Automotive09.03.2022

Volkswagen ID. Buzz, een EV met 75 jaar historie


Het is 75 jaar geleden dat Volkswagen de markt voor personen- en bestelbussen deed ontvlammen met de inmiddels wereldberoemde en nog altijd razend populaire T1. Dat model werd in 1947 ontworpen en ging drie jaar later in productie. De ‘Transporter’ kende sindsdien vele opvolgers. De volgende in die lange rij is vandaag officieel gepresenteerd: de Volkswagen ID. Buzz.

Van T1 naar ID. Buzz

De iconische lijnen in het design van de T1 zijn ook bij de ID. Buzz nog altijd te herkennen. Zoals de korte overhang vanuit het punt waar de bestuurder zit, bovenop de voorwielen. En ook de relatief lange wielbasis van, op 1,2 centimeter na, 3 meter. Of, zoals Volkswagen het zelf beschrijft: “Het design van de ID. Buzz is een eerbetoon aan één van de meest succesvolle bestelwagens ooit, met een tijdlijn die begint bij het Duitse wirtschaftswunder en via Woodstock naar het heden loopt.”

Er zit 75 jaar tussen, maar de lijnen van de T1 zijn ook bij de nieuwe VW Bus nog te herkennen.
Er zit 75 jaar tussen, maar de lijnen van de T1 zijn ook bij de nieuwe VW Bus nog te herkennen.

Eind van de zomer naar Nederland

Technisch gezien is de nieuwe ‘Transporter’ uiteraard een compleet andere auto. Sterker nog, in dat opzicht lijkt hij in geen velden of wegen op zijn voorgangers van de afgelopen 75 jaar. Het is namelijk de eerste volledig elektrisch aangedreven Bus die Volkswagen op de markt zet.

De nieuwe VW Bus verschijnt nog dit jaar ook in de Nederlandse showrooms. Bestellen kun je hem vanaf mei. Wat de ID. Buzz moet gaan kosten wordt nog even geheim gehouden. Er verschijnen twee uitvoeringen, een standaard model met vijf zitplaatsen en een Cargo uitvoering, als bestelbus dus. Op termijn verschijnen ook nog uitvoeringen met zes en zeven zitplaatsen en modellen met een verlengde wielbasis.

Van binnen ziet de nieuwe VW Bus er duidelijk iets moderner uit dan het origineel uit 1947.
Van binnen ziet de nieuwe VW Bus er duidelijk iets moderner uit dan het origineel uit 1947.

Bereik van maximaal 600 kilometer

Beide modellen van de ID. Buzz gebaseerd op het modulaire MEB-platform (Modulare E-Antriebs Baukasten) van de Volkswagen Groep. De elektrische ID. Buzz heeft een 77 kWh accupakket dat een 150 kW sterke elektromotor met maximaal 310 Nm aan koppel al vanuit stilstand tussen de achterwielen van vermogen voorziet. De topsnelheid is begrensd op 145 km/u.

De accu kan met een standaard laadpaal met een vermogen van 11 kW opgeladen worden. Snelladen kan ook, tot een vermogen van maximaal 170 KW. De accu kan zp binnen 30 minuten van 5 procent naar 80 procent opgeladen worden. De maximale actieradius van de ID. Buzz is, volgens opgave van VW, 600 kilometer. De ID. Buzz Cargo haalt maximaal 400 kilometer op één acculading.

De bestelbus uitvoering van de nieuwe VW bus.
De bestelbus uitvoering van de nieuwe VW bus.

Geavanceerde rijhulp

De nieuwe ID. Buzz modellen worden ook uitgerust met nieuwe, geavanceerde, rijhulp- en assistentiesystemen. Die vertrouwen onder andere op innovatieve, onderling verbonden technologieën. Een voorbeeld is de allernieuwste versie van ‘Travel Assist’, waarmee de ID. Buzz gedeeltelijk autonoom kan rijden door gebruik te maken van zwermdata van andere Volkswagens in de buurt die dezelfde systemen aan boord hebben. Als zwermdata beschikbaar is, heeft de ‘Travel Assist with Crowd-sourced Data’ functie slechts één herkenbare rijbaangrens nodig om de auto binnen de rijbaan te houden, bijvoorbeeld op landwegen zonder middenmarkeringen.

Andere slimme rijassistenten zijn onder meer ‘Car2X’ (waarschuwingen en gevarenwaarschuwingen in de directe omgeving) en ‘Trained Park Assist’, de geheugenfunctie voor geautomatiseerd parkeren op een eerder opgeslagen route.

Het origineel
Het origineel
Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Elektrische auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Porsche werkt al een tijdje samen met smartphone-bedrijven, zoals Huawei en Honor, maar automaker Polestar maakt zijn eigen telefoon.

Automotive18.04.2024

Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Nissan belooft dat het de komende paar jaar met maar liefst 16 elektrische auto’s komt. Het had eerst andere plannen in het kader van verduurzamen, maar heeft deze aangepast. Het was van plan om 23 elektrische auto’s...

Automotive26.03.2024

Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Verder lezen over Volkswagen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. "Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige med...

Automotive06.09.2023

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]