DC Business26.10.2021

​De in hoog tempo digitaliserende economie vraagt om professionele CRM tools


Als ondernemer kom je er niet meer onderuit om op de sneltrein naar digitalisering te stappen. Daardoor ontstaat ook de noodzaak om als bedrijf in te spelen op de kansen en uitdagingen die door die digitalisering ontstaan. Zeker als we het veranderende koopgedrag in de B2B markt in het achterhoofd houden. Recent onderzoek van onderzoeksbureau Gartner geeft aan dat inmiddels 84% van het koopproces al online wordt ingezet en afgehandeld. Een professionele tool kan je bedrijf daarbij ondersteunen.

Dat digitalisering gaande was, is niets nieuws. Diverse moderne tools maken ons leven steeds een stukje handiger, makkelijker of simpelweg leuker. En digitaler. Denk aan het op afstand bedienen van je thermostaat, of een slimme deurbel waardoor je op je telefoon kan zien wie er voor de deur staat. Ook als je niet thuis bent. Deze digitalisering is niet alleen op het gebied van consumenten aan de orde. Het commerciële proces van de zakelijke markt maakt eenzelfde ontwikkeling mee.

Dat die digitalisering ineens zo snel zou gaan, had niet iedereen aan zien komen. De coronapandemie heeft de digitalisering op veel vlakken versneld. Zo werden we bijvoorbeeld gedwongen om thuis te werken en via digitale wegen zakelijk contact te houden. Ineens moesten bedrijfsprocessen online plaatsvinden, ook van bedrijven die dat nog niet gewend waren.

Ook op economisch gebied is er flink gedigitaliseerd. Aankopen worden steeds meer online gedaan. Bedrijven, leveranciersketens en consumenten moesten zich aanpassen, en hebben zich uit noodzaak snel en efficiënt op digitale vlakken moeten ontwikkelen. Eén van de redenen hiervoor is het veranderende koopgedrag: volgens Gartner is de generatie van millenials vier keer zo weinig bereid om een persoonlijk contact aan te gaan in het koopproces, als de generatie van de babyboomers. En omdat de millenials nu zo langzamerhand op de posities met beslissingsbevoegdheid aan het werk zijn, is het van belang om na te denken hoe je hier met digitalisering van het koopproces op kunt inspelen.

Inspelen op digitale bedrijfsprocessen

Door dit veranderende koopproces ontstaat er voor bedrijven een noodzaak om zich te oriënteren op een economie die gevoed wordt door digitale bedrijfsmodellen en snelgroeiende technologieën. Willen klanten steeds meer online hun aankopen doen? Dan wordt er van bedrijven verwacht dat ze dat aanbieden. In een B2B markt betekent dit dat je als leverancier de toegevoegde waarde die je kunt bieden, al online zichtbaar moet maken. Vaak gebeurt dat door middel van kennis die online wordt gedeeld. Natuurlijk is ook het organiseren van de interactie met de potentiële klant van belang. Immers, de customer journey kan via vele kanalen contacten opleveren. En je wilt bij elk contact een waardevolle interactie bieden, al dan niet online of persoonlijk. Het zo veel mogelijk automatiseren van de opvolgactiviteiten is dan ook onderdeel van een efficiënt salesproces.

Kansen en uitdagingen

Een meer digitale economie biedt kansen en uitdagingen. Een grote kans op dit gebied is het feit dat er steeds meer data beschikbaar komt rondom de doelgroepen, hun interesses en hun koopgedrag. Dat geldt zowel voor de B2C als de B2B markt. Doordat steeds meer aankopen, communicatie en informatie online wordt afgehandeld, ontstaat er een waardevolle dataset, die je als bedrijf moet zien te ontcijferen. Data wordt als het ware de levensader van een digitale economie, waar je op moet inspelen omdat het waardevolle informatie bevat over je klanten.

Eén van de uitdagingen is dat de klantreis door de digitale innovaties en de diverse beschikbare kanalen minder voorspelbaar wordt. Een aankoop is niet altijd meer een simpele, eenmalige aankoop. Klanten zoeken online naar informatie over hun behoefte of zakelijke uitdaging, over mogelijke oplossingen en over de bewijsvoering dat de leveranciers ook daadwerkelijk kunnen wat ze aanbieden. Met name bij dienstenleveranciers zou de online beschikbare informatie moeten aansluiten bij deze klantvragen.

Om in te spelen op die kansen en uitdagingen, wordt het noodzakelijk voor bedrijven om de traditionele benadering van verkopen opzij te zetten, en om afdelingen zo samen te laten werken, dat er een systeem ontstaat waarmee de klant altijd zo snel en zo goed mogelijk geholpen kan worden, op basis van kennis over die specifieke klant. Dus over de muren van de afdelingen marketing, sales en service heen. Vanuit het klantperspectief is dat ook logisch. Immers, de klant heeft te maken met 1 leverancier, niet met verschillende afdelingen. De klant verwacht dat hij en de onderliggende klantvraag bekend zijn in de gehele organisatie van de leverancier, ongeacht het kanaal dat door de koper is gebruikt in zijn klantreis.

Tools

Zonder tools is zo’n soepel klantproces eigenlijk niet te realiseren. Voor organisaties met een klein aantal klanten en potentiële klanten kan het nog haalbaar zijn om een persoonlijke relatie met klanten te onderhouden, en van elke klant op de hoogte te zijn, maar voor MKB- of grote bedrijven met grotere doelgroepen wordt het lastiger. Gelukkig helpt de digitalisering ons hier ook door de inzet van gespecialiseerde tools. Waarom de mogelijkheden van digitalisatie niet gebruiken om in te spelen op de digitalisatietrend?

Customer Relationship Management en online marketing in één tool

Een goede, professionele Customer Relationship Management (CRM)-tool kan bedrijven helpen om klanten te benaderen, monitoren en behouden, onder andere door slim gebruik te maken van de data die ontstaat door digitalisering. Omdat een groot deel van de klantreis inmiddels online plaatsvindt, is een groot deel van de klantdata ook beschikbaar vanuit de online kanalen. Sommige bedrijven kiezen ervoor om verschillende tools te installeren voor online, marketing automation en sales ondersteuning en deze te koppelen, vaak met hoge kosten en problemen als gevolg. Tegenwoordig zijn er ook all-in-one oplossingen.

Zo’n all-in-one CRM-tool zorgt ervoor dat de processen rondom online gedrag, de outbound marketingactiviteiten de verkoopondersteuning én de klantenservice elkaar versterken en de klantinformatie beschikbaar wordt gesteld. Hierdoor zijn de verschillende afdelingen op de hoogte van het meest recente klantcontact, de status van een aankooptraject en bijvoorbeeld mogelijke vragen. Maar de geavanceerde CRM tools zorgen er niet alleen voor dat je de juiste informatie hebt, maar ook dat je geholpen wordt op het juiste moment de juiste actie richting een (potentiële) klant te doen. Proactief dus.

Zo ontstaat er een soepel klantproces dat elk klantcontact waardevol kan maken op basis van zinvolle en accurate data. Met aan de basis een CRM-tool die gebruikt maakt van de data uit de diverse kanalen en deze data gebruikt om op het juiste moment de juiste toegevoegde waarde aan de ontvanger te bieden.

Fueld als HubSpot-partner

Marketingspecialist Fueld is gecertificeerd partner van zo’n geavanceerd CRM-tool: HubSpot. Zij kunnen je alles uitleggen over de professionele tool, met alle mogelijkheden en aandachtspunten.

[Fotocredits – Sikov © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Bedrijven

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

Het inrichten van een kapsalon is meer dan alleen het kiezen van mooie meubels en decoraties. Het gaat om het creëren van een ruimte die zowel functioneel als uitnodigend is voor je klanten en medewerkers. Hier zijn enk...

DC Business09.04.2024

​Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

In een wereld waar technologie razendsnel evolueert en bedrijfsprocessen steeds complexer worden, is de behoefte aan softwareoplossingen die naadloos aansluiten op specifieke bedrijfsbehoeften urgenter dan ooit. Maatwerk...

Technology28.03.2024

​Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Logitech heeft deze week 2 nieuwe webcams onthuld voor zowel consumenten als bedrijven die behoefte hebben aan videovergaderingen in de hoogste kwaliteit, compleet met het meest uitgebreide aanbod aan features dat Logite...

Gadgets07.03.2024

Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

Expatfile is een toonaangevend Amerikaans belasting- en financieel technologiebedrijf dat een gebruiksvriendelijk belastingplatform biedt aan Amerikanen die in het buitenland wonen. Het bedrijf heeft een innovatieve oplo...

DC Business29.02.2024

Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

Als ondernemer is het erg belangrijk om goed verzekerd te zijn voor potentiële risico’s die op kunnen treden. De kredietverzekering is nog een vrij onbekende verzekering voor ondernemers. Dit is onterecht, omdat deze...

DC Business25.02.2024

​Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

Kanban: je hebt er misschien weleens van gehoord. Zeker in een corporate omgeving wordt er vaak met Kanban gewerkt. Maar vaak wordt het niet volop ingezet: het is namelijk op veel meer banen van toepassing dan mensen vaa...

Online13.02.2024

​Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Eind 2023 waren er volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek ruim 1,5 miljoen mensen als zelfstandige werkzaam. Het overgrote deel hiervan biedt producten of diensten aan als zzp’er, een zelfstandige zonder person...

DC Business31.01.2024

​Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes