Geschiedenis
Het verhaal van Alpine begint als een visie van merkoprichter Jean Rédélé. Het is een verhaal over autosportsuccessen, technische vernuftigheden, klasse en zakelijk inzicht. Het is ook een verhaal van ontmoetingen en ervaringen. Het is bovenal een episch verhaal dat onlangs het zestigjarig jubileum vierde.
Na een reeks zeges in zijn gemodificeerde Renault 4CV zag Jean Rédélé al snel een kans om zijn eigen merk te beginnen. Hij zag ruimte voor een innovatief ontworpen auto met competitieve maar beproefde techniek onder een aantrekkelijke, lichtgewicht carrosserie. Dit idee leidde tot de A106 en tot de oprichting van Alpine in 1955.
Jean Rédélé had een uitstekend zakelijk inzicht en breidde zijn werkzaamheden al snel uit op internationaal niveau door in licentie auto’s te laten bouwen in het buitenland.
Tussen 1955 en 1995 produceerde en verkocht Alpine 30.000 sportauto’s. Alpine is altijd actief gebleven ook al is het merk commercieel gezien 20 jaar van de markt. Activiteiten van liefhebbers, fans en clubs en de deelneming van privérijders aan een breed scala van autosportevenementen hebben de vlam van Alpine in leven gehouden. Het bewijst bovendien dat Alpine nog steeds een duidelijke aantrekkingskracht heeft. Het verlangen naar een eventuele terugkeer bleef. Die droom wordt nu werkelijkheid.