Brainport-regio bevordert actieve leefstijl met SAP-technologie

Brainport-regio bevordert actieve leefstijl met SAP-technologie

Its My Life

Vorig artikel Volgend artikel

Gezondheidsplatform Its My Life heeft in de Brainport-regio diverse succesvolle maatschappelijke projecten opgezet voor het stimuleren van gezond gedrag en het verbinden van bestaand aanbod op het gebied van bewegen, eten en ontspannen. Marktpartijen kunnen op het platform aanhaken en beloningen beschikbaar stellen in ruil voor gezond gedrag. Op die manier wil het bedrijf de mentale en fysieke gezondheid van deelnemers verbeteren. Onder andere Albert Heijn en het Parktheater in Eindhoven zijn al aangehaakt.

Its My Life is een digitaal gezondheidsplatform, ontwikkeld op basis van het SAP Cloud Platform. De oplossing vergaart via fitnessgadgets, smartphones en vragenlijsten data over beweegpatronen en de fysieke en mentale gesteldheid van mensen en beloont deze met Fitcoins. Deelnemers kunnen hun Fitcoins vervolgens inruilen tegen beloningen die gemeenten, bedrijven en andere organisaties beschikbaar stellen.
Albert Heijn haakt aan bij gezondheidsplatform Its My Life

Succesvolle projecten

Een recent voorbeeld is Eindhoven Vitaal. Inwoners van Eindhovense aandachtswijken kunnen Fitcoins bij Albert Heijn Strijp van franchiseorganisatie Van Doormalen inruilen voor groente en fruit dat tegen de houdbaarheidsdatum aanzit.

Volgens René Sielhorst, CEO en mede-oprichter van Its My Life, stimuleert dat zowel een gezond beweeg- als een gezond eetpatroon. “Eindhoven Vitaal wil zo de gezondheidskloof verkleinen tussen het groeiend aantal welgestelde expats in de Brainport-regio en minder kansrijke oorspronkelijke Eindhovenaren. Ook gaat het voedselverspilling tegen; kostbare groente en fruit zou anders zijn weggegooid, terwijl het nog prima geschikt is voor consumptie.”

Midden in de maatschappij

Mireille Withagen, filiaalmanager van Albert Heijn Strijp, deelt het enthousiasme van Sielhorst volledig. “Wij staan als supermarkt midden in de maatschappij. Mensen komen dagelijks bij ons over de vloer en daar doen we graag iets voor terug. Door gezonde producten zoals groente en fruit aan te bieden voor Fitcoins, stimuleren we onze klanten op een positieve manier gezonder te leven.”

Een ander voorbeeld is de samenwerking met het Parktheater in Eindhoven. Het Internationaal Kerstwintercircus heeft afgelopen voorstelling zitplaatsen op de minder populaire tweede ring aangeboden via het platform. Deelnemers konden hun Fitcoins inruilen tegen kaartjes. Binnen een uur waren alle kaarten uitverkocht. Ook hier was het gezondheidsvoordeel tweeledig: het platform bood toegang tot een ontspannende, stressverlagende activiteit als beloning voor gezond beweeggedrag.

Niet met het vingertje wijzen

Volgens Sielhorst is het een kwestie van het veranderen van de mindset. “Onze hele maatschappij is ingericht op gemak. Dat is verklaarbaar: de mens is genetisch geprogrammeerd om energie te besparen. Zelfs op een roltrap staan we onbewust stil. Energie besparen was 40.000 jaar geleden nuttig, maar inmiddels zorgt die neiging voor gezondheidsproblemen.”

De huidige gezondheidszorg is vooral ingericht op symptoombestrijding in plaats van preventie. Ook allerlei goedbedoelde workshops, trainingen en voedings- en bewegingsadviezen werken onvoldoende. “Iedereen weet wel wat gezond gedrag is. Mensen maken toch vaak ongezonde keuzes en doen dat niet altijd heel bewust.”

Gemaksmaatschappij

”Ongezonde voeding en gebrek aan beweging is de norm geworden.” Dat hebben we volgens Sielhorst zelf gedaan. “We doen er alles aan om beweging uit ons dagelijks leven te halen. Je hoeft voor veel zaken de deur niet meer uit. In zo’n ‘gemaksmaatschappij’ heeft het weinig zin om beroep te doen op het vermogen van mensen daar weerstand tegen te bieden.”

Its My Life speelt daarom juist in op bewustwording en die behoefte aan gemak. “Mensen gaan door ons platform beseffen dat kleine dingen het verschil maken. Bijvoorbeeld door eens die auto niet recht voor de deur te parkeren. Of door eens een keer de fiets te pakken in plaats van de auto. Uiteindelijk moeten de gezonde keuzes ook de makkelijke, logische keuzes worden. Niet door met het vingertje te wijzen of dingen te verbieden, maar juist door positief gedrag te belonen. Uiteindelijk willen we op die manier toewerken naar een gezondere maatschappij.”

Zelf ervaren

Its My Life houdt zich niet alleen bezig met maatschappelijke projecten, maar is ook actief in het bedrijfsleven en binnen organisaties. Met het platform kunnen werkgevers hun medewerkers motiveren meer te bewegen. Daarmee stimuleren ze productiviteit, verminderen ze uitval en helpen ze klachten als burn-outs voorkomen. Deze formule heeft inmiddels geresulteerd in interesse van een groot aantal organisaties. Zo nemen KLM Health Services, Essent, Vista College, MBO College Hilversum, RDW, ONVZ en ISS gezamenlijk deel aan een pilot om ervaring op te doen in gebruik van het platform binnen deze bedrijven. In het SAP Experience CenterSAP Experience Center in ’s-Hertogenbosch kunnen organisaties zelf ervaren wat het platform voor ze kan betekenen.

De succesvolle projecten hebben een aanzuigende werking op nieuwe initiatieven, zowel in de maatschappij als binnen organisaties. Zo hebben de gemeenten Nijmegen, Rotterdam en Den Haag interesse getoond en gaan ze binnenkort starten met projecten die aanhaken op het platform. Veldhoven heeft zelfs besloten dat álle 40.000 inwoners de komende 5 jaar gebruik mogen maken van het platform en de Fitcoins. Het lokale bedrijfsleven en de gemeente hebben zich verenigd in Fit Veldhoven om dit te realiseren. “We gaan met elkaar gezond gedrag weer aantrekkelijk en leuk maken”, besluit Sielhorst.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies