Nieuwe Nissan Leaf onthuld in Japan

Nieuwe Nissan Leaf onthuld in Japan

378 km bereik en volledig nieuw design

Vorig artikel Volgend artikel

Zeven jaar na de lancering (2010) van de eerste generatie Leaf (’s werelds populairste elektrisch aangedreven auto) heeft Nissan vandaag in Japan de nieuwe Nissan Leaf onthuld. Deze nieuwe auto moet hét icoon van Nissan Intelligent Mobility worden, de toekomstvisie waarmee Nissan herdefinieert hoe auto’s zich gedragen, worden aangedreven en verbonden zijn met de samenleving. Een ambitie die verder gaat dan alleen milieuwinst en veiligheid en voor de Leaf-rijder moet resulteren in een auto die meer vertrouwen, plezier en gemak biedt naast het ultieme doel, nul emissie en nul verkeersdoden.

Met een dergelijk statement ligt de lat voor Nissan hoog, zeg maar gerust heel hoog. Een andere ambitie is dat Nissan tevens het meest aantrekkelijke Aziatische merk in Europa wil worden. En voor al deze ambities speelt de onthulling van de nieuwe Leaf een belangrijke en alles bepalende rol.

Hoe ver kan je ermee rijden?

Maar uiteindelijk draait het bij elektrisch aangedreven auto's maar om één ding, en dat is de vraag 'hoe ver kan ik ermee rijden' en op dat punt is er goed nieuws. Het bereik van de nieuwe Leaf is vergroot tot 378 km NEDC (New European Driving Cycle) wat in praktisch gebruik neer gaat komen op 250 tot 300 km. De nieuwe e-aandrijflijn heeft verder een motorvermogen van 110 kW/150PK. Het koppel is verhoogd tot 320 Nm. Volgend jaar introduceert Nissan een uitvoering met een krachtigere motor en groter bereik tegen een hogere prijs. Wat die prijzen gaat worden is nog niet bekend maar zullen naar verwachting tussen de 35 en 40 duizend euro komen te liggen.

1_Nieuwe-Nissan-LEAF-geeft-elektrisch-rijden-een-nieuwe-lading

Design

De nieuw elektrisch aangedreven Leaf is volledig gebaseerd op de IDS Concept Car, die in 2015 op de Tokyo Motor Show als eerste werd getoond. De voorkant heeft de nieuwe V-motion-grille die je inmiddels ook terug kunt vinden op de QASHQAI en X-TRAIL. Het onderscheid is de blauwe kleur van de grille het nieuwe kenmerk van Nissans elektrische voertuigen. Het ‘zwevende’ dak moet de Leaf meer elegantie en dynamiek geven naast de koplampen met de boemerangvorm.


Interieurdesign

Het interieur van de nieuwe Leaf is volledig vernieuwd en krijgt een meer ingetogen uitstraling. Stuur en stoelen zijn geheel in stijl afgewerkt. Het 7-inch kleurenscherm heeft een nieuwe indeling gekregen voor gebruik van de hoofdfuncties waaronder zoals het Safety Shield, batterijstatus, aansluiting van de laadstekker en informatie over audio en navigatie. In Nederland zijn Apple CarPlay en Android Auto beschikbaar voor het infotainmentsysteem als de Leaf is uitgerust met het navigatiesysteem.

2_Nieuwe-Nissan-LEAF-geeft-elektrisch-rijden-een-nieuwe-lading
3_Nieuwe-Nissan-LEAF-geeft-elektrisch-rijden-een-nieuwe-lading

Nissan Leaf innovaties, ProPilot, ProPilot Park en e-Pedal

De nieuwe Leaf is voorzien de nodige high-tech waaronder ProPilot wat staat voor autonome rijtechnologie. Geschikt voor zelfstandig rijden op één rijstrook op de snelweg.

ProPilot Park zorgt voor het automatisch parkeren. Hierbij worden de bediening van het stuur, het voor- en achteruitrijden en het remmen over genomen.

e-Pedal wordt door Nissan omschreven als een revolutionaire technologie die zorgt voor een compleet nieuwe manier van autorijden. Hiermee kun je de auto starten, wegrijden, versnellen, snelheid minderen en stoppen met gebruik van maar één pedaal. Als deze wordt losgelaten zorgen regeneratie en mechanische remmen ervoor dat de auto tot stilstand komt. De auto blijft dan stilstaan, ook op steile hellingen, totdat het pedaal weer wordt ingedrukt. Een conventionele rempedaal is vanzelfsprekend aanwezig zodat je altijd op kritische momenten de auto extra krachtig kan laten afremmen.

Intelligent Integration: verbindt de batterij met de omgeving

Nissans visie op het potentieel van elektrische auto’s beperkt zich niet alleen tot het rijden met de nieuwe Leaf. De batterijen kunnen ook een functie vervullen als mobiele energieopslag, het zogenaamde Vehicle-to-grid (V2G). Deze technologie zorgt voor tweerichtingsverkeer van de energie, waardoor de elektrische auto’s geïntegreerd kunnen worden in het elektriciteitsnetwerk bij bijvoorbeeld je woning. In dit systeem kun je als Nissan EV-eigenaar je auto verbinden met het elektriciteitsnetwerk en een actieve bijdrage leveren aan de werking ervan én tegelijkertijd geld verdienen. Op grote schaal – zo is de verwachting – wordt V2G een enorme game changer voor EV-eigenaren, omdat het ze in staat stelt in groene stroom ‘te handelen’.

4_Nieuwe-Nissan-LEAF-geeft-elektrisch-rijden-een-nieuwe-lading
5_Nieuwe-Nissan-LEAF-geeft-elektrisch-rijden-een-nieuwe-lading
6_Nieuwe-Nissan-LEAF-geeft-elektrisch-rijden-een-nieuwe-lading

Nissan LEAF specificaties

Specificaties voor de Europese uitvoering zijn nog wel afhankelijk van de definitieve goedkeuring.

Exterieur

  • Totale lengte: 4.49m
  • Totale breedte : 1.79m
  • Totale hoogte : 1.54m
  • Wielbasis: 2.70m
  • Spoorbreedte voor/achter: 1.53/1.54
  • Luchtweerstandscoëfficient (Cw): 0,28
  • Banden: 205/55R16 of 215/50R17
  • Gewicht: 1.535kg
  • Capaciteit: 5 passagiers
  • Maximaal toelaatbaar totaalgewicht: 1.765-1.795kg
  • Lithium-ion-batterij, capaciteit: 40 kWh
  • Elektromotor Type: EM57
  • Maximumvermogen: 110 kW/150PK bij 3.283- 9.795 t.p.m.
  • Maximumkoppel: 320 Nm bij 0-3.283 t.p.m.

Prestaties

  • Bereik: 378 km (NEDC)
  • Laadtijd (normaal laden):
  • ~12 uur (3,3 kW)
  • ~ 6 uur (6,6 kW)
  • Laadtijd tot 80 procent (snelladen): 40 minuten
  • Topsnelheid: 144 km/uur
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies