Wat betekent dat voor 2019 en daarna?
Het trendrapport dient als een blauwdruk om inzicht te krijgen in hoe belangrijke patronen in consumentengedrag wereldwijd consumenten en bedrijven zullen beïnvloeden. Ford heeft de volgende zeven trends onderzocht:
1. Technologie verdeeldheid: Technologie heeft een diepgaande invloed op hoe we verbonden zijn met de wereld en hoe we de wereld zien, meer dan ooit tevoren. Toch zijn er onderliggende spanningen tussen degenen die er toegang tot hebben en technologie als iets positiefs beschouwen en degenen die er geen toegang tot hebben.
2. Digitaal afkicken: Ondanks dat mensen gehecht zijn aan hun apparaten, laten trends zien dat men zich steeds bewuster is van de afhankelijkheid van apparaten. Men maakt zich daarover steeds meer zorgen en zoekt manieren om zich te verantwoorden voor de tijd die online wordt doorgebracht.
3. Regie in eigen handen: In een wereld waarin velen de controle lijken te verliezen, zoeken consumenten naar manieren om de regie over hun leven terug te krijgen.
4. Verschillende karakters: Doordat sociale media zo’n grote rol spelen in het leven van consumenten, hebben veel mensen de neiging verschillende karakters aan te nemen: wie ze in het echte leven zijn, tegenover hoe ze zich online presenteren. Dat heeft uiteindelijk invloed op wat ze kopen, dragen en rijden, en voor welke technologie ze kiezen.
5. Levenswerk: We kijken tegenwoordig anders naar werk. Veel consumenten werken om te leven en leven niet om te werken. Bedrijven spelen daarop in door voordelen, sabbaticals en lang verlof te bieden, en geven bijvoorbeeld mogelijkheden voor mentale verrijking.
6. Eco-momentum: Het aanpassen van gewoonten die je je hele leven al hebt kan moeilijk zijn, maar veruit de meeste consumenten zijn het erover eens dat vooruitgang op het gebied van milieu afhankelijk is van veranderingen in menselijk gedrag. Veel mensen zoeken advies over hoe en waar ze hun ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.
7. Tussen A en B: Mobiliteit betekent meer dan van A naar B gaan. Het gaat erom wat we onderweg met onze tijd doen. Amerikanen brengen meer tijd in hun auto door dan op vakantie. De mogelijkheid om onderweg dingen te doen, kan het woon-werkverkeer zoals wij het kennen dus veranderen.