Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Wie een roadtrip bedenkt met een Peugeot 5008 SUV en daarbij ook het DNA én gevoel van dit Franse merk wil zien en ervaren, komt al gauw in de Vogezen terecht. Niet ver hier vandaan – in Montbéliard – vind je namelijk de geboortegrond van de familie Peugeot. Voeg daarbij de Peugeot-fabrieken in Mulhouse en Sochaux en je beseft dat in deze streek het Franse merk diep geworteld zit.
De geschiedenis van Peugeot
Peugeot, onderdeel van de PSA Group waartoe ook Citroen, DS en sinds kort ook Opel en Vauxhall behoren, heeft een roemrijk verleden dat helemaal terug gaat naar de 19e eeuw. Over wat nu echt de eerste Peugeot is geweest lijken de meningen wat verdeeld. In 1882 zou volgens de boeken Peugeot zijn gestart met de productie van vervoersmiddelen. De eerste driewieler Peugeot type 1 zag het licht in 1989 tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs. Een jaar later was daar de eerste Peugeot auto gemonteerd op een Panhard-chassis met een Daimler-motor. Als je dat weet is het niet zo heel vreemd dat ruim 125 jaar later het merk nog steeds op zoek is naar nieuwe slimme samenwerkingen.
In die eerste jaren was de familie Peugeot vooral op zoek naar hun eigen identiteit en waar het merk voor moest staan. De doorbraak kwam in 1911 toen Peugeot besloot een nieuwe fabriek te bouwen in Sochaux niet ver van Montbéliard. Symbool voor Peugeot werd de leeuw, ontworpen door een juwelier uiteraard uit het geboortedorp. De Peugeot-leeuw is terug te vinden in het wapen van Franche-Comté en nog steeds te zien op de buitenmuur van een oud pand in Montbéliard.
Als we de geschiedenis even skippen naar de na-oorlogse jaren komen we vanzelf terecht bij het Peugeot straatje van 203, 404 en 504 en later 604, 305 en 505 waarbij met name de grotere modellen (limousines) bekend stonden om hun comfort en wegligging. Toch was het wachten tot 1983, het geboortejaar van de Peugeot 205 het grootste succes uit de historie van het Franse merk. Peugeot ging in de jaren daarna dapper door met het introduceren van nieuwe nummers. Eigenlijk is alleen de RZC in alle opzichten een buitenbeentje als je kijkt de cijferreeksen van Peugeot. De eerste MPV, de Peugeot 5008 kwam op de markt in 2010. Nu zeven jaar later is daar dan de nieuwe 5008, vooral om commerciële redenen is het woordje MPV er vanaf gevallen en noemen we de nieuwe Peugeot 5008 een SUV, het grotere broertje van de Peugeot 3008, auto van het jaar in 2016.
Roadtrip in de Vogezen
De keuze voor de Vogezen voor een meerdaagse roadtrip met de nieuwe Peugeot 5008 mag met bovenstaande tekst geen verrassing meer zijn. Hier in deze streek vinden we het DNA van het Franse merk terug. Met fabrieken in Mulhouse en Sochaux, de historie in Montbéliard, de vele musea alsmede de best bewaarde schatkamer van Peugeot ooit (niet toegankelijk voor publiek of pers), net buiten Sochaux waar honderden unieke auto’s staan die het museum niet hebben gehaald of op internet te vinden zijn. Uniek, anders maar wel altijd met een leeuw op de neus.
De Vogezen en Peugeot zijn met elkaar verbonden, het lijkt een huwelijk voor eeuwig. Hier hebben hele generaties van vader op zoon gewerkt voor het Franse merk met een trotsheid waar alleen Duitsers en Italianen bij in de buurt komen. Autorijden is hier een feest met al die prachtige wegen over de bekende ‘ballons’ zoals de bergen hier vaak worden genoemd. Het zijn echte stuurmanswegen: bochtig, op doorgaande routes voorzien van prima asfalt en omhoog kronkelend tegen het middengebergte met prachtige vergezichten, verborgen meertjes, hier en daar een auberge en natuurlijk de vele wijngaarden van de Elzas.
Col du Grand Ballon: aankomst bergop
De roadtrip met onze 5008 start in Thann, een stadje wat op het befaamde lijstje met de mooiste verborgen stadjes van Frankrijk staat vermeld. Aankomsttijd is ver na half tien in de avond als het gouden uur voor een fotograaf is aangebroken. Een stukje verder lonkt de Grand Ballon. Het is kiezen tussen eerst gaan inchecken in het hotel of toch de gok wagen en hopen dat we op tijd zijn om dat ene moment zo vlak voor zonsondergang boven op de hoogste berg in deze streek mee te pakken.
Die laatste wint het ook al is het na ruim 600 kilometer rijden vanuit Nederland aantrekkelijk om een Frans biertje te gaan pakken uit deze streek. In het standje handgeschakeld laat de toch echt grote 5008 zich moeiteloos naar boven sturen. Het is best opmerkelijk dat zo’n grote SUV zich zo gemakkelijk laat manoeuvreren in de haarspeldbochten. Door je concentreren kijk je gelukkig niet op de snelheidsmeter want die zal niet langer zijn afgestemd op de maximaal toegestane snelheid hier.
Precies om 22.15 parkeren we de 5008 op 1.325 meter hoogte bij het bord van de Grand Ballon om het avondrood van de zon volledig te zien verdwijnen. Als de leeuw op de neus van onze Peugeot kon brullen zou hij het doen. Hij lijkt thuis te zijn. De stilte is geweldig. De natuur lijkt hierboven op de Grand Ballon uit te rusten na een bloedwarme dag. Het is er zo mooi dat we wachten tot dat het volledig donker is. Ruim een half uurtje later proeft het koele Kronenbourg biertje, gebrouwen in deze streek zeker zo lekker.
Thann: vertrekpunt voor een tocht over de ballons
Eindpunt van de eerste dag of startpunt is van deze roadtrip is het uit 1516 daterende plaatsje Thann met een historische stadskern. Thann is een gezellig dorpje met kleine straatjes, leuke winkeltjes, 16e eeuwse huizen met erkers, torens en vestingwerken uit de 14de en 15de eeuw. Een wandeling van twintig minuten vanuit het centrum brengt je naar de ruïnes van het kasteel Engelbourg. Hierboven heb je een fraai uitzicht over de wijngaarden van de Rangen.
Het plaatsje Thann is onderdeel van het netwerk van steden met de mooiste omwegen van Frankrijk, die ook in boekvorm zijn verschenen. Maar misschien nog wel meer is het plaatsje ook een prima uitvalsbasis voor tourfietsers die hier de ballons willen ontdekken – of voor autoliefhebbers die niet alleen de Vogezen met de auto willen ontdekken maar zoals wij ook een kijkje willen nemen in het beroemde automuseum van Mulhouse wat op slechts twintig minuten afstand rijden ligt.
Peugeot 5008: rijden met flippers in de bergen
Op de tweede dag van onze roadtrip met onze Peugeot 5008 SUV door de Vogezen kunnen we het niet nalaten om toch nog maar een keer de Col de Grand Ballon bij daglicht op te rijden. De fraaie bochtige weg naar de 1.425 meter hoge berg en het prachtige uitzicht waarop je beloond wordt als je boven bent, maken het meer dan de moeite waard om deze weg vaker te rijden. Het is ook het begin van de prachtige 74 km lange Route des Crêtes die officieel begint in het noorden op de Col du Bonhomme en afzakt naar Cernay in het zuiden en daarmee alle hoogten van het massief van de Vogezen met elkaar verbindt. Tijdens deze bergkam-route rijdt je over de bekende Ballons des Vosges waaronder de Le Col du Bonhomme, de Col de la Schlucht, Le Hohneck, Le Markstein en de al eerder genoemde Grand Ballon. De route is inmiddels een klassieker geworden en als je er bent moet je zeker gaan genieten van deze mooie route met prachtige vergezichten, kleine dorpjes en natuurlijk de vele augberges met de culinaire specialiteiten van de Elzas.
Deze hoog gelegen wegen zijn lastig om te rijden omdat je je moet inhouden om niet na iedere volgende bocht de 5008 weer even stop te zetten voor het maken van foto’s. Het probleem is dat je op een foto alleen nooit al dat moois gefotografeerd krijgt. De Peugeot 5008 heeft net als z’n kleinere broertje de 3008 een meer dan prettige wegligging ondanks dat je toch 4,70 meter en heel wat kilo’s mee door de bochten neemt. De automatische transmissie reageert alert bij het afremmen voor de vele haarspeldbochten die je op deze route gaat krijgen.
Zelf vinden we het rijden met de flippers (die wat ons betreft wel wat groter hadden mogen zijn) in de bergen net wat prettiger. Ergens tussen de tweede en vierde versnelling heb je altijd voldoende koppel om heerlijk op je gemak door dit gebergte te rijden. Het koppel is prima en ook het kleine stuur blijft wat dat betreft extra prettig bij het insturen. De motor mist onderin af en toe wel wat vermogen om de soms tergend langzame Campers in te halen. Het is een bekend beeld in de bergen, Je kunt erachter blijven hangen maar dan begint los van de snelheid het uitzicht voor je wat eentonig te worden. Waar je bij het rijden echt gelukkig van wordt is het fraaie 12,3-inch LCD scherm dat standaard op alle 5008 modellen wordt geleverd en wat met veel gevoel voor vormgeving is ontworpen. Wie op z’n gemak gaat toeren, raden we zeker aan om te kiezen voor de weergave van de navigatie boven je stuur.
Met een Peugeot 5008 de skipiste op? Tu es un idiot!
Na de Col du Grand Ballon volgen we de weg richting de Col de la Schlucht. Ergens halverwege ligt het skigebied van Le Markstein op een hoogte van 1.183 meter. Prachtig weer, een heerlijke route, dito voiture, eigenlijk niets aan de hand: ware het niet dat dit precies het punt is waar ik besluit om m’n Peugeot 5008 maar eens bovenaan een skilift te gaan parkeren. Onder de noemer ‘alles voor de foto’ en ik ben niet voor niets in de Vogezen. Een plek waar je met een Peugeot – die ook hier nog niet veel in het wild wordt gespot – toch wat extra credits moet hebben. Buiten wat toeristen die zich afvragen welke idioot met een Nederlands kenteken zo nodig met zijn auto de skipiste op wil lijkt het allemaal wel goed te gaan.
Heel eerlijk: ik heb de afgelopen dagen geen Franse gendarmerie gezien totdat… inderdaad het is een inkopper. Als ik de preek probeer te vertalen komt het erop neer dat ik redelijk geschift ben. Mijn vriendelijke teksten dat er nergens borden staan dat het niet mag, er niemand is om het aan te vragen en er ook sneeuwschuivers staan, maken absoluut geen indruk. Mijn pleidooi voor ‘je suis bloggèrrr’ (Clouseau had dit mij niet verbeterd) en dat ik voor Peugeot een séance aan het doen ben, maken op geen enkele manier indruk. Ook mijn geloofsbrief waarin staat dat ik als ordinair journaille hier in de regio een aantal dagen doorbreng worden ter kennis aangenomen. Pas als ik probeer met een vriendelijk gezicht uit te leggen dat ik echt niet van plan ben de piste af te rijden krijg ik een glimlach terug en schudt hij met het hoofd. Na de mededeling dat ik desondanks geschift ben krijg ik ‘deux minutes’ om mijn foto’s te maken, de auto staat er nu toch.
Mijn gevoel voor compositie zegt dat het extra leuk zou zijn als onze adjudant Cedric op de foto naast de 5008 met een bonnenboekje in zijn handen zou gaan staan, maar die vraag slik ik verstandig genoeg in. Het moet volgens mij de mystiek van de leeuw van Peugeot op de voorzijde zijn die het verschil maakt want als ik wat later onze vriendelijke vriend voorbijrijdt en mijn duim omhoog steekt krijg ik zelf een duim terug. Peugeot verbroedert: het bewijs is geleverd.
Een nog niet ontdekte Peugeot-rage in de Vogezen
Ergens onderweg tussen Thann en Trucksheim steekt voor de derde keer een 3008-rijder vriendelijk zijn hand naar me op (bekend gedrag van motorrijders). Het kan niet om mij gaan, die kunnen we op voorhand wegstrepen. Is het respect voor de grote broer – hoewel je dat aan de voorkant moeilijk kunt zien – het moet haast wel de lengte zijn denk je dan, of is het een nog niet ontdekt Frans protocol tussen 3008 en 5008-rijders. Als laatste is de 3008 wel een auto van de streek en wordt hij in Sochaux gefabriceerd (de 5008 om onduidelijke redenen in Rennes). Ik weet niet waar de spontane vriendelijke actie vandaan komt, maar begin vanaf nu ieder familielid nadrukkelijk te begroeten. Volgens mij hebben we hier in de Les Vosges een nieuwe rage ontketend.
Cité de l’Automobile: het automobiel museum van Mulhouse
Het Cité de l’Automobile in Mulhouse is ongetwijfeld een van de grootste automobielmusea ter wereld. Het is 100 procent zeker het museum met de grootste verzameling Bugatti’s die zijn verzameld door de excentrieke gebroeders Schlumpf. Het museum heeft een bijzondere geschiedenis die alles te maken heeft met deze Schlumpfs. Naast ruim 200 Bugatti’s vind je hier ook de allereerste auto’s ooit, waaronder een aantal bijzondere Peugeot modellen. Het museum heeft ruim dertig jaar geleden haar deuren voor het eerst kunnen openen dankzij inmenging van onder andere Peugeot en de kamer van koophandel in Mulhouse. Zonder hun steun was het museum volledig leeg verkocht. Meer over de geschiedenis van het museum is te lezen in een artikel waarin het leven van de gebroeders Schlumpf wordt beschreven en meer te zien is van hun bijzondere verzamelwoede.
Voor de volledige historie van de het merk Peugeot moet je echter doorrijden naar Sochaux waar je het L’Aventure Peugeot gaat vinden. Toch is voor autoliefhebbers het Cité de l’Automobile in Mulhouse een echte aanrader dankzij de grote collectie van meer dan 400 bijzondere auto’s. In het museum vind je ook de 10 miljoenste Peugeot die werd geproduceerd in de fabriek van Mulhouse.
Wij Nederlanders hebben die trotsheid niet
Het is de trotsheid van de Fransen, hun ongekende chauvinisme, iets wat Fransen veel meer hebben dan wij Nederlanders. De wijn die hier wordt geserveerd wordt ingeleid en geserveerd alsof je nu een wijn gaat proeven die uniek is in de wereld. Het is een sensatie waarover je nog jaren zult spreken. Het is hetzelfde chauvinisme als je een Fransman vraagt waarom hij in een Peugeot rijdt.
Het is een soort broedermoord want een Citroën, mais non, of een Renault, oh lala wat een vraag. Een ‘echte’ Fransoos kiest hier voor een Peugeot, une voiture très confortable, dat gaan we toch niet vinden van een Renault n’est ce pas. Die trotsheid en merkliefde zit diep geworteld. Met wijn zijn ze minder uitgesproken (buiten dan dat ze in Elzas vinden dat hier de beste witte wijnen vandaan komen) zolang deze maar wel uit Frankrijk komt en gelijk hebben ze. Buiten wat Italiaanse wijnen en de cava’s uit Spanje erken ik hun chauvinisme en kopen we eigenlijk alleen Franse wijnen.
L’Aventure Peugeot, het verleden en heden van Peugeot
Sochaux is Peugeot en Peugeot is Sochaux. Al meer dan 100 jaar zijn ze met elkaar verbonden. Dat hier ook het museum van Peugeot gevestigd is, is eigenlijk vanzelfsprekend. Peugeot heeft het museum omgedoopt tot L’Aventure Peugeot wat je mag vertalen als een ontdekkingstocht van het merk Peugeot, want buiten de rijke historie van de vele ‘voitures’ is Peugeot veel meer dan alleen een autofabrikant. Eenmaal in het museum, waar je de lange historie van het merk met al die bijzondere auto’s en vele hoogtepunten uit het verleden voorbij ziet komen, besef je dat veel van al deze heritage soms volledig wordt overgeslagen in marketingcampagnes waar het gaat om bijtelling, emotional pricing (19.995 euro) en keiharde sales. Het is zonde dat een merk met zo’n prachtige historie deze vandaag niet echt meer weet te vertalen naar hun huidige auto’s.
Waarschijnlijk wisten ze bij Peugeot al van te voren wat mijn gevoel zou zijn bij deze ontdekkingsreis naar het merk. Terwijl ik wederom de 5008 nog maar eens parkeer op een plek waar je eigenlijk niet kunt en mag komen word ik op schouder getikt door een medewerker van Peugeot. “Of ik het leuk zou vinden als hij de uiterst unieke Peugeot 601 uit 1935 even naast de 5008 mag parkeren. Misschien leuk voor de foto”. Licht blozend en vertwijfeld is het ja graag, wat leuk waarbij ik vergeet te vragen waarom. Toeval bestaat immers niet. Na wat foto’s wordt de verbazing alleen maar groter want de uitnodiging om zelf met deze prachtige oldtimer te mogen rijden is op voorhand een hoogtepunt van deze roadtrip. Merci Peugeot, wat een feest en geweldig om te doen.
Tijdens de lange rit door de regio merk je pas wat Peugeot hier betekent, het aantal duimen wat omhoog gaat is niet tellen, een ouder echtpaar applaudisseert. Je voelt je opgelaten als je dit ervaart. Zouden ze dit ook over 80 jaar nog doen voor die 5008 vraag ik me af. Ik stel de vraag aan mijn co-piloot die me wegwijs maakt met de auto en de regio. Zijn vader werkte bij Peugeot, zijn opa heeft er gewerkt en na een carrière elders was de volgende stap vanzelfsprekend een baan bij Peugeot. Hij vertelt dat Peugeot echt verweven zit in ziel van de bewoners van deze streek. De jeugd van tegenwoordig heeft dat beduidend minder. Ze rijden nog wel misschien in een Peugeot van hun ouders. Je merkt hier dat Peugeot nog steeds heel veel betekend. Ik mag de Peugeot 601 parkeren bij zijn werkplaats, de garage van het museum. Hier is de passie en liefde voor het merk keer twee. De monteurs wijzen trots op een oude 504 die hier wordt gerestaureerd. Daar blijft het bij.
Wat een verrassing, rijden met een een Peugeot 601
Van deze limousine werden er tussen 1934 en 1935 zo’n 4000 geproduceerd. Peugeot heeft er zelf negen in haar bezit. Hoeveel er nog zijn weet eigenlijk niemand. De 6 cylinder 2.2 motor was goed voor 60 paardenkrachten en had een top van 105 kilometer. Het is overigens opmerkelijk hoe soepel de 3 versnellingsbak schakelt mits je dit maar op gevoel doet. Remmen is duidelijk andere koek want met dit soort auto’s moet je de route lezen. Dat betekent dat je je veel meer bewust moet zijn van de lange remweg van dit soort auto’s uit die tijd. Wat de auto uniek maakt, is een heuselijk open dak, iets wat niet veel fabrikanten uit die tijd aanbrachten als optie in hun modellen.
De 601 was leverbaar in drie uitvoeringen. Naast de vierdeurs Berline was er een Coach dėcapotable (noemen we tegenwoordig een covertible) met twee deuren en vier stoelen naast een tweezits cabriolet. Van deze laatste werden er maar een handjevol geproduceerd waardoor de ‘roadster’ een prijswinnaar werd op de vele ‘concours d’ėlėgance’ bijeenkomsten. Rijden met deze oldtimer is een waar feestje al kun je je haast niet voorstellen dat hier ook echt lange afstanden mee werden gereden in een tijd dat het asfalt nog moest worden uitgevonden. Het is werken in deze limousine en als je dat ervaart besef je pas hoe ongekend luxueus tegenwoordige auto’s zijn.
Ten slotte, Parijs omdat daar de grandeur van Peugeot altijd aanwezig is.
Een roadtrip in Frankrijk als deze kun je nergens anders eindigen dan in Parijs. Na vier dagen genieten van de Vogezen, kennismaken met een deel van de rijke historie van Peugeot en natuurlijk het rijden zelf is er niets leuker dan te eindigen in Parijs. Want ondanks de heritage van het merk in Mulhouse en Sochaux heeft Parijs altijd een rol gespeeld in de geschiedenis van het merk.
Hier rijden regeringsleiders en stadsbestuurders niet in een Duitse bolide zoals dat in veel hoofdsteden in de wereld nu eenmaal zo is. Hier rijdt je zonder verdere uitleg in een limousine van Franse komaf en bij voorkeur natuurlijk in een Peugeot. De Parijzenaren zelf zoeken hun heil liever in een ‘eentje’ en een bescheiden ‘2-serie’ zich niet bekommerend om wat plaatschade. Het is de stad waar we nog een keer over de Champs-Élysées met een ererondje ronde de Arc de Triomphe rijden om definitief te eindigen bij de Basilique du Sacré-Cœur. Bedankt Peugeot, bedankt mijn Peugeot 5008 SUV, u was een genot om in te rijden.
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023
Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025
Verder lezen over Travel
Online26.11.2024
Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025
Technology22.11.2024
Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger
Lifestyle28.10.2024
4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt
Lifestyle22.07.2024
3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin
Lifestyle29.04.2024
De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente
De voordelen van reizen met de autoEntertainment18.03.2024
St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s
Lifestyle14.02.2024
5 reizen die echt je horizon verbreden
Online13.02.2024