Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Vorig artikel Volgend artikel

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 op de markt komen.

Begin 2009

De atmosferische V10-motor vond begin 2009 zijn weg naar de Audi R8 met een cilinderinhoud van 5,2 liter, directe inspuiting en een maximumvermogen van 386 kW/525 pk.

In de loop van de jaren is het vermogen van de tiencilinder spectaculair toegenomen en groeide het fascinatiepotentieel mee. Ook bij de nieuwe Audi R8 is het hart nog altijd de turboloze, hoogtoerige V10.

Jubilerende motor

Om met de jubilerende motor te beginnen: de Audi R8 V10 Decennium 5.2 FSI krijgt de krachtigste versie van de V10-krachtbron mee. Met 456 kW/620 pk en een maximumkoppel van 580 Nm schiet het jubileummodel van nul naar 100 km/u in slechts 3,1 seconden. De topsnelheid bedraagt 331 km/u.

De R8 V10 Decennium is verder voorzien van vele extra’s voor het in- en exterieur. Het interieur is het zwart uitgevoerd en heeft diverse accenten in glanzend koolstofvezel. De sportstoelen, de met Alcantara beklede versnellingshendel en het stuurwiel hebben koperkleurige stiksels, evenals de armsteunen.

audi-r8-v10-decennia
audi-r8-v10-interieur

Exclusieve kleur

Uiteraard is ook het exterieur van de Audi R8 V10 Decennium opvallend, voor zover de coupé dat natuurlijk al niet was. Het speciale model is verkrijgbaar als coupé en gespoten in het exclusieve Daytona Grey mat effect.

De 20-inch wielen en het inlaatspruitstuk van de 5.2 FSI-motor zijn afgewerkt in mat brons. De voorspoiler, de dorpels en de diffuser zijn glanzend zwart gelakt, aangevuld met zwarte Audi-ringen en badges aan de buitenzijde. De sideskirts en de spiegelbehuizingen zijn gemaakt van koolstofvezel.

De Audi R8 V10 Decennium is vanaf voorjaar 2019 verkrijgbaar. De prijzen worden later pas bekendgemaakt.

audi-jubileum
audi-jubileum-1
audi-jubileum-2

Meer content

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies