Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Elk jaar maakt TomTom een overzicht van vertragingen en andere leuke en minder leuke feitjes die het bedrijf af kan leiden uit de bergen met data die de verkeersservice van TomTom verzamelt. Van de steden met de meeste vertragingen door files tot en met de steden waar auto’s het minst snel vooruit komen. En dan niet alleen voor Nederland, maar ook voor de rest van de wereld waar TomTom Traffic actief is.
Meeste vertraging door files in Den Haag
Als Nederlanders weten we dat filerijden voor heel veel mensen, met name in het westen en midden van ons land, een dagelijkse bezigheid is. Volgens TomTom Traffic rijd je tijdens de spits het vaakst, of langst, in de files in Den Haag. Wanneer je in die stad 230 dagen werkt en 10 kilometer van je werk woont, dan stond je in 2023 ruim 72 en een half uur in de file. Utrechtenaren verloren een kleine 71 uur met filerijden en Nijmegenaren stonden met bijna 60 en een half uur op nummer drie.
Amsterdammers komen met iets meer dan 55 uur nog goed weg. Die stad stond qua files in 2023 op de vijfde plek, net achter Rotterdam waar forenzen vorig jaar bijna 59 uur in de files stonden.
Goedkoopst rijden deed je in Den Bosch
TomTom Traffic houdt ook de prijzen van brandstof bij. Hoewel de gemiddelde autorijder die in een strook van pakweg 30 kilometer van de Belgische of Duitse grens woont, weet dat je voor de goedkoopste benzine en diesel even de grens over moet, geldt dat niet voor miljoenen andere Nederlandse automobilisten. Die konden vorig jaar volgens TomTom het voordeligst rijden in Den Bosch. Amsterdam was het duurst.
Bij die berekening wordt overigens niet alleen gekeken naar de prijs van de benzine, diesel en elektriciteit. TomTom Traffic rekent ook het verlies aan brandstof of elektriciteit mee dat veroorzaakt wordt door files en andere vertragingen. “Voor dieselauto’s was de gemiddelde autorit in 2023 14% goedkoper dan in 2022, en voor benzineauto’s 10% goedkoper. Ook extra brandstofkosten (benzine en diesel samen) die veroorzaakt worden door vertraging in het verkeer zijn afgenomen, met 5%. Toch zorgde de gemiddelde brandstofauto op jaarbasis voor €75,- extra kosten door verkeersdrukte”, aldus TomTom.
Hieronder staat de top 5 van duurste steden in Nederland. Daarbij wordt uitgegaan van de brandstofkosten voor 10.000 kilometer per jaar. Den Bosch staat, als goedkoopste stad met 1047 euro, niet op die lijst.
Extra vervuiling door verkeer
Uiteraard is ook gekeken naar de extra CO2-uitstoot die door alle vertragingen en het rijden in stadsverkeer in Nederland veroorzaakt wordt. Van alle Nederlandse steden, is een brandstofauto in Amsterdam het meest vervuilend met gemiddeld 1632 kilo CO2-uitstoot per auto. Oorzaken hiervoor kan onder andere een ongunstige infrastructuur zijn, waardoor automobilisten bijvoorbeeld veel moeten remmen en optrekken. In Leiden stoot een brandstofauto het minst uit (1475 kilo).
Jaarlijks stoot de gemiddelde brandstofauto in Nederland 1543 kilo CO₂ uit. Dat is drie kilo meer dan vorig jaar. Ter illustratie: om 1500 kilo CO₂ te compenseren, zouden 150 bomen gepland moeten worden. Ook hier is verkeer een belangrijke factor. Door opstoppingen in het verkeer stoot de gemiddelde brandstofauto per jaar 100 kilo extra CO₂ uit.
In Londen is fietsen altijd sneller
De index van TomTom Traffic heeft ook data over het woon-werkverkeer (10 kilometer enkele reis) in andere steden en landen. Daaruit blijkt dat je in Londen vrijwel altijd sneller bent als je op de fiets gaat. Met de auto haal je in die stad tijdens de spitsuren amper 14 kilometer per uur gemiddeld. Ofwel, met de auto ben je drie kwartier onderweg naar je werkplek, 10 kilometer verderop. Met en e-bike, maar ook met een gewone fiets, kom je veel eerder aan.
Kijkend naar de extra tijd die mensen in andere steden van deze wereld kwijt zijn voor hun woon-werkritjes (230 werkdagen, 10 kilometer enkele reis), dan komen we zelfs hier in Den Haag nog goed weg. In Dublin (Ierland) stonden forenzen vorig jaar 158 uur extra in de file, gevolgd door Lima (Peru) met 157 uur en Mexico-Stad met 152 uur.
Verder lezen over Auto
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Automotive12.08.2024
Waarom sommige auto’s in China sinds een paar dagen misvormd lijken
Automotive09.08.2024
Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive08.07.2024
Eerste teaser voor Apple’s F1-film bevat glimp van Max Verstappen
Automotive28.06.2024
Uber betaalt Amerikanen 1.000 dollar om hun auto te laten staan
Automotive20.06.2024
Flitsmeister-alternatieven voor wie geen abonnement wil
Automotive17.06.2024
Een gek gezicht: deze menselijk uitziende robot in een auto
Verder lezen over Tomtom
Automotive15.04.2022
Ook TomTom voelt de automotive crisis
Automotive07.01.2022
Vijf miljoen auto’s gebruiken TomTom assisted driving systemen
Tech in Asia23.01.2020
TomTom vervangt Google Maps voor Huawei
Automotive27.11.2019
File rijden? Niet nodig! Bespaar tijd met TomTom Traffic
Technology10.12.2018
Waarom ook TomTom een digitale transformatie nodig heeft
Gadgets01.09.2016
IFA2016: Zeven nieuwe TomTom’s, maar slechts twee ‘navi’s’
Navigatiesystemen zijn 'uit'; Wearables en trackers 'in'Gadgets04.06.2016
TomTom Golfer 2, GPS-golfhorloge om je spel te verbeteren
Automotive02.06.2016