Automotive21.08.2018

Van concept naar Opel concept car – dit komt er allemaal bij kijken


The soul of Opel: deel 2

Het is nogal wat om uitgenodigd te worden bij een groot automerk als Opel om inzicht te krijgen in hoe een auto wordt ontworpen. Nadat Henk in eerste instantie naar de heilige grond in Rüsselsheim was gegaan om op het hoofdkantoor van Opel te ervaren hoe een concept car wordt bedacht, letterlijk, mocht ik in ronde twee proeven aan het proces van verfijning. Concept cars zijn belangrijker dan de meeste mensen zich realiseren, want ze zijn niet alleen een uiting van nieuwe designprincipes, ze dragen ook altijd een visie voor de toekomst van de maker in zich mee. Je realiseert je van buitenaf niet in hoeverre de hele identiteit van een brand als Opel in zo’n auto gegoten wordt, dus er staat nogal wat op het spel.

De designers aldaar waren duidelijk: een concept car is de lijn voor de toekomst en of je het er meteen in terugziet of niet, in die fase worden keuzes gemaakt die nog jaren kunnen doordenderen. De waardes van Opel zijn de laatste paar jaar in flux geweest, mede door de overname van PSA. Wat ís Opel nou eigenlijk? Degelijk? Duits? Maar wat nog meer? Voor Opel zelf zijn woorden als toegankelijk en spannend ook belangrijk voor de toekomst, dus is het tijd voor een frisse blik op waar Opel eigenlijk voor staat.

New Germanness er in

De ‘New Germanness’ filosofie is een belangrijke voor het automerk. Duitse waarden als technische innovatie, betrouwbaarheid en kwaliteit hebben ze natuurlijk, maar die moeten ze wel delen met andere merken. Daarom wil Opel warmer worden, “van koud naar cool”, zoals ze het zelf vertelden. Het Duitsland van tegenwoordig is meer dan de clichés en als volk zijn ze inmiddels open en ‘menschlich’ en dat alles moet je dus zien te verwerken in het ontwerp van zo’n concept car.

Dat journalisten de kans kregen om hun eigen visie van die concept car neer te zetten (of ja, te vertellen aan designers die een dusdanig goede pen hebben dat ze woorden kunnen omtoveren in mooie lijnen en rijbare auto’s) is uniek te noemen. Als basis gold de Opel GT (en terecht – wat een mooi ding is dat!) en bij het tweede bezoek bleek dat Henk niet de enige was die het idee had om dat spectaculaire design te koppelen aan een SUV. Bijna alle journalisten hadden in samenwerking met de designers een auto ontworpen die de naam SUV zou mogen dragen. Het was leuk om te zien (en te horen) hoe iedereen via een andere weg bij ongeveer dezelfde conclusie was uitgekomen. Natuurlijk helpt het ook dat iedereen in elk geval één aspect van het design gemeen had: Opel’s nieuwe Vizor, het ‘kruis’ van de lampen, de verticale streep van de grille naar de motorkap met centraal het Opel-logo.

Van 3D naar 2D en weer terug

Het liet vooral nog maar eens zien dat mensen die auto’s ontwerpen zo veel dieper in een auto kunnen kijken dan wij leken ooit kunnen dromen. Ze moeten ook wel. Na een korte sketchdemo waarin we de grove lijnen van de nieuwe concept live uitgetekend kregen (sorry, we mochten geen foto’s maken!) werden we meegenomen naar het digitale lab waarin de designers hun werk doen. Schetsen is belangrijk, want daar zit vaak een soort gevoel in (laten we het in deze context ‘Das Gewisse Etwas’ noemen) maar uiteindelijk is een prachtig design niks waard als de dimensies niet kloppen. Als de motor er niet in past is je allerbeste voorkant niks waard.

Daarom wordt er gebruik gemaakt van allerlei 3D-software die ook in andere industrieën gebruikt worden (zoals Maya, Alias en VRED) om bepaalde aspecten van het ontwerp te bepalen. De ontwikkeling van een auto begint vaak als 3D-model, wordt dan geschetst, waarna de inzichten van de schets terug worden vertaald in het model en dan wordt dat nog een paar keer herhaald, tot zowel het gevoel als de details kloppen. Als je daar even in meegaat duizelt het je van de details waar op gelet moet worden. Splitlines zijn daar een mooi voorbeeld van. Je staat er zo niet snel bij stil, maar de spleten tussen de verschillende ‘platen’ waaruit een auto bestaat hebben een impact op hoe de lijn van de auto er uit komt te zien. Dat was ook een punt van discussie voor de concept, want de Visor zit daar niet alleen aan de voorkant, maar komt ook achter terug. Dan zijn te veel splitlines aan de achterkant een afleiding en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

De binnenkant beleven

Terwijl maar weinig mensen de binnenkant van een conceptcar zien wordt ook daar op elk detail gelet en worden er geen bochten afgesneden. Alles moet kunnen, werken en liefst beter dan het nu doet. Dat is natuurlijk lastiger om te bekijken dan de buitenkant in de designfase. De oplossing? Een VR-teststation. Daarin kun je als ontwerper letterlijk gaan zitten in een design en kun je letterlijk zien of de grootte van het lettertype voor de snelheidsmeter niet te klein is. Je weet of je met je handen alle knoppen op het dashboard kunt aanraken vanuit je positie.

Je kunt testen of een bepaalde designrichting ook werkt als je er tegenaan zit te kijken dus – en dat werkt. Het interieur waar we ook even ‘in’ mochten zitten was een voorbeeld van wat de ontwerpers een ‘detox’ noemden. Dat komt neer op een futuristisch en minimalistisch ontwerp dat zo helder mogelijk is, zonder kil aan te doen. Het is een interessante gewaarwording om een ontwerp live te mogen ondergaan en het maakt op die manier ook veel meer indruk dan een tekening, omdat je kunt zien dat de lijn die aan buitenkant wordt getrokken ook aan de binnenkant wordt vastgehouden.

Ook achter het stuur zit het design ‘m in de details, zoals een camera die kijkt waar je hoofd zich in de ruimte bevindt en aan de hand van die informatie de stoel zich hoger (of lager) laat positioneren. Doordat die stoel bijvoorbeeld ook schuin beweegt is het mogelijk om de laatste vijf procent van de bevolking die nooit goed konden zien ook te helpen met een goede blik op de weg. We konden wel al zien dat de deuren naar twee kanten uitsloegen, dus dat weten we in elk geval al over de nieuwe concept.

What’s in a name?

Onze dag als aspirant-ontwerpers werd afgesloten met een ander aspect van een auto waar ook altijd veel over wordt gepraat: de naam. Soms wordt er meer over de naam van een auto gepraat als over het ontwerp, dus het is cruciaal dat je de juiste kiest. Wat ‘de juiste’ is blijkt echter nog niet zo makkelijk. Als oefening mochten we allemaal op basis van een aantal criteria zoals eerdere series en de ‘brand values’ namen in de groep gooien. Onze inzendingen: ‘Zero’, ‘Ambassador’ en ‘Future X’ (mijn contract bij Opel als naamgever is nog steeds niet binnen, gek genoeg).

Nadat het bord vol stond bleek dat iets bedenken ook maar stap één is. Bij een naam moet er gecheckt worden of je de naam wel legaal kunt claimen, er moet gekeken worden wat de connotaties bij een bepaalde naam zijn (“we hebben te gekke namen moeten laten schieten omdat ze ergens een scheldwoord bleken”) en natuurlijk is er altijd nog marktresearch die een indicatie geeft van wat mensen voor gevoel hebben bij een naam. Zo viel naam na naam af, totdat er uiteindelijk maar een handjevol namen overbleven die het zouden kunnen worden. Of we er als groep dichtbij zaten wilde men niet vertellen, maar het was wel amusant.

De onthulling nadert

We gaan snel weten hoe de concept genoemd gaat worden, en belangrijker ook gaan we eindelijk zien hoe de nieuwe ambassadeur van Opel’s New Germanness er uit gaat zien. Dat het een futuristische (en trouwens ook elektrische) auto gaat worden weten we zeker, maar in hoeverre Opel een nieuw hoofdstuk voor zichzelf gaat schrijven op basis van de designfilosofie van de concept zien we pas als de auto in volle glorie wordt vertoond. De voortekenen zijn in elk geval goed.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

...

Verder lezen over Design

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Je hoort wel eens dat verkeersborden of straatnaambordjes worden gestolen. Vaak door dronken jongeren, die het dan als een trofee op hun kamer hangen. Eigenlijk helemaal niet nodig, want je kunt zo’n verkeersbord ook gewoon zelf kopen.

Lifestyle05.12.2024

Wat kost een verkeersbord eigenlijk?

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Een goed binnenklimaat is belangrijk voor je gezondheid en comfort. Voldoende frisse lucht en natuurlijke ventilatie zijn erg belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je huis goed geventileerd blijft zonder te veel energie te verspillen? VELUX biedt een slimme oplossing met hun dakramen die niet alleen licht binnenlaten, maar ook zorgen voor optimale ventilatie.

Lifestyle29.10.2024

Hoe VELUX dakramen jouw binnenklimaat verbeteren met slimme ventilatie

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

De zomer is nu wel echt op zijn einde aan het lopen en dat betekent dat er bladeren naar beneden komen, vaker een spatje valt en het ook weer kouder wordt. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je naar binnen moet gaan en je tuin weer moet laten overnemen door de natuur. Op deze 3 manieren kun je ook in de herfst genieten van een buitenhuiskamer in je tuin.

Lifestyle23.10.2024

3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Apple heeft een nieuwe iPad mini onthuld, die beschikt over de A17 Pro-chip. Dit nieuwe model heeft uiteraard een compact design, komt beschikbaar in 4 kleuren en beschikt over een 8,3‑inch Liquid Retina-display. De A17 Pro-chip werkt een stuk sneller en efficiënter, zodat je zelfs de meest veeleisende dingen kunt doen. Deze chip bevat een snellere CPU en GPU, heeft een Neural Engine die twee keer sneller is dan die in de vorige iPad mini en is geschikt voor Apple Intelligence.

Gadgets15.10.2024

Apple’s nieuwe iPad mini heeft ondersteuning voor Apple Intelligence

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Huawei presenteerde vorige maand vanuit Barcelona een vernieuwde line-up aan smartwatches en andere devices. Het vlaggenschip, zeker voor de Europese markt, is de Huawei Watch GT5 Pro. Een premium smartwatch die opvalt door zijn stijlvolle ontwerp en robuuste functionaliteit.

Gadgets13.10.2024

Review Huawei Watch GT5 Pro: robuuste & stijlvolle premium smartwatch

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Het inrichten van je woning kan gezien worden als een persoonlijk, maar creatief proces. Ieder persoon heeft een andere smaak en juist daarom is het van belang dat de woonkamer naar eigen wens wordt ingericht. Het zal immers bij je moeten passen en je zult je hier thuis moeten voelen. Dit is de plek waar je samenkomt met familie en vrienden en waar je na een lange werkdag even tot rust wilt komen. Juist daarom zal je de inrichting van je woonkamer niet moeten onderschatten. Wij gaan je onderstaand in ieder geval helpen met een aantal handige tips.

Lifestyle22.08.2024

Creëer een stijlvolle woning met behulp van deze tips

Verder lezen over Opel

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

Opel en verlichtingstechnologie horen bij elkaar. In de video 'Painting with Light' biedt Opel je een inkijkje in de toekomst van verlichtingstechnologieën met de Opel Experimental. Het experiment in de nachtelijke uren...

Technology02.03.2024

Opel Experimental: Schilderen met licht en kijken in het donker

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Deze dag mag stormachtig zijn begonnen, hij begon ook met iets leuks, namelijk de aankondiging van de nieuwe Fiat microcar. De autootjes zijn enorm grappig om te zien, maar zijn ze ook zo praktisch? En: waarom zien we er...

Automotive05.07.2023

​Rise of the microcars: de leukste micro-auto’s op een rij

Opel sluit aan bij urban-mobility project

Opel heeft zich namens Stellantis aangesloten bij het STADT:up project. Dit staat voor Solutions and Technologies for Automated Driving in Town. Het is een zogenoemd urban-mobility project met als doel grote technologisc...

Automotive09.03.2023

Opel sluit aan bij urban-mobility project

STADT:up wil grote stappen zetten op weg naar geautomatiseerd rijden in steden
Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Viv...

Automotive15.12.2022

Waterstof-elektrische bussen van Opel, Peugeot en Citroën komen naar Nederland

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik

Opel heeft de Mokka-e van een nieuwe naam voorzien. Vanaf nu gaat deze volledig elektrische bolide door het leven als de Mokka Electric. Dat is echter niet de enige verandering. Met de nieuwe naam komt ook en groter accu...

Automotive14.12.2022

Opel Mokka-e wordt Mokka Electric en krijg meer bereik