Automotive23.06.2015

Tour de France begroet de nieuwe Škoda Superb


Grootste wielerwedstrijd ter wereld kan niet zonder zijn rode Jury auto

De Tour de France, inmiddels meer dan 100 jaar oud kan niet zonder zijn tradities. Het hoort bij deze wielerwedstrijd, het hoort bij Frankrijk, het hoort bij het grootste wielerfestijn te wereld. De gele trui, de groene trui, de bolletjes trui, valpartijen, rotondes, een wielerpeloton, gekte in de bergen en een indrukwekkende reclamekaravaan. Het is waarom miljoenen mensen ieder jaar langs de etappes staan. De commercie is niet meer weg te denken, de TV-rechten en belangen zijn groot en groeien nog steeds ieder jaar. Het is ook waarom de Tour niet langer een 100 procent Franse aangelegenheid is en start in andere landen.

Naast het icoon van de Tour de France, de gele trui, is er nog een ander icoon: die ene befaamde rode auto, die graag gezien wil worden en niet in de laatste plaats, omdat dit de auto van Tourdirecteur Christian Prudhomme is. Het ego van iedere tourdirecteur is waarschijnlijk groter als dat van de auto. Hij zorgt ervoor dat hij vaak en dikwijls nadrukkelijk in beeld is. Dat maakt de auto belangrijk en dat beseffen ze ook bij Škoda, wat al sinds 2004, nu twaalf jaar op rij de auto’s voor de Tour de France levert.

_DSC9020
_DSC9020
_DSC9029
_DSC9029
_DSC9050
_DSC9050
_DSC9032
_DSC9032
_DSC9042
_DSC9042

Škoda fungeert als de hoofdsponsor, de officiële autopartner en de officiële partner van de witte trui van de Tour de France, de trui voor het grootste talent, iets wat Skoda misschien zelf ook wel is. Dit jaar is Škoda eveneens sponsor van de groene trui, voor de beste sprinter in zowel de Tour de France als de Vuelta in Spanje waarvoor sinds 2011 auto’s worden geleverd.

Het groen van deze trui is zelfs dit jaar aangepast naar de groene kleur van Skoda. De Tour de France begrijpt als geen ander sportevenement hoe belangrijk het is om je sponsors blij te maken. Wat dat betreft is Christian Prudhomme een ware ambassadeur voor Škoda. Het is zijn auto, en nieuwe rode Skoda Superb is voor hem nog meer ‘superb’ dan al die voorgangers.

Christian Preudhomme, directeur van `Soci\u00e9t\u00e9 du Tour de France<span class=\
Christian Preudhomme, directeur van `Société du Tour de France

Voor de Tourdirecteur is de auto in alle opzichten belangrijk en dat vertelt hij met een spontaniteit die echt is en bijna niet gespeeld kan zijn. Hij leeft zo’n negentig dagen per jaar in de auto waardoor deze onderdeel van zijn leven is geworden. Škoda en de Tour de France hebben een huwelijk dat duurt tot 2018. Maar als je ze allebei hoort, weet je eigenlijk wel dat ze veel liever langer bij elkaar willen blijven.

Škoda levert zo’n 250 auto’s die in een eigen Tour de France-garage worden onderhouden. Tijdens de koers is er een speciaal team van Škoda aanwezig die zorgt voor onderhoud tijdens de koers. Zij zorgen overigens ook voor andere merken.

Škoda Parijs

De officiële Škoda Superb waarmee we vandaag kennis hebben mogen maken is van binnen volledig uitgerust met de modernste communicatietechnieken die speciaal voor onze tourdirecteur achterin geplaatst zijn. Het is zijn control-center (met 44 kanalen), de plek waarmee hij met iedereen in de koers contact heeft. Van ploegrijders tot tv-zenders, juryleden en de mensen aan de finish. Als je achterin de auto zit, besef je een beetje dat deze baan van Preudhomme er een van een uitzonderlijk niveau is. Naast alle techniek is de Superb is er dagelijks plaats voor een fles Champgane. ‘Vous êtes en France’, zegt monsieur Prudhomme met een brede glimlach.

Als we met onze snelle en zeer luxe 190 pk rode Jury-auto door de straten van Parijs rijden, krijg je toch de neiging om de stoel te gaan staan en met je lichaam hoog uit de auto en breed te zwaaien naar de Parijzenaren. Even dat gevoel wat Christian Prudhomme 21 dagen lang voelt. Wanneer we de befaamde claxon luid laten klinken en het op het dak geplaatste rode zwaailicht aan gaat kijken de mensen op, zwaaien en als het verkeer even een chaos is, ruim baan wordt gemaakt. De rode Tour Škoda is duidelijk meer dan een gewone auto: het is tevens het flagship van Škoda en vernoemd naar de zeer luxueuze voorganger uit 1934. Het zal de reden zijn waarom ze het samen beide goed kunnen vinden. Dit is de auto van de wielerwedstrijd die op niemand wacht en nooit zal inboeten op zijn populariteit.

skoda_tdf_paris
skoda_tdf_paris
Superb_TDF_035
Superb_TDF_035
Superb_TDF_046
Superb_TDF_046

Grand Départ

Inmiddels is de rode Škoda Superb in de speciale Touruitvoering ook in ons land te bewonderen en is een auto tijdelijk beschikbaar gesteld voor de organisatie van de Grand Départ in Utrecht. De organisatie zal de auto, die afgeleid is van de officiële jury auto van de Ronde van Frankrijk, gebruiken ter promotie van de Tourstart in de Domstad.

De jury-auto van de Nederlandse organisatie is een vrijwel exacte kopie
De jury-auto van de Nederlandse organisatie is een vrijwel exacte kopie

Škoda en wielrennen

De wielersport vormt een pilaar onder de sponsorstrategie van Škoda. Naast de ondersteuning van de Tour de France en de Vuelta a España omvat de samenwerking met organisator A.S.O. nog acht internationale wielerwedstrijden. Daarnaast is Škoda ook betrokken bij de breedtesport. Zo konden onder meer het Tsjechische ‘Wielrennen voor leven’, de ‘London Ride’ en de Velothon in Berlijn rekenen op steun van het automerk.

De rol van Škoda in het wielrennen gaat verder dan alleen sponsoring. Al jaren zijn fietsen en aanverwante accessoires onderdeel van het uitgebreide productaanbod. De nauwe betrokkenheid van het bedrijf met de wielersport kent historische wortels. In 1895 begonnen Škoda-oprichters Laurin en Klement met de productie van fietsen.

Skoda en de Tour horen bij elkaar
Skoda en de Tour horen bij elkaar
Superb_TDF_051
Superb_TDF_051
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Skoda

Skoda laat eerste schetsen van de nieuwe Superb zien

Over een week, op 2 november, wordt de inmiddels vierde generatie van de Skoda Superb aan de wereld getoond. Dat gebeurt tijdens een online event dat live gestreamd wordt. De nieuwe Superb wordt de eerste Skoda die ontwo...

Automotive26.10.2023

Skoda laat eerste schetsen van de nieuwe Superb zien

Zes nieuwe EV’s van Skoda in de maak

Skoda doet het al geruime tijd bepaald niet slecht op de EV-markt. Hoewel ze nog maar één model, in twee uitvoeringen (SUV en Coupé) in de showroom hebben staan, hoort de Enyaq steevast bij de bestverkopende elektrisc...

Automotive26.04.2023

Zes nieuwe EV’s van Skoda in de maak

Nieuwe merkstrategie voor Skoda

Het is niet de eerste keer dat Skoda haar merkstrategie aanpast. In de jaren 70 en 80 waren Skoda’s vooral ultra goedkope en foeilelijke (ja, dat is subjectief) spartaanse oostblok auto’s zonder (al te veel) comfort....

Automotive06.09.2022

Nieuwe merkstrategie voor Skoda

De voormalige oostblok bolides worden nog moderner
De populaire Škoda Octavia is vernieuwd!

In Praag werd deze week zowel de nieuwe Škoda Octavia als de Octavia Combi (stationwagen) onthuld. Deze lancering was een mijlpaal voor het merk want het is precies 60 jaar geleden dat de eerste Octavia werd verkocht. I...

Automotive14.11.2019

De populaire Škoda Octavia is vernieuwd!

succesverhaal wordt vervolgd
Škoda Vision E een van de smaakmakers op Move Amsterdam​

Deze week opent de Move Mobility Experience in Amsterdam zijn deuren, en de Škoda Vision E is daar één van de sterren van de show. Deze toch spraakmakende concept car, het boegbeeld van Škoda's visie op elektrisch en...

Automotive23.10.2019

Škoda Vision E een van de smaakmakers op Move Amsterdam​

Škoda al 16 jaar trots hoofdsponsor van de Tour de France

Škoda is alweer voor de 16e keer op rij officieel hoofdsponsor van de Tour de France, de meest legendarische wielerkoers die dit jaar op 6 juli van start ging in Brussel. Wat dat inhoudt? De Tsjechische autofabrikant l...

Automotive23.07.2019

Škoda al 16 jaar trots hoofdsponsor van de Tour de France

Een dag Tour de France van dichtbij
Škoda Vision GT concept alleen voor China

Škoda presenteert tijdens de Shenzhen-Hong Kong-Macao International Autoshow 2019 een preview van een sportieve coupé-achtige crossover vergelijkbaar met Kodiaq GT die (helaas) alleen voor de Chinese markt is bestemd....

Tech in Asia05.06.2019

Škoda Vision GT concept alleen voor China

Unieke VR-beleving voor nieuwe concept car van Škoda

DigitasLBi Amsterdam heeft tijdens de Shanghai Motor Show een nieuwe en unieke Virtual Reality-ervaring gelanceerd. Dat hebben ze gedaan voor de VISION E, de nieuwe concept car van Škoda. Er werd ondermeer gebruik gema...

DC Business05.05.2017

Unieke VR-beleving voor nieuwe concept car van Škoda