Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Lightyear is een Nederlandse startup presenteerde deze week hun plannen om een zonne-auto te gaan lanceren in 2019. De Lightyear One wordt een elektrische, vierwielaangedreven auto die tot 800 kilometer op een volle batterij zou moeten kunnen rijden. Da’s een flinke afstand, te danken aan de zonnepanelen waar de auto mee vol zit.
“Je kunt de Lightyear One zien als een elektrische auto die van de grond af aan opnieuw ontworpen is. Op die manier was het mogelijk het beste van zonne-auto’s en elektrische auto’s te combineren”, aldus Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear. “Het is een grote stap voorwaarts in elektrische mobiliteit omdat we in staat zijn een geweldig uiterlijk te combineren met extreme efficiency, zo maken we science fiction realiteit”.
De zon in Nederland
Dat is het verkooppraatje van Lightyear zelf, maar hoe groot is de kans dat deze auto (verkoopprijs: 119.000 euro) gaat doen wat hij belooft? Die geïntegreerde zonnecellen zouden genoeg energie moeten kunnen leveren om de auto zonder bijladen met een stekker te kunnen laten rijden, althans in de zomer. Voor langere stukken en de winter zou dat wel nodig zijn, zo zegt Lightyear zelf.
Dat bijladen zou trouwens wel gewoon via een gewoon stopcontact kunnen, dus je hoeft niet op zoek naar een speciale laadpaal. Dat zou de auto, mede door de vierwielaandrijving, heel geschikt maken voor warme gebieden waar nog geen infrastructuur is voor elektrische auto’s. Superhandig dus, en extreem duurzaam.
Dat is een prima USP voor deze auto, maar je moet dan wel niet vergeten dat er naast het elektrische gedeelte van een auto ook nog een hoop automotive engineering worden gedaan om een auto te kunnen maken die de weg op mag. Vergeet niet: wat ze nu hebben laten zien is een idee, een computermodel van een auto (en dan nog niet eens een compleet model, gezien de duisternis waarin het gehuld is) en grote plannen.
Het bedrijf zegt zelf dat er ten opzichte van een reguliere auto beduidend minder componenten in de Lightyear One zitten, dus dat het ook in onderhoud allemaal makkelijk zou moeten zijn, maar de regelgeving rondom auto’s valt niet te omzeilen. Dat kan wel even duren, zeker omdat ze bij Lightyear niet de enige zijn die een nieuw model willen laten testen bij de betreffende instanties.
Je zou dus kunnen concluderen dat een commerciële lancering in 2019 wellicht wat overmoedig is. Maar hey, daar ben je dan startup voor.
[Afbeeldingen © Lightyear]
Verder lezen over Duurzaamheid
Technology11.12.2024
Zo zit het straks met je zonnepanelen als de salderingsregeling stopt
Lifestyle09.12.2024
De 5 leukste cadeaus voor onder de kerstboom
Mobile02.12.2024
Waarom een Sim Only-abonnement een goede keuze is
Automotive25.11.2024
Bestelbusjes mogen langer de zero-emissiezone in
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive11.12.2024
Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024