Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De mens droomt al van vliegende auto’s sinds de Amerikaanse luchtvaartpionier Glenn Curtis in het tweede decennium van de voorbije eeuw zijn autoplane-prototype voorstelde, maar verschillende pogingen van diverse uitvinders en ontwerpers hebben nog altijd niet tot een daadwerkelijke doorbraak kunnen leiden. Aldus Stuart Brown, tech-specialist van The New York Times. Er zijn volgens Brown 2 grote hindernissen die de introductie van vliegende auto’s afhouden. De journalist voert aan dat het bijzonder moeilijk blijkt om een geschikt concept uit te werken, maar bovendien maakt ook de regelgeving van de overheid de introductie van vliegende auto’s weinig haalbaar.
“Het is niet realistisch om de technologieën voor vliegtuigen en auto’s samen te brengen,” aldus Brown. “Die pogingen zullen meer dan waarschijnlijk steevast leiden tot een concept dat zowel een mislukt vliegtuig als een ondeugdelijke auto zal opleveren. Achter vliegtuigen en auto’s gaan immers totaal afwijkende filosofieën schuil.“
“Onder meer gewicht, comfort en veiligheid moeten in beide concepten op een totaal andere manier worden benaderd. Een combinatie van die verschillende vereisten zal meer dan waarschijnlijk leiden tot een reeks van compromissen die de realisatie van de vliegende auto in de praktijk quasi onmogelijk maken.”
“Bovendien moet er ook rekening worden gehouden met de regelgeving die door de autoriteiten wordt gehanteerd,” gaat Brown verder. “In de Verenigde Staten eist de Federal Aviation Administration onder meer een certificiëring, die getuigt dat het design veilig en luchtwaardig is.”
Eisen
“Er worden ook zware eisen gesteld aan de constructeur, die de nodige kwaliteitsnormen moet kunnen aantonen en moet kunnen bewijzen dat de productie compleet beantwoordt aan het goedgekeurde prototype. Het kan gemakkelijk meer dan een decennium duren voor al die formaliteiten zijn vervuld. Bovendien moet ook nog eens rekening worden gehouden met de voorschriften van het ministerie van transport en de verkeersveiligheid.”
Brown voegt er echter aan toe dat er echter geen enkele reden is waarom de droom van de vliegende auto definitief zou worden opgeborgen. Hij verwijst daarbij onder meer naar ontwikkelingen van het Amerikaans bedrijf Terrafugia en de Slowaakse onderneming Aeromobil, die een antwoord proberen te vinden op de technologische bezwaren tegen het concept.
Verder lezen over Innovatie
Technology18.04.2024
De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden
Facelift of faceswap?Technology17.04.2024
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology29.03.2024
Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Technology24.03.2024
OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij
And so it beginsTechnology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Verder lezen over Technology
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Technology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Technology07.03.2024
Hoe kan jij Tech for Good inzetten?
Gadgets04.03.2024