Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Ooit was er de verkiezing ‘Auto van het jaar’, gewoon wat is de meest spraakmakende, opvallende of vernieuwende auto van dat jaar. Buiten allerlei andere jury reglementen. Het zou de auto moeten zijn die echt eruit springt en dat volgens een jury bestaande uit 75 journalisten uit 20 verschillende landen. De uitslag was op voorhand al omstreden. Lobbyisten ten spijt. De verkiezing werd complexer want opeens was daar de elektrische auto.
Dat was moeilijk want daar stond natuurlijk niets over in die reglementen. Zo kreeg de BMW i8 nooit de prijs die de auto had behoren te krijgen al werd hij wel in 2015 bij onze zuiderburen verkozen tot ‘groene wagen van het jaar’.
Drie categorieën
Inmiddels kennen we in Nederland de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ opgezet door de Vereniging Zakelijk Rijders in samenwerking met Eneco eMobility, LeasePlan en AutoWeek. Door deze samenstelling heeft de verkiezing een zakelijk karakter wat niet overeen hoeft te komen met de die van privé rijders. De eerste groep is sowieso substantieel vele malen groter. Wat verder afwijkt is dat er niet één, maar drie categorieën zijn, wat commercieel duidelijk wat meer mogelijkheden biedt.
Praktisch valt daar wel wat voor te zeggen want een Nissan Leaf laat zich heel eerlijk moeilijk met een Audi e-Tron vergelijken. De drie categorieën worden niet gekozen uit de volstrekt onduidelijke ‘A-B-C-D’ segmenten. Bij de verkiezing ‘Elektrische Auto van het Jaar’ praten we over het midden-, hoog- en topsegment. Wederom slim gekozen want niemand is blij met de classificatie laag-segment toch. Maar goed er komen nog genoeg nieuwe mobiliteit oplossingen aan die om nieuwe categorieën gaan vragen.
Verkiezing Elektrische Auto van het jaar
Verder is een verkiezing gewoon een verkiezing en zijn er bloemen voor de winnaar. Of de verkiezing toekomstige berijders helpt is moeilijk in te schatten. De jury bestaande uit Martin Huisman (VZR), Damiaan Hage (AutoWeek), Bart Fick (Eneco eMobility) en Maartje van Tongeren (LeasePlan) heeft gekeken naar o.a. actieradius en laadsnelheid, beschikbaarheid, verkoopaantallen, leaseprijs en rijeigenschappen.
De data van in totaal negen criteria zijn met een bepaalde weging in het eindoordeel van de jury meegenomen. Zo zal als voorbeeld de actieradius aanzienlijk zwaarder wegen als het trekgewicht van de EV. Vooraf is door de jury een selectie gemaakt van 32 elektrische voertuigen (23 automerken) die in 2020 op de markt verkrijgbaar waren. Zowel oude (Tesla) als nieuwe (Peugeot e-208) modellen dus.
Winnaar in het hoogste segment is de Audi e-tron. Kijk je naar alle winnaars dan dan zie je dat Tesla wederom de meeste prijzen weet binnen te halen in het zakelijke segment.
De winnaars van de verkiezing Elektrische Auto van het jaar zijn:
Midden Segment
- Volkswagen ID.3
- Opel Corsa-e
- Peugeot e-208
Hoge Segment
- Tesla Model 3
- Volkswagen ID.4
- Hyundai KONA
Top Segment
- Audi e-tron
- Tesla Model X
- Tesla Model S
Vereniging Zakelijke Rijders
Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak. De vereniging zet zich in voor ruim 1,3 miljoen mensen die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken, en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive24.04.2024
Tesla komt met nieuwe Model 3 Performance: dit is er nieuw
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024