Automotive11.07.2018

Vijf fouten die mensen maken als ze airconditioning gebruiken


Een tripje naar het strand of met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk: de airco staat volle bak aan tijdens zomerse autoritjes. Achter airconditioning gaat een hoop techniek schuil. Volgens SEAT is er zo’n drie jaar nodig per model om het koelsysteem te ontwikkelen. De geometrie van de ventilatie-openingen moet bestudeerd worden en er worden virtuele simulaties gemaakt om te voorspellen hoe de lucht in de auto komt.

Toch maken we vaak fouten bij het gebruik van de airco in de auto. Dit zijn de vijf meest voorkomende fouten:

1. Meteen de airco volle bak aanzetten

Voordat je direct de airco aanzet, kun je beter eerst een minuut de autodeuren en ramen openen. Zo breng je eerst de temperatuur op een natuurlijke manier omlaag. Als de auto geventileerd is, kun je de deuren en ramen dichtdoen en de airco aanzetten.

2. De recirculatie activeren

De lucht in de auto laten cirkelen, kan de ruiten doen beslaan. Zet liever de ‘Auto optie’ aan. Dan kan de luchtstroom zichzelf reguleren en gelijkmatig verspreiden.

3. In de ochtend de airco niet aanzetten omdat het dan fris is

In de ochtend als het nog niet warm is, kun je toch maar beter wel de aircondition aanzetten, eventueel op een hogere temperatuur. Hiermee voorkom je dat de ruiten beslaan als de temperatuur buiten oploopt.

4. Het luchtrooster verkeerd richten

Vaak zetten mensen de airco harder als ze hem niet genoeg voelen, maar dit is ook een kwestie van de richting waarin de lucht blaast. De luchtklepjes moeten omhoog gericht zijn en niet op het gezicht van iemand. Hierdoor blaast de lucht door heel de auto en voelen alle passagiers de airco.

5. Geen regelmatig onderhoud uitvoeren

Niet alleen de olie, wielen en remmen moeten regelmatig onderhouden worden, maar ook de airco. De luchtfilters zouden elke 15.000 à 20.000 kilometer vervangen moeten worden. Zo blijft de snelheid en intensiteit van de luchtstroom behouden.

...

Verder lezen over Auto

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Het zal in sommige gevallen ongetwijfeld toeval zijn (en het jaar is nog niet voorbij…), maar de politie durft al voorzichtig te stellen dat het schrijven van een rake brief helpt.

Automotive04.12.2024

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Het merk, dat je toch snel associeert met zakenmannen die veel geld te spenderen hebben, slaat duidelijk een andere weg in. Eentje waardoor je bijna zou denken dat Jaguar gehackt is.

Automotive03.12.2024

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet.

Automotive26.11.2024

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit