Zweedse test-snelweg kan elektrische auto's opladen

Zweedse test-snelweg kan elektrische auto's opladen

Verder rijden op dezelfde batterij

Vorig artikel Volgend artikel

Als je een kind van de jaren '70 of '80 bent ken je misschien wel nog de Carrera-racebanen die je kon krijgen met een gleufje er in, waar een kleine auto dan in kon rondrijden doordat een uitsteeksel aan de onderkant contact maakte met de baan. Deze, zeg maar.

Datzelfde principe maar dan geavanceerder wordt nu getest in Zweden. Daar is twee kilometer snelweg opengesteld waarin een soort rail midden in de weg ingebed zit die elektrische auto's tijdens het rijden kan opladen. Het project heet eRoadArlanda en werkt precies hetzelfde als die kleine autootjes, met het verschil dat de contactarm intrekbaar is.

Niet gevaarlijk

Het lijkt reuze gevaarlijk, maar dat valt dus goed mee. De rails zijn geaard zodat je geen schok kunt krijgen en het contactpunt waar de elektriciteit uitkomt zit die in de rail verborgen én wordt alleen aangezet als sensoren zien dat er een auto overheen gaat. Volgens de makers zou je jezelf alleen kunnen elektrocuteren als je laag bij de grond met een vork in de rails gaat zitten porren. De kans dat je dan overreden wordt is beduidend groter dan dat je aan de elektriciteit overlijdt.

Ook de weersomstandigheden zouden geen probleem moeten zijn: de rails hebben een goed drainagesysteem en de contactarm die aan de auto's zit is zo ontworpen dat 'ie kleine obstakels automatisch wegruimt. De spleetjes tussen de rails zijn ook klein genoeg dat geen enkel wiel er in klem kan komen te zitten. Het systeem wordt al een paar jaar getest en de twee kilometer die nu publiekelijk getest worden liggen vlakbij een vliegveld en wordt met een specifieke postvrachtwagen getest.

eroadarlanda-4

Elektrificatie

Als dat allemaal volgens plan gaat is men in Zweden van plan om het idee op meer wegen te gaan uitrollen. Het elektrificeren van alle hoofdwegen in Zweden (zo'n 20.000 kilometer in totaal) zou bijna 8 miljard euro kosten, maar de kosten zouden zich binnen drie jaar terugbetalen, zo wordt becijferd.

Het idee is wel goed: door te zorgen dat de hoofdwegen elektrisch rijden relatief energieneutraal maken kun je ineens veel verder rijden op een batterij in een elektrische auto. Op die manier hoeft er niet eindeloos en duur gezocht te worden naar betere batterijen voor auto's en kunnen de afstanden die de Zweden elektrisch kunnen afleggen toch steeds groter worden. Slim!

[Afbeeldingen © eRoadArlanda]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies