Zonneauto TU Eindhoven wint voor vierde keer op rij World Solar Challenge

Zonneauto TU Eindhoven wint voor vierde keer op rij World Solar Challenge

Vorig artikel Volgend artikel

Solar Team Eindhoven, het team van de Technische Universiteit Eindhoven, heeft voor de vierde keer op rij de hoofdprijs gepakt in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge (WSC). Het team legde de ruim 3.000 kilometer lange rit van Darwin naar Adelaide af met de hoogste efficiëntiescore van alle teams. Ook op de beoordeling van de zonneauto’s door de vakjury, gisteren, scoorde het team ver boven de concurrenten. Solar Team Eindhoven heeft alle edities van de Cruiser Class van de WSC tot nu toe gewonnen.

solarteam-TUE
Foto: Bart van Overbeeke

Cruiser Class

De Cruiser Class is in 2013 geïntroduceerd omdat de welbekende World Solar Challenge te ver af stond van normaal autogebruik. De nieuwe klasse is bedoeld om dat gat te dichten, zodat de resultaten van de World Solar Challenge ook echt hun weg vinden naar de praktijk. Bij de Cruiser Class wint dan ook niet per se de snelste auto, maar degene die uitblinkt in efficiëntie, comfort, design en innovaties.

Hoogste score voor efficiëntie en innovatie

De studenten van de Technische Universiteit Eindhoven behaalden een winnende totaalscore van 204.8, waarvan 111.7 punten voor efficiëntie en 93.1 voor comfort en innovaties. Nadat het team afgelopen vrijdag om 11.30 uur(lokale tijd) over de finish kwam, presenteerde het op zaterdag het praktisch nut, comfort en de technische innovaties aan een jury die onder andere bestond uit ingenieurs van Tesla. Dit onderdeel is bijzonder belangrijk omdat het even zwaar mee telt als de efficiëntiescore behaald tijdens de race.

Met unieke eigenschappen als het autonoom opzoeken van de zon en het delen van zonne-energie met andere elektrische auto’s, gooide het Eindhovense team met hun vierpersoons zonneauto, Stella Era, hoge ogen.

Vierde overwinning

In haar overwinningstoespraak tijdens de uitreiking sprak Mulder met trots over de uitdagingen die het team heeft overwonnen. “Het was zeker niet vanzelfsprekend dat we voor de vierde keer wereldkampioen zouden worden. Alle uitdagingen hebben het team gedurende de voorbereidingen en de wedstrijd tot het laatste moment scherp gehouden. We zijn allemaal supertrots op onze hoge scores en de overwinning”.

De studenten reden met een gemiddelde snelheid van 70.2 km/h en laadde over de gehele afstand slechts 71.24 kWh extra op via laadpalen. Ter vergelijking: een gewone elektrische auto, zonder zonnepanelen, moet ongeveer tien keer zoveel energie laden.

Lightyear

Solar Team Eindhoven heeft inmiddels geleid tot een flinke spin-off: het bedrijf Lightyear, dat een elektrische auto bouwt met geïntegreerde zonnepanelen. Dit Helmondse bedrijf, dat al zo’n 150 medewerkers in dienst heeft, presenteerde eerder dit jaar haar eerste auto.

Jeroen de Hooge

Jeroen is Managing Director van The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Daarnaast is hij...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies