Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Volkswagen heeft vandaag op de IAA van Frankfurt de nieuwe Volkswagen ID.3 gelanceerd. Het is de auto die voor het Volkswagen de start is van een nieuw tijdperk, waarin elektrisch rijden moet gaan doorbreken voor het grote publiek. Het eerste model van de nieuwe range elektrische Volkswagens is vanzelfsprekend CO2-neutraal.
De Volkswagen ID.3 komt op de markt met drie batterij-varianten, met een range van 330, 420 of 550 km. De eerste exemplaren van de ID.3 arriveren medio 2020 (datum onbekend). De prijzen worden binnenkort bekendgemaakt. In Duitsland gaat de basisversie in ieder geval minder dan 30.000 euro kosten.
Volkswagen ID.3
Het concept van de ID.3 is compleet nieuw. Hij wordt, net als alle toekomstige ID.-modellen, gebouwd op basis van het speciaal voor elektrische auto’s ontwikkelde MEB-platform. De ID. 3 is ongeveer net zo groot als een Golf, maar biedt aanzienlijk meer binnenruimte.
MEB-platform
Het nieuwe MEB-platform is geoptimaliseerd voor een zo’n groot mogelijke actieradius. De elektromotor, de elektronische aansturing en de ééntrapstransmissie zijn in de achteras geïntegreerd. De batterij is ondergebracht in de wagenvloer en ook andere componenten zijn zoveel mogelijk plaatsbesparend verwerkt.
Ruimteconcept
Door de elektrische aandrijving heeft de ID.3 geen middentunnel. Samen met de korte carrosserie-overhangen en volledig nieuwe indeling krijg je werkelijk een zeer ruim ‘open space’-interieur met vijf zitplaatsen. De bagageruimte heeft een inhoud van 385 liter. Het digitale instrumentenpaneel en het centrale 10,1-inch display werken zeer intuïtief. ID.Light helpt onder meer bij het navigeren en spoort bij gevaar aan tot het uitvoeren van een remactie.
Optioneel is een augmented reality head-up display leverbaar die informatie op de voorruit projecteert. Alle bedieningselementen zijn uitgevoerd als touch-buttons, alleen voor de raambediening en de alarmlichten zijn er nog traditionele ‘knoppen’. Uiteraard is de ID.3 ook met spraak te bedienen. Dat begint met het commando ‘hello ID.’ Via App-Connect zijn smartphones eenvoudig te koppelen voor toegang tot een groot aantal services.
Drie batterij-varianten met actieradius tot 550 km
Er zijn drie batterij-varianten beschikbaar voor de ID.3: de basisversie met een netto energie-inhoud van 45 kWh maakt een actieradius van 330 km mogelijk. Deze batterij is te laden met maximaal 7,2 kW wisselstroom en maximaal 50 kW gelijkstroom (100 kW gelijkstroomladen optioneel).
Met de ‘mid-range’ batterij (netto 58 kWh) bedraagt de actieradius maximaal 420 km. De grootste batterij (netto 77 kWh) is goed voor een actieradius van 550 km. Hij is te laden met maximaal 11 kW (wisselstroom) en 125 kW (gelijkstroom). De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van factoren als buitentemperatuur, het aantal inzittenden, het bagagegewicht en de rijomstandigheden.
Afhankelijk van de rijstijl kan 80% van alle rijders met de kleinste batterij-variant een actieradius van 230-330 km realiseren en met de mid-range variant van 300-420 km. Met de 77 kWh-versie is 390-550 km zonder tussentijds laden haalbaar. Volkswagen biedt diverse laadmogelijkheden voor thuis en onderweg. Het laadproces is via een speciale app te starten, te stoppen en te monitoren. Bij 100 kW laadvermogen is de 58 kWh accu van de ID.3 in 30 minuten op te laden voor een forse actieradius van 290 km.
De eerste: ID.3 1ST
Volkswagen viert de introductie van de ID.3 met een speciale uitvoering: de ID.3 1ST. Deze versie krijgt onder meer specifieke 1ST-designelementen, lichtmetalen velgen en voice control. De ID.3 1ST heeft een range van 420 km en een vanafprijs onder de € 40.000 in Duitsland.
Tweede helft 2020 in Nederland
De ID.3 1ST komt pas in de tweede helft van 2020 in Nederland. De overige versies zullen daarna volgen. De prijzen, specificaties en lancering van de verschillende uitvoeringen hoopt Volkswagen binnenkort bekend te maken.
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Verder lezen over Volkswagen
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive11.01.2024
Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot
Automotive03.01.2024
Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023
En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoopAutomotive08.12.2023
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik
Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzienAutomotive16.11.2023
VW schaalt EV-productie af
Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV'sAutomotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive17.10.2023
Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop
Automotive06.09.2023