03.07.2025
Automotive

Porsche voegt drie 911-modellen toe aan de line-up

By: Jeroen de Hooge

BlogAutomotive

Er is nieuws uit Zuffenhausen: Porsche breidt de 911-familie verder uit. Deze keer met drie versies van de vierwielaangedreven 4S – de Carrera 4S Coupé, de Cabriolet én de Targa 4S. Met deze toevoegingen komt het totaal aantal vierwielaangedreven varianten op zes te staan. Deze nieuwe modellen positioneren zich onder de krachtigere GTS-modellen, maar brengen wel degelijk een eigen karakter mee. Vooral door de vernieuwde aandrijflijn, die een meer directe, emotionele rijbeleving belooft. De timing is treffend: de Targa bestaat dit jaar precies zestig jaar.

Vierwielaandrijving is trouwens allesbehalve een niche binnen het 911-gamma. Volgens Porsche kiest ongeveer de helft van alle kopers van een S-model bewust voor AWD. Logisch ook, want op nat asfalt, in de sneeuw of op bochtige bergwegen voelt een vierwielaangedreven 911 gewoon zekerder aan. Toch blijft het typische achterwielaangedreven gevoel behouden, mede dankzij het slimme Porsche Traction Management-systeem. Alleen wanneer het nodig is, wordt koppel naar de vooras gestuurd. Die overgang voelt naadloos aan – precies zoals je van Porsche mag verwachten.

Nieuw onderhuids, vertrouwd in karakter

De nieuwe 4S’en krijgen de motor die ook in de vernieuwde Carrera S ligt: een 3.0-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s, goed voor 480 pk. Dat is 30 pk meer dan voorheen. De intercooler is aangepast – geïnspireerd op de 911 Turbo – en de PDK-transmissie telt uiteraard acht verzetten. De cijfers liegen er niet om: de Coupé knalt in 3,3 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van ruim boven de 300. En dat terwijl je gewoon de boodschappen achterin kunt leggen (bij wijze van spreken).

De Targa: 60 jaar stijl én techniek

De Targa is niet zomaar een model; het is een stukje Porsche-historie. Wat ooit begon als een ‘veiligheidscabriolet’ voor de Amerikaanse markt – met een vaste rolbeugel en afneembaar dak – is nu een van de meest karaktervolle 911-uitvoeringen. De techniek is in die zestig jaar natuurlijk flink geëvolueerd. Sinds 2014 opent het dak volledig automatisch: een waar schouwspel dat binnen 20 seconden verandert van coupé in open sportwagen.

Het dak is er in vier tinten, en de brede beugel plus gebogen achterruit zijn een knipoog naar het ontwerp van Butzi Porsche uit de jaren ’60. De naam? Die komt nog altijd van de Targa Florio, de beruchte langeafstandsrace in Sicilië.

Uitrusting: dik in orde

Standaard krijg je nu meer dan ooit. Grotere velgen (20 inch voor, 21 inch achter), een sportuitlaat, achterasbesturing (bij de Targa) en het remsysteem van de GTS. Ook LED-matrixkoplampen, leren bekleding, draadloos smartphone-opladen en allerlei assistentiesystemen zijn inbegrepen. En voor wie nog meer wil: het personalisatieprogramma van Porsche laat je bijna alles aanpassen – van kleuren tot materialen, van het audiosysteem tot het dak.

De Nederlandse marktintroductie? Die staat gepland voor na de zomer. De Porsche Centra maken zich alvast op voor wat ongetwijfeld een veelbesproken uitbreiding van de 911-familie wordt.

Share this post