiddelde) gevolgd door tickets (34%), elektronica (33%) en boeken (31%).

Online gokken

Britten die online shoppen (33%) geven aan twee keer meer geïnteresseerd te zijn om hun boodschappen via het internet te doen dan Nederlanders (16%), Fransen (15%) en Belgen (13%). Finland (31%), Zweden (22%) en Noorwegen (22%) zijn overigens de enige landen waar één op de vijf mensen met internet online gokt.

Online bankieren

In Tsjechië, Duitsland, Nederland en Polen is online bankieren twee keer zo populair als betalen per bankpas, maar in landen zoals het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Ierland en Italië, blijven kaarten voorlopig nog de meest populaire betaalmethoden.

In het onderzoek is ook gekeken naar nieuwe betaalmethoden zoals e-wallets, bankapps en QR-code scannen – waarbij naar voren kwam dat er een sterke potentie voor groei is in deze gebieden. Echter, de wens en het gebruik binnen Europa om nieuwe technologieën uit te proberen, komt niet overeen met het daadwerkelijke gebruik. Angst voor fraude is in Europa de primaire reden om niet online te kopen zo blijkt in alle onderzochte landen.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies