Automotive06.06.2018

Nieuwe Peugeot 508 SW, stationwagen met allure


Na de introductie van de nieuwe Peugeot 508 Berline of hatchback (de vijfdeurs-versie) was het aftellen naar het logische vervolg, de Peugeot 508 SW. Peugeot noemt hem de break, in de volksmond een stationwagen. Bij het zien van het design vraag je jezelf af, wie zou er eerder zijn ontworpen, de berline of toch deze break. Hij is even stijlvol als de 508, meet 5.78 en dat is fors en heeft een prachtig achterwerk. De wagen wordt officieel pas gepresenteerd op de Mondial de Paris 2018 waarna hij vanaf januari 2019 op de Europese markt zal verschijnen.

Gezien de populariteit van stationwagens in het D-segment (één van de drie verkochte auto’s is een break) is de 508 SW misschien nog wel belangrijker voor Peugeot in de markt als de Berline.

Lange slanke lijnen geven de 508 SW een sportieve look
Lange slanke lijnen geven de 508 SW een sportieve look

Nieuwe 508 SW is langer en lager

De nieuwe Peugeot 508 SW is met 1.42 m even laag als de sedan uitvoering. Dat is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie waardoor de aerodynamica is verbeterd zonder dat dit overigens ten koste is gegaan van de hoofdruimte in de auto. Hij is met 4.78 m slechts 3 cm langer dan de vorige generatie. Door de portieren zonder frame oogt deze 508 SW beduidend scherper en sportiever dan zijn voorganger. Aan de voorzijde vind je de inmiddels bekende full LED koplampen en zien we ook hier de op de grille geplaatste leeuw en de 508-cijfers op de neus van de motorkap.

Meest opvallend is toch de de achterkant met de hoogglans zwarte horizontale strook omlijst door de Full LED 3D achterlichten die we kennen van de ‘gewone’ 508. Zodra de motor start branden de achterlichten die er uitzien als de klauwen van de leeuw. De lichtintensiteit past zich automatisch aan de hoeveelheid omgevingslicht aan. De dubbele, verchroomde uitlaatpijpen geven de auto een extra sportieve look.

De fraai gestileerde achterzijde met de opvallende achterlichten
De fraai gestileerde achterzijde met de opvallende achterlichten

Inrichting en interieur

Net als de nieuwe Peugeot 508 Berline is ook de SW uitgerust met de nieuwste generatie PEUGEOT i-Cockpit. De inrichting en interieur details zijn zoals we deze van Peugeot mogen verwachten met o.a.:

– een compact, met nerfleder bekleed stuurwiel
– bedieningshendel voor de automatische versnellingsbak met sequentiële bediening in de middenconsole, die bovendien veel opbergruimte biedt
– middenconsole en de portierpanelen (afhankelijk van de uitvoering) afgewerkt met een bekleding die lijkt op carbon of natuurlijk hout
– mat chroom voor het stuur, de portierpanelen, de ventilatieopeningen en de 7 pianotoetsen
– bekleding met een materiaal met vezelstructuur van de binnenkant van het aflegvak aan passagierszijde (alle afwerkingsniveaus) en de opbergvakken in de voorportieren
– goed omsluitende, (AGR gecertificeerde) ergonomische stoelen met de keuze voor Alcantara of nappa nerfleer. De leren bekleding wordt aangeboden in de kleuren Mistral Zwart en Rouge Pourpre.
– de 508 SW is verder leverbaar met een panoramische open dak.
– het premium hifi-systeem is ontwikkeld door FOCAL en heeft 10 verdeeld wordt over het interieur van de auto. De tweeters in de vier portieren zitten achter roosters van geborsteld metaal.

De nieuwe i-Cockpit, wie er aan gewend is wil nooit meer iets anders
De nieuwe i-Cockpit, wie er aan gewend is wil nooit meer iets anders

1.780 Liter laadvolume

Een achterklep (helaas niet standaard met elektrische bediening en handsfree functie) biedt toegang tot de bagageruimte met 520 liter inhoud onder de hoedenplank. De laaddrempel is laag (6 cm lager dan de berline op slechts 63.5 cm vanaf de grond). Daarvoor zit een 2/3 – 1/3 deelbare achterbank met Magic Flat functie. Met dit systeem kunnen beide delen van de bank worden weggeklapt van achter uit de laadruimte.. Zo ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer en in totaal 1.780 liter laadvolume.

Bagageruimte met in totaal 1.780 liter laadruimte
Bagageruimte met in totaal 1.780 liter laadruimte

Nieuwe generatie PureTech motoren

De nieuwe PEUGEOT 508 SW wordt aangeboden met de nieuwe generatie PureTech en BlueHDi motoren (standaard met SCR) die gepresenteerd werden voor de berline.

Twee PureTech benzinemotoren met 1.6 l cilinderinhoud:

– PureTech 180 S&S EAT8
– PureTech 225 S&S EAT8

Vier BlueHDi Dieselmotoren met 1.5 l en 2.0 l cilinderinhoud:

– BlueHDi 130 S&S 6-handbak
– BlueHDi 130 S&S EAT8
– BlueHDi 160 S&S EAT8
– BlueHDi 180 S&S EAT8

Het gamma wordt in de tweede helft van 2019 uitgebreid met een Hybride Plug-In benzineversie met een ruim elektrisch bereik van 50 km (WLTP meetmethode). De bagageruimte blijft geheel bruikbaar doordat de batterijen onder de achterbank zijn geplaatst.

PEUGEOT_508SW_2
PEUGEOT_508SW_2
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Peugeot

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Het gaat goed met de Stellantis Pro One op de wereldwijde markt voor bedrijfsvoertuigen. In 2023 boekte het programma van Stellantis Pro One successen (1.7 miljoen verkochte voertuigen) die goed waren voor een derde van...

DC Business26.03.2024

Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens

Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort

Peugeot heeft vandaag het nieuwe gezicht van de E-Lion laten zien. De leeuw, symbool voor het Franse merk heeft hulp nodig en wordt hulpzaam. De eerste is duidelijk, er lopen nog maar 20.000 leeuwen rond op de wereld, de...

Automotive31.01.2024

Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort

Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik

Begin volgend jaar verschijnt de nieuwe Peugeot e-3008. Dat wordt, als de claims van eigenaar Stellantis straks ook met WLTP- en, belangrijker nog, ervaringscijfers gestaafd worden, de eerste elektrische Peugeot en midde...

Automotive14.09.2023

Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik

Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd worden
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd

Tesla begon er eind vorig jaar mee. Inmiddels heeft de Amerikaanse EV-fabrikant al een paar prijsverlagingen doorgevoerd en daarmee een heuse prijzenoorlog ontketend. Concurrenten kunnen niet anders dan daaraan meedoen....

Automotive24.08.2023

EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd

Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic

Na de onthulling van de 9X8 hypercar vorig jaar ging Team Peugeot TotalEnergies een nieuwe technische uitdaging aan: het namaken van de nieuwe hybride hypercar met LEGO Technic. Liefhebbers van autosport en LEGO kunnen h...

Automotive16.04.2023

Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic

Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025

Het is zover, Stellantis, of meer specifiek Peugeot, presenteert vandaag vanaf de CES in Las Vegas het Peugeot Inception Concept. Een studiemodel wat laat zien hoe nieuwe modellen van Peugeot er vanaf 2025 uit gaan zien....

Automotive06.01.2023

Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025

Wordt de Peugeot 408 het nieuwe gezicht van het Franse automerk

De Peugeot 408 is nu eens niet de nieuwe Peugeot 408. Misschien wat lastig om te begrijpen maar er is nooit eerder een 408 geweest. Tenminste niet de afgelopen 30 jaar. Het nummer fascineert want waar moet je deze Peugeo...

Automotive04.01.2023

Wordt de Peugeot 408 het nieuwe gezicht van het Franse automerk