Automotive28.07.2017

Cité de l’Automobile, het automobiel museum van Mulhouse


Het bijzondere levensverhaal van de gebroeders Schlumpf en hun obsessie voor Bugatti

Het Cité de l’Automobile in Mulhouse wordt nogal eens omschreven als het grootste automobielmuseum ter wereld. Of dat werkelijk zo is, valt moeilijk te bepalen want er is nogal wat concurrentie op dat vlak. Maar een ding is wel zeker, hier vind je echt de grootste verzameling Bugatti’s die je ooit gaat tegenkomen. Vanaf de eerste modellen tot aan de nieuwste Bugatti Veyron en met als hoogtepunt de persoonlijke Royale van Ettore Bugatti. Smullen dus voor de fans.

Het bijzondere museum werd in 2006 volledig gerenoveerd en speelt nadrukkelijk in op een zo’n groot mogelijke doelgroep. Hier staan niet alleen rijen met klassiekers waar je langs hekjes mag lopen. Het Cité de l’Automobile is net zo goed een interactieve reis door de auto-industrie. Daardoor is het museum leuk voor jong en oud. Overal vind je bewegende beelden (28 films worden er dagelijks vertoond) op grote plasma-schermen. Zo vind je er simulatoren waar je zelf de de trillingen, het schudden en het geluid van een F1 kunt meemaken. Net zoals dat je in een simulator jezelf over de kop kunt laten gaan. Een oude auto aanslingeren of een wiel van een F1 bolide verwisselen waar je wel wat langer over gaat doen dan de mannen bij Red Bull in het team van Max Verstappen. Aardig is ook de grote verzameling trapauto’s die we nog nooit ergens zijn tegenkomen. Aan het grote terras aan de achterzijde ligt nog een klein racebaantje dat soms wordt gebruikt voor demonstraties van (klassieke) auto’s.

De geschiedenis van auto’s

Maar natuurlijk draait het in het Cité de l’Automobile in Mulhouse in eerste instantie om de geschiedenis van de auto. Wie het museum gaat bezoeken doet dit via een lange brug naar een futuristisch en modern pand waarvoor auto’s door de lucht vliegen. Eenmaal binnen word je verrast door een donkere gang met bijzondere en verrassende video’s. Hierna daal je af in het walhalla van de auto-industrie en Bugatti. De auto’s staan in lange rijen naast elkaar opgesteld. Je kunt je als je dit wilt laten rondrijden met een elektro-car maar dat is echt alleen aan te raden als je een handicap hebt. Je kunt verder gebruik maken van de gratis vertaal headsets die eenvoudig zijn te bedienen en je alle informatie kunnen geven over de auto’s waarvan je meer wilt weten.

Zoals gezegd duik je in historie van de automobielindustrie te beginnen met de eerste Peugeot-modellen, we zijn niet voor niets in Frankrijk. Het aantal Franse auto’s voert zeker de boventoon in de gehele collectie ook al vind je wel degelijk ook andere merken. Liefhebbers van de Formule 1 krijgen er een mooi overzicht van de ontwikkeling van deze razendsnelle raceauto’s. Het echte hoogtepunt is en blijft toch de imposante verzameling van 217 Bugatti’s, allen eigendom van de gebroeders Schlumpf. Het wordt er letterlijk blauw voor je ogen al zijn de klassiekers van begin vorige eeuw soms oogstrelend mooi. Hoeveel waarde hier werkelijk binnen staat is niet bekend (lees: mag niet bekend worden gemaakt) Oude auto’s en oude meesters (schilderijen) zijn een vermogen waard en vaak net zo uniek.

De fraaie entree van het Cit\u00e9 de l`Automobile in Mulhouse
De fraaie entree van het Cité de l`Automobile in Mulhouse
De oudste `auto` van het museum: Peugeot Phaetonnet Type 8 (1893) snelheid 20 km\/u
De oudste `auto` van het museum: Peugeot Phaetonnet Type 8 (1893) snelheid 20 km/u
Auto`s zweven je tegemoet
Auto`s zweven je tegemoet
Een museum met vooral heel veel Bugatti`s
Een museum met vooral heel veel Bugatti`s
De vele Bugatti`s kijken je continue aan
De vele Bugatti`s kijken je continue aan
Bugatti Isotta Fraschini Landaulet Type 8A (1929) topsnelheid 130 km\/u
Bugatti Isotta Fraschini Landaulet Type 8A (1929) topsnelheid 130 km/u
Bugatti`s en meer
Bugatti`s en meer
Alfa Romeo Roadster Type 8C 2.6 liter (1933) topsnelheid 190 km\/u
Alfa Romeo Roadster Type 8C 2.6 liter (1933) topsnelheid 190 km/u
Peugeot Berline Type 201(1937) topsnelheid 100 km\/u
Peugeot Berline Type 201(1937) topsnelheid 100 km/u
Tracta Cabriolet Type EI (1930) topsnelheid 120 km\/u
Tracta Cabriolet Type EI (1930) topsnelheid 120 km/u
Misschien wel de mooiste Mercedes ooit ontworpen, de 300 SL
Misschien wel de mooiste Mercedes ooit ontworpen, de 300 SL
Mijn persoonlijke favoriet, de Renault Alpine A110 1300 V85 uit 1976 Topsnelheid 185 km\/u
Mijn persoonlijke favoriet, de Renault Alpine A110 1300 V85 uit 1976 Topsnelheid 185 km/u
Bugatti trapauto, je moet jong beginnen is de gedachte
Bugatti trapauto, je moet jong beginnen is de gedachte

De verzamelwoede van de gebroeders Schlumpf

Het museum in Mulhouse dankt zijn hele verzameling aan de verzamelwoede van de gebroeders Schlumpf. In eerste instantie zou je denken ‘wat geweldig dat twee blijkbaar zeer rijke broertjes zoveel geld konden investeren in deze bijzondere verzameling’. Maar niets is minder waar helaas want de Schlumpfs zijn meer dan omstreden. Hans en Frits Schlumpf waren in de vorige eeuw succesvolle ondernemers en eigenaar van een textielconcern waar honderden mensen werkten. Door hun verzamelwoede en arrogantie (lees: de manier waarop zij Bugatti-bezitters wisten te benaderen om hun auto te verkopen) onttrokken zij in de jaren waarin zij hun verzameling wisten op te bouwen steeds meer geld uit de onderneming met als tragisch dieptepunt een uiteindelijk faillissement waardoor iedereen op straat kwam te staan.

Bijzonder was dat niemand eigenlijk wist wat de broers met al die kostbare klassiekers van plan waren. De vele Bugatti’s die zie aan wisten te schaffen werden nadat ze gerestaureerd waren door een team van 40 speciaal opgeleide monteurs opgesteld in een lege fabriekshal. Plannen voor een museum, wat voor het grote publiek toegankelijk zou worden, bestonden niet. Het was een verzamelwoede die uiteindelijk redelijk uit de hand is gelopen zonder winnaars met als tragisch dieptepunt het faillissement van de fabriek in 1976. Dit betekende ook het persoonlijk faillissement van de gebroeders Schlumpf die direct na het sluiten van de fabriek naar het buitenland vertrokken.

Schuldeisers wilden de volledige de autoverzameling eigenlijk zo snel mogelijk verkopen maar dat ging blijkbaar de mensen in de regio net iets te ver. Dankzij een stichting met kapitaal van de Kamer van Koophandel in Mulhouse en Peugeot wist men de de verzameling uiteindelijk te redden. Het duurde echter nog vijf jaar voordat in 1981 voor het eerst de deuren van het privémuseum werden geopend voor het publiek.

De grote hal van het museum met de lange gangen en kiezelsteentjes op de vloer om brandgevaar te voorkomen zou nog steeds in dezelfde staat zijn als dat de Schlumpfs het allemaal bedacht hadden. In het museum staan vandaag ruim 425 auto’s met als hoogtepunt de eerder genoemde ‘Royales’ waarvan er maar zeven exemplaren ooit zijn gemaakt. De beide Schlumpfs hebben nooit kunnen genieten van hun verzameling en zijn jarenlang verbannen geweest van ‘hun levenswerk’. Het verhaal is dat Fritz Schlumpf in Zwitserland is overleden zonder nog één keer zijn auto’s te hebben mogen zien. Broer Hans zou enkele jaren geleden nog eenmaal een kijkje hebben mogen nemen.

Een Bugatti is niet genoeg, we willen ze allemaal dachten de gebroeders Schlumpf
Een Bugatti is niet genoeg, we willen ze allemaal dachten de gebroeders Schlumpf
Bijzondere Bugatti Biplace uit 1923 Topsnelheid 189 km\/u
Bijzondere Bugatti Biplace uit 1923 Topsnelheid 189 km/u
Bugatti Veyron, snelste auto ter wereld, Topsnelheid boven de 430 km\/u
Bugatti Veyron, snelste auto ter wereld, Topsnelheid boven de 430 km/u
Op een zwarte Bugutti
Op een zwarte Bugutti
Op een gele Bugatti
Op een gele Bugatti
Op een rode Bugatti
Op een rode Bugatti
Bugatti Atalante Type 57 SC (1936) Topsnelheid 215 km\/u
Bugatti Atalante Type 57 SC (1936) Topsnelheid 215 km/u
Bugatti in de racesport
Bugatti in de racesport
Bugatti La Royale Esders Roadster Type 41 Topsnelheid 200 km\/u
Bugatti La Royale Esders Roadster Type 41 Topsnelheid 200 km/u
Deze Bugatti La Royale Esders Roadster uit 1990 is een reconstructie van het model uit 1930
Deze Bugatti La Royale Esders Roadster uit 1990 is een reconstructie van het model uit 1930
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Peugeot

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

Op de techbeurs VivaTech 2024, die van 22-25 mei in Parijs plaatsvindt, toont Peugeot zijn visie op toekomstig rijplezier met een innovatief Hypersquare stuursysteem. Dit systeem is een van de vele technologische vooruitgangen in het volledig elektrische Inception Concept, dat nu zijn publieke debuut maakt in Parijs.

Automotive23.05.2024

VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort

Peugeot heeft vandaag het nieuwe gezicht van de E-Lion laten zien. De leeuw, symbool voor het Franse merk heeft hulp nodig en wordt hulpzaam. De eerste is duidelijk, er lopen nog maar 20.000 leeuwen rond op de wereld, de...

Automotive31.01.2024

Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort

Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik

Begin volgend jaar verschijnt de nieuwe Peugeot e-3008. Dat wordt, als de claims van eigenaar Stellantis straks ook met WLTP- en, belangrijker nog, ervaringscijfers gestaafd worden, de eerste elektrische Peugeot en midde...

Automotive14.09.2023

Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik

Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd worden
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd

Tesla begon er eind vorig jaar mee. Inmiddels heeft de Amerikaanse EV-fabrikant al een paar prijsverlagingen doorgevoerd en daarmee een heuse prijzenoorlog ontketend. Concurrenten kunnen niet anders dan daaraan meedoen....

Automotive24.08.2023

EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd

Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic

Na de onthulling van de 9X8 hypercar vorig jaar ging Team Peugeot TotalEnergies een nieuwe technische uitdaging aan: het namaken van de nieuwe hybride hypercar met LEGO Technic. Liefhebbers van autosport en LEGO kunnen h...

Automotive16.04.2023

Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic

Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025

Het is zover, Stellantis, of meer specifiek Peugeot, presenteert vandaag vanaf de CES in Las Vegas het Peugeot Inception Concept. Een studiemodel wat laat zien hoe nieuwe modellen van Peugeot er vanaf 2025 uit gaan zien....

Automotive06.01.2023

Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025

Verder lezen over Travel

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger

Booking.com breidt zijn AI-functies uit om reizigers nog makkelijker en sneller te helpen bij het vinden van hun ideale verblijf. Met de nieuwe tools Smart Filter, Property Q&A en Review Samenvattingen maakt Booking.com gebruik van Generatieve AI (GenAI) om belangrijke stappen in de reisplanning simpel en toegankelijk te maken. Hierdoor kunnen reizigers sneller de perfecte accommodatie vinden, beoordelingen vergelijken en met een gerust hart boeken.

Technology22.11.2024

Deze AI-functies van Booking.com maken het plannen van je volgende reis slimmer & eenvoudiger

4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt

Vroeger was het voor veel mensen steevast een keer per jaar met de familie naar Centerparcs, maar Landal is inmiddels heel groot, mede nu het samengaat met Roompot. Wil je weer lekker met je familie op pad, dan kun je kiezen voor verschillende aanbieders, maar er zijn 4 dingen waar je op moet letten bij welke bungalow je dan ook boekt.

Lifestyle28.10.2024

4 dingen om op te letten als je een bungalowtje boekt

3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin 

De zomer staat weer voor de deur. De meeste mensen hebben hun vakantieplannen inmiddels al vastgelegd. Komt de vakantie dit jaar echter minder goed uit en is het niet haalbaar om erop uit te gaan? Of vind je het eigenlijk wel prima om lekker thuis te blijven? Dan is het hebben van een eigen tuin natuurlijk heerlijk!

Lifestyle22.07.2024

3 tips voor een fantastische vakantie in eigen tuin 

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De lente is een geweldige tijd om te reizen in Noord-Europa. De natuur ontwaakt, het weer wordt aangenaam, de landschappen zijn opvallend mooi en er zijn nog niet veel toeristen. Dus, welke pittoreske plekjes in Noord-Europa wachten op je en waarom is het comfortabeler om met de auto te reizen?

Lifestyle29.04.2024

De beste routes in Noord-Europa voor reizen in de lente

De voordelen van reizen met de auto
St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s

17 maart is een belangrijke dag voor Ieren: St. Patrick's Day. Morgen duiken we dieper in deze feestdag en hoe het is om deze te beleven, maar vandaag genieten we vooral van de prachtige plaatjes. St. Patrick's Day in D...

Entertainment18.03.2024

St. Patrick’s Day: de viering in Dublin in 50 foto’s

​5 reizen die echt je horizon verbreden

Het is natuurlijk heerlijk om elk jaar naar de camping te gaan in Frankrijk: lekker even helemaal niets, je weet wat je kunt verwachten en er is zon: heel veel zon. Echter is het na al die jaren waarschijnlijk niet meer...

Lifestyle14.02.2024

​5 reizen die echt je horizon verbreden

​5 tips om goedkoop een vlucht te boeken

Inmiddels weten we dat 9 maanden van tevoren op dinsdag boeken echt niet per se de goedkoopste manier is om aan een vliegticket te komen. Ook zou het niet helpen om je cookies te verwijderen. Vliegen wordt echter mede do...

Online13.02.2024

​5 tips om goedkoop een vlucht te boeken